کشفی نوین و موثر در درمان انواع سرطان

شرکت داروسازی مدرنا نتایج آزمایش خود در مورد درمان mRNA برای سرطان پوست اعلام کرده است و به‌نظر می‌رسد این نتایج امیدوارکننده هستند.

به گزارش تکناک، هنگامی که این درمان با یک ایمونوتراپی همراه شد، به طور قابل توجهی خطر عود، متاستاز و مرگ را در مقایسه با درمان‌های موجود به تنهایی کاهش داد و راه را برای آزمایش‌هایی علیه سایر سرطان‌ها هموار کرد.

در حالی که تحقیقات mRNA برای دهه‌ها در حال انجام است، با همه‌گیری کووید-19 سرعت آن به شدت افزایش یافت. با توجه به موفقیت واکسن‌ها، شرکت‌های پشتیبان آن‌ها مانند Moderna و BioNTech،‌ تلاش کرده‌اند تا از این فناوری برای سایر بیماری‌ها استفاده کنند و سرطان یک هدف اولیه امیدوارکننده است.

داروی ملانوم مدرنا که با نام mRNA-4157 (V940) شناخته می شود، یک درمان نئوآنتی ژن فردی است. اساساً این بدان معناست که این دارو شخصاً برای هر بیمار، با مطالعه امضای جهشی منحصر به فرد توالی DNA تومورهای آنها طراحی شده است. از این رو، دانشمندان mRNA را توسعه دادند که برای ترکیب خاصی حداکثر 34 نئوآنتی ژن را رمزگذاری می‌کند که می‌تواند به بهترین شکل سرطان بیمار را هدف قرار دهد و سیستم ایمنی بدن آنها را برای مبارزه با آن آموزش دهد.

آزمایش کنونی 157 بیمار مبتلا به ملانوم مرحله III/IV پرخطر را برای آزمایش اثربخشی mRNA-4157 (V940) وارد مطالعه کرد. پس از برداشتن تومورهای آنها با جراحی، بیماران به دو گروه تقسیم شدند: یکی که ترکیبی از داروی mRNA و KEYTRUDA که یک داروی ایمونوتراپی از شرکت بیوتکنولوژی Merck است، در حالی که گروه دوم فقط KEYTRUDA را به تنهایی مصرف کردند.

این آزمایش نشان داد که در یک پیگیری متوسط سه ساله، خطر عود سرطان یا مرگ در بیمارانی که هر دو دارو را مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که فقط KEYTRUDA  مصرف می‌کردند، 49 درصد کاهش یافت. خطر متاستاز از راه دور یا مرگ در مقایسه با KEYTRUDA به تنهایی 62 درصد کاهش یافت.

عوارض جانبی بین گروه‌های تحت مطالعه مشابه بود، به طوری که 25٪ برای درمان ترکیبی و 20٪ برای ایمونوتراپی به تنهایی عوارض جانبی گزارش شد. شایع ترین این عوارض خستگی، درد محل تزریق و لرز بود.

به دنبال این نتایج امیدوارکننده، ترکیب mRNA-4157 (V940) و KEYTRUDA توسط FDA در ایالات متحده به عنوان درمان موفقیت‌آمیز اعطا شد و توسط آژانس دارویی اروپا در طرح داروهای اولویت‌دار (PRIME) پذیرفته شد.

مرحله دوم این آزمایش ادامه خواهد داشت، در حالی که مرحله 3 آن نیز در حال حاضر نیز برای درمان مراحل اولیه ملانوم در حال انجام است. همزمان، مرحله 3 این آزمایش برای بررسی اثربخشی درمان ترکیبی در برابر سرطان ریه سلول‌های غیرکوچک آغاز می‌شود و برنامه‌هایی برای گسترش این برنامه به انواع دیگر تومورها نیز وجود دارد.

(زیرنویس تصویر: در یک آزمایش بالینی دو مرحله‌ای، فناوری mRNA درمانی نویدبخش در برابر سرطان پوست ارائه می‌دهد)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.