چین برای نورالینک رقیب می تراشد

دولت چین بودجه ای را برای راه اندازی یک آزمایشگاه پیشرو درست مانند شرکت نورالینک که ایلان ماسک روی آن کار می کند فراهم کرده است.

دولت چین بودجه ای را برای راه اندازی یک آزمایشگاه پیشرو برای مطالعه رابط های مغز و ماشین درست مانند شرکت نورالینک که ایلان ماسک روی آن کار می کند فراهم کرده است.

به گزارش تکناک، ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP) هفته گذشته گزارش داد که ششمین آزمایشگاه Haihe در شهر بندری تیانجین در شمال شرقی چین به منظور ایجاد محرک های نوآوری و خلق فرصت های جدید برای رشد اقتصادی افتتاح شده است.

فناوری رابط مغز و ماشین به اتصال مغز انسان به دستگاهی مانند کامپیوتر کمک می کند که می تواند برای انجام وظایف مورد استفاده قرار گیرد. میمون Neuralink که بدون کنترلر pong ( نوعی بازی رایانه ای) بازی می کند یکی از بصری ترین نمونه های این فناوری است. با این حال، شرکت ایلان ماسک فراتر از چند آزمایش شکست خورده است و اکنون دولت چین به دنبال ساخت فناوری مشابه به طور مستقل است.

به غیر از نورالینک (Neuralink)، موسسات تحقیقاتی در ایالات متحده، مانند دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، و موسسه فناوری ماساچوست، سال ها توسعه فناوری در رابط مغز و ماشین را رهبری کرده اند.

همانطور که چین پیشتر در سایر زمینه ها مانند موشک های مافوق صوت انجام داده این کشور اکنون به دنبال شکستن سلطه ایالات متحده آمریکا در زمینه رابط مغز و ماشین با ایجاد یک پایه تحقیقاتی قوی برای توسعه  فناوری نورالینک است.

digikala

آزمایشگاه Haihe در تیانجین بیش از 60 دانشمند را گرد هم آورده است که بسیاری از آنها در مرکز تحقیقاتی خارج از کشور در زمینه رابط های مغز و ماشین سابقه کار داردند. به عنوان مثال، برخی از محققان در حال کار بر روی توسعه بافت‌های بیونیک برای بدن انسان هستند، در حالی که برخی دیگر در تلاش هستند تا راه‌هایی برای شناسایی و اندازه‌گیری سیگنال‌ها در مغز و بهبود ارتباط بین انسان و ماشین‌ها بیابند.

دینگ روئیکینگ، محقق اصلی، به یک روزنامه دولتی در زمینه علم و فناوری گفت که این آزمایشگاه دارای بزرگترین و جامع ترین گروه محققان در جهان در زمینه تعاملات مغز و ماشین است.

SCMP در گزارش خود گفت: تحقیقات این آزمایشگاه در سه زمینه در جهان پیشرو است: دقت اندازه گیری الکتروانسفالوگرافی (EEG)، کیفیت دستورالعمل های کنترلی که می توان به طور قابل اعتماد تشخیص داد و نرخ انتقال اطلاعات.

دقت اندازه‌گیری EEG ضروری است زیرا فعالیت الکتریکی مغز را با استفاده از الکترودهایی که در پوست سر قرار می‌گیرند اندازه‌گیری می‌کند و امکان نظارت سریع رابط‌های مغز و کامپیوتر را فراهم می‌کند.

محققان در حال رفع محدودیت ها هستند تا پیشرفت فناوری حاصل شود و یافته های تحقیقات به کاربردهای عملی تبدیل شوند. در حالی که ممکن است این آزمایشگاه چند سالی از همتایان خود دور باشد بدون شک یک رقیب برای Neuralink خواهد بود.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.