نقش پیشگیرانه ترکیبات گل ادریس در ابتلا به آلزایمر

یک مطالعه جدید نشان داده است که یک ماده استخراج شده از برگ های گل ادریس می تواند درمانی موثر در برابر پلاک های پروتئینی باشد که تصور می شود در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارند.

به گزارش تکناک، بسیاری از تحقیقات جدید بر توسعه درمان هایی برای کند کردن یا از بین بردن اثرات بیماری آلزایمر (AD) متمرکز شده اند. با مطالعاتی که نشان می دهد ارتباط بین پلاک های مغزی ناشی از تجمع پروتئین بتا آمیلوئید و زوال عقل وجود دارد، بسیاری از درمان های موثر بر پرداختن به این آسیب شناسی خاص مغز متمرکز شده اند.

اکنون محققان دانشگاه Sahmyook در کره جنوبی، متوجه شده اند که یک ماده طبیعی یافت شده در برگ‌های گل ادریس، نویدبخش درمان پلاک‌های بتا آمیلوئید است که تصور می‌شود به توسعه بیماری آلزایمر کمک می‌کنند.

ماده مورد بحث، فیلودولسین است که در ماکروفیلا گل ادریس یافت می شود. از برگ های خشک شده گل ادریس معمولاً در کشورهای آسیایی برای تهیه چای دارویی استفاده می شود و فیلودولسین به عنوان یک شیرین کننده طبیعی قوی و 400 تا 800 برابر شیرین تر از ساکارز شناخته می شود. علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان داده است که فیلودولسین می تواند از سد خونی مغزی عبور کند و تجمع پروتئین بتا آمیلوئید در مغز را مهار کند.

سه جین جئون، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: ما با استفاده از تکنیک‌های آزمایشی مختلف بر روی افزایش شواهد در مورد فیلودولسین تمرکز کردیم. ما فرض کردیم که فیلودولسین ممکن است وارد مغز شود و تجمع بتا آمیلوئید را مهار کند و در نتیجه باعث بهبود ضایعات مختلف مغزی شود که در بیماری آلزایمر ظاهر می شوند.

به منظور آزمایش فرضیه خود، محققان از موش هایی استفاده کردند که از نظر ژنتیکی برای ایجاد پلاک های آمیلوئیدی که باعث ایجاد آلزایمر می شوند، اصلاح شده بودند. آنها به مدت یک ماه هر سه روز یک بار به موش ها فیلودولسین یا یک ماده کنترل خوراکی دادند. پس از آن، آنها یادگیری و حافظه حیوانات را قبل از تجزیه و تحلیل بافت مغز آنها آزمایش کردند.

محققان متوجه شدند که فیلودولسین از تجمع بتا آمیلوئید جلوگیری می کند و تجمعات موجود را از بین می برد. آنها همچنین دریافتند که این عصاره سمیت عصبی مرتبط با آمیلوئید بتا را کاهش می دهد و اختلال حافظه را کاهش می دهد.

جئون گفت: مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که اظهار دارد فیلودولسین می‌تواند پاتوژن های زمینه‌ای بیماری آلزایمر را اصلاح کند و احتمال پیشگیری از زوال عقل یا به تاخیر انداختن پیشرفت بیماری را نشان می دهد.

محققان امیدوارند مطالعه آنها به توسعه ترکیبات مبتنی بر فیلودولسین برای درمان بیماری آلزایمر منجر شود.

جئون گفت: برای بیماری آلزایمر اصولا بیش از 20 سال طول می کشد تا یک درمان ایجاد شود، اما نتایج این مطالعه می تواند برای ارائه یک نقشه راهنما استفاده شود که می تواند به پیشگیری یا بهبود علائم آلزایمر و زوال عقل کمک کند.

این مطالعه در مجله Biomedicine & Pharmacotherapy منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.