چگونه از دوربین گوشی اندروید به جای وب‌کم استفاده کنیم؟

گوگل از زمان عرضه اندروید 4.3 (Jelly Bean) از دوربین‌های خارجی در سیستم‌عامل موبایل خود پشتیبانی می‌کند، بنابراین مدت‌هاست که می‌توان یک وب‌کم را به تلفن یا تبلت مجهز به سیستم عامل اندروید وصل کرد و از آن برای برقراری تماس‌های ویدیویی استفاده کرد.

به گزارش تکناک، برنامه‌های شخص ثالث نیز موفق شده‌اند امکان استفاده برعکس آن را فراهم کنند که در نتیجه می‌توان دستگاه خود را به رایانه متصل و از آن به‌عنوان وب‌کم استفاده کرد.

با این حال، به نظر می‌رسد گوگل اکنون در تلاش برای تبدیل این ویژگی به یک گزینه‌ بومی اندروید، مشابه ویژگی موجود در دستگاه‌های اپل و امکان استفاده از آیفون‌ها به عنوان وب‌کم در مک‌ها، است.

تغییرات کد ارسال‌شده به AOSP Gerrit و مشاهده شده توسط میشال رحمان، متخصص اندروید، نشان می دهد این سیستم عامل به زودی پشتیبانی بومی برای استفاده از دستگاه تلفن همراه به عنوان وب کم در رایانه شخصی، مک‌بوک یا کروم بوک را ارائه می‌دهد.

ویژگی جدید «DeviceAsWebcam» به تلفن یا تبلت امکان شناسایی و استفاده به عنوان یک دستگاه ویدیویی از طریق USB یا UVC، استاندارد مورد استفاده حاضر در اکثر وب‌کم‌ها، را می‌دهد و به سازگاری تقریباً جهانی با رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها اشاره دارد.

یک ویژگی سیستم جدید با قابلیت ro.usb.uvc.enabled تنها توسط برنامه های سیستم و به طور خاص، برنامه اصلی تنظیمات اندروید و USB Gadget HAL شناسایی می‌شود. نامگذاری این دستور مشابه ویژگی مورد استفاده برای حالت ذخیره سازی انبوه با USB است، بنابراین ممکن است پس از اتصال دستگاه به رایانه، اعلانی از سوی سیستم به منظور انتخاب بین حالت های ذخیره سازی PTP و MTP، اتصال USB، MIDI، و در نهایت، این حالت وب کم جدید ظاهر شود.

یک درایور دستگاه UVC بیش از یک سال پیش به هسته GKI اندروید اضافه شد، بنابراین اتکاء عملکرد وب‌کم جدید به این درایور برای مدیریت عملیات سخت‌افزاری آن منطقی به نظر می‌رسد. همچنین ممکن است این قابلیت در اندروید 14 در اواخر سال 2023 در دسترس قرار گیرد، بنابراین ممکن است تا یک سال دیگر در ساختار اندروید مشاهده نشود.

اگر برای استفاده از این ویژگی عجله دارید، در چند مرحله ساده با استفاده از برنامه‌ای مانند DroidCam در اندروید و همچنین دستگاه ویندوز یا لینوکس خود می‌توانید گوشی خود را به وب‌کم تبدیل و از دوربین‌های جلو و عقب خود در برنامه‌هایی مانند Zoom یا تماس‌های ویدیویی در Google Meet روی دسکتاپ خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.