ژن جوانسازی قلب کشف شد

محققان دانشگاه بریستول و گروه MultiMedica در ایتالیا ژن ضد پیری خاصی را در گروهی از انسان های صد ساله کشف کردند که با محافظت از قلب آنها در برابر بیماری های مرتبط با افزایش سن، مانند نارسایی قلبی، به جوان ماندن قلب آنها کمک کرده است.

به گزارش تکناک، این ژن ضد پیری قلب در گروهی از افراد ساکن در مناطق آبی این سیاره یافت شد. مناطق آبی مناطقی در جهان هستند که گمان می‌رود مردم در آن‌ها بیشتر از حد متوسط عمر کنند. آنها عبارتند از اوکیناوا، ژاپن. ساردینیا، ایتالیا؛ نیکویا، کاستاریکا؛ ایکاریا، یونان؛ و لوما لیندا و ایالات متحده.

افراد در این مناطق اغلب تا 100 سال یا بیشتر عمر می کنند و از سلامت خوبی برخوردار هستند. آنها همچنین کمتر در معرض عوارض قلبی عروقی هستند.

در این مطالعه، محققان نشان دادند که یکی از این ژن‌های جهش‌یافته سالم در صد ساله‌ها فراوانی دارد و می‌تواند از سلول‌هایی که از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی جمع‌آوری‌شده، محافظت کند.

ژن ضد پیری از تحلیل رفتن عملکرد قلب جلوگیری کرد

تیم بریستول به سرپرستی پروفسور پائولو ماددو دریافتند که یک بار تجویز ژن ضد پیری جهش یافته، زوال عملکرد قلب را در موش های میانسال متوقف می کند. هنگامی که این ژن بر روی موش های مسن تجویز شد، سن ساعت بیولوژیکی قلب آنها را در مقیاس سن انسانی بیش از ده سال تغییر داد.

این مطالعه سه ساله همچنین بر روی سلول‌های قلب انسان در ایتالیا انجام شد. محققان گروه MultiMedica در میلان به سرپرستی پروفسور آنیبال پوکا این ژن را به سلول‌های قلب بیماران مسن مبتلا به مشکلات قلبی شدید، از جمله پیوند، تجویز کردند و سپس عملکرد آن‌ها را با افراد سالم مقایسه کردند.

سلول‌های بیماران مسن، به‌ویژه سلول‌هایی که از ساخت رگ‌های خونی جدید به نام «pericytes» پشتیبانی می‌کنند، عملکرد کمتری داشتند و پیرتر بودند.

مونیکا کاتانئو محقق از گروه MultiMedica در میلان ایتالیا و اولین نویسنده این اثر، در بیانیه ای گفت: با افزودن ژن/پروتئین طول عمر روند جوانسازی قلب را مشاهده کردیم. سلول‌های قلبی بیماران نارسایی قلبی سالخورده به درستی کار خود را از سر گرفته‌اند و ثابت کرده‌اند که در ساخت رگ‌های خونی جدید کارآمدتر هستند.

 

این یک واقعیت شناخته شده است که افراد صد ساله ژن های سالم خود را به فرزندان خود منتقل می کنند. برای اولین بار، این مطالعه نشان می‌دهد که یک ژن سالم که در صدساله‌ها یافت می‌شود، می‌تواند برای محافظت از قلب آنها به افراد غیر مرتبط منتقل شود.

موج جدیدی از درمان ها با الهام از ژنتیک صد ساله

محققان قاطعانه بر این باورند که این مطالعه ممکن است موج جدیدی از درمان ها را با الهام از ژنتیک صدساله ها تحریک کند.

یافته های ما تایید می کند که ژن جهش یافته سالم می تواند کاهش عملکرد قلب در افراد مسن را معکوس کند. اکنون ما علاقه مندیم که تعیین کنیم آیا دادن پروتئین به جای ژن نیز می تواند موثر باشد یا خیر؟

ژن درمانی به طور گسترده ای برای درمان بیماری های ناشی از ژن های بد استفاده می شود. پروفسور ماددو گفت: با این حال، درمان مبتنی بر پروتئین ایمن تر و قابل دوام تر از ژن درمانی است.

پوکا، رئیس آزمایشگاه MultiMedica و پروفسور در دانشگاه سالرنو افزود: ما یک تایید جدید و افزایش پتانسیل درمانی ژن/پروتئین داریم. امیدواریم به زودی اثربخشی آن را در آزمایشات بالینی بر روی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی آزمایش کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.