کشف ابعاد جدید از علت گرفتگی عروق قلب

دانشمندان به بینش جدیدی در مورد اینکه چگونه سلول‌ها با فعال کردن رشد ناسالم ماهیچه ای در قلب منجر به گرفتگی عروق می شوند رسیده اند.

دانشمندان کالج پزشکی جورجیا، به بینش جدیدی در مورد اینکه چگونه سلول‌ها با فعال کردن رشد ناسالم ماهیچه ای در قلب منجر به گرفتگی عروق می شوند رسیده اند.

به گزارش تکناک، خیلی زود، پس از اینکه کلسترول و چربی در پوشش رگ های خونی تامین کننده قلب شروع به انباشته شدن می کنند، سلول های ماهیچه صاف که قدرت و انعطاف پذیری رگ های خونی را فراهم می کنند، شروع به رشد و تکثیر می کنند.

دانشمندانی که روی این پدیده تحقیق می‌کنند، معتقدند که سلول‌های عضله صاف عروقی ممکن است برای یک عملکرد مثبت این کار را انجام دهند، اما رفتار ناهنجار این سلول‌های قوی، در عوض منجر به بیماری عروق کرونر می‌شود که شایع‌ترین شکل بیماری قلبی در ایالات متحده است.

در یک چرخه معیوب، استفاده از استنت ها( فنرگذاری در قلب) و همچنین پیوندهای بای پس که برای درمان بیماری عروق کرونر استفاده می شوند، می توانند پاسخ مشابهی را ایجاد کنند.

درحال حاضر، دانشمندان کالج پزشکی جورجیا، بینش جدیدی را در مورد اینکه چگونه سلول‌ها این رشد ناسالم را فعال می‌کنند و همچنین یک هدف جدید برای درمان این عارضه، گزارش می‌دهند.

دکتر یوژینگ هو, مدیر موسسه Vascular می گوید: سلول های اندوتلیال که رگ های خونی ما را پوشانده اند، ارتباطی دائمی با لایه های سلول های ماهیچه صاف عروق دارند که آنها را در بر می گیرند و نقش کلیدی در تنظیم فشار خون ما دارند.

برای مثال، در شرایط سلامتی مثلا زمانی که داریم ورزش می کنیم، این دو نوع سلول پیام‌هایی در مورد اینکه آیا زمان آن رسیده است که رگ‌های خونی ما کمی گشاد شوند،با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. نویسنده مسئول این مطالعه در مجله انجمن قلب آمریکا، می گوید: در اوایل بیماری های قلبی عروقی، نوع این گفتگوها و پیام هایی که این دو سلول به یکدیگر می فرستند، تغییر می کند.

هوو می‌گوید: این دوسلول، پیامی مبنی ر اینکه مشکلی وجود دارد، دریافت می کنند، و سلول‌های موجود به‌طور تصاعدی بزرگ‌تر می‌شوند و شروع به تکثیر می‌کنند، که این اتفاق معمولاً درحالت عادی رخ نمی دهد. دلیل این موضوع هم ممکن است برای تلاش برای ایجاد فضای بیشتری در داخل سلول، به منظور افزایش جریان خون به دلیل کلسترول و چربی باشد.

هوو می‌گوید: معمولا سلول‌های ماهیچه صاف، قدرت سلول را فراهم می‌کنند. اگر این سلول ها شروع به تکثیر زیاد کنند، ماهیت آنها تغییر می‌کند.

به هر دلیلی، نتیجه این اتفاق، باریک شدن و آسیب دیدن مجرای حیاتی خون و بدتر شدن بیماری است. بنابراین، دانشمندان بلوک های ساختاری مورد نیاز برای فعال کردن این پاسخ های ناسالم را بررسی کردند.

آنها می دانستند که رشد سلول های بیشتر و بزرگتر، به DNA بیشتری نیاز دارد. برای تحقق این امر به پورین های بیشتری نیاز است، پورین یکی از دو ترکیب شیمیایی موجود در بدن است که برای ساختن بلوک های سازنده DNA که در این مورد، آدنین و گوانین است، استفاده می شود.

دکتر کیان ما، یکی از همکاران هو و نویسنده اول این مطالعه، می‌گوید: آنچه که آنها دقیقا نمی‌دانستند این بود که چگونه این سلول‌ها هنگام مواجهه با بیماری های قلبی عروقی، پورین بیشتری تولید می‌کنند.

دو راه اساسی وجود دارد که سلول‌ها به پورین می‌رسند: یکی این است که اساساً آن را از ابتدا بسازند که سنتز پورین de novo نامیده می‌شود و دیگری بازیافت است.

دانشمندان MCG اولین کسانی هستند که متوجه شدند که سنتز پورین با مصرف انرژی بالاتر در این مورد، افزایش می یابد. همچنین محققان با افزایش آزادسازی ATIC، در بافت آسیب دیده و پلاک داخل رگ های خونی موش و انسان، ، یک ژن ضروری برای تولید پورین را پیدا کردند.

هنگامی که آنها ATIC را در سطح بدن و همچنین به طور خاص در سلول‌های ماهیچه صاف عروق از بین بردند، تولید پورین مهار شد که این موضوع موجب کاهش تولید DNA و RNA و تکثیر سلول‌های ماهیچه صاف شد.

نویسندگان این تحقیق می گویند: ما در مورد درمان بالقوه ای که احتمالاً همراه با روش های درمانی دیگر، مانند مصرف استاتین ها که کلسترول را کاهش می دهند، استفاده می شود، تحقیق می کنیم.

آزمایشگاه Huo همچنین قصد دارد زمانی که بیماری عروقی وجود ندارد، بررسی کند که آیا سلول‌های عضلانی صاف به جای استفاده از بازیافت پورین به جای فرآیند تولید چند مرحله‌ای که شامل ATIC است، از بازیافت پورین استفاده می‌کنند یا خیر.

دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که ساخت پورین از ابتدا ، روشی است که با تقسیم سریع سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.همچنین فعالیت ATIC نیز در برخی از این سلول‌ها بالا است، که به نظر می‌رسد ATIC را به یک هدف درمانی منطقی برای سرطان نیز تبدیل می‌کند. در واقع، یکی از راه‌هایی که تصور می‌شود داروی قدیمی شیمی‌درمانی متوترکسات برای این مسئله کاربردی است، مهار ATIC است، اگرچه این دارو دارای اهداف متعدد و عوارض جانبی بالقوه جدی از جمله از دست دادن ناگهانی بینایی و تشنج است.

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: هم تومورها و هم سلول‌های ماهیچه صاف تحت استرس نیاز به تکثیر زیادی دارند و اگر این مسیر را مسدود کنیم، تکثیر آنها کاهش می‌یابد.

مهارکننده‌های جدید و اختصاصی‌تر ATIC در مراحل مختلفی از مطالعه علیه سرطان هستند، اما دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که وقتی چند تا از این مهارکننده‌های جدیدتر را امتحان کردند، بخصوص در دوزهای بالا، ظاهراً آن‌قدر قوی و یا خاص نیستند که بتوانند باعث بوجود آمدن این نوع سرطان ها شوند.

هو می افزاید: احتمالاً مهارکننده ها نمی توانند درازمدت در هر دو سناریو مورد استفاده قرار گیرند، زیرا ممکن است در عملکرد سلول هایی که نیاز به تکثیر دارند، مانند سلول های پوست و سلول هایی که مجرای گوارشی را پوشانده اند، تداخل ایجاد کنند. اما درمان در نقاط استراتژیک و برای زمان های محدود، نباید به سلول های در حال تکثیر طبیعی آسیب برساند.

همچنین این گروه تحقیقاتی در حال مطالعه مسیرهای تولید پورین در بیماری پرفشاری خون ریوی است که در این بیماری، فشار خون بالا مخرب ریه ها و سمت راست قلب است.

مطالعات نشان داده اند که میزان بالای ATIC با بقای ضعیف در سرطان کبد ارتباط دارد و کاهش فعالیت ATIC باعث کاهش تکثیر و مهاجرت سلول های سرطانی می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.