کشف ارتباط بین سلول‌های ایمنی و زوال عقل

مطالعه ای که اخیرا در مجله Nature Immunology منتشر شده است، نشان می دهد که ممکن است افزایش تعداد سلول های ایمنی ، آسیب وارده به مغز را کاهش دهد.

به گزارش تکناک، محققان دانشگاه راتگرز آزمایشی را انجام دادند که در آن ژنی را که سلول‌های T مرتبط با مخاط (MAITs) را در موش‌ها تولید می‌کند، غیرفعال کردند و عملکرد مغزی موش‌های سالم دارای این ژن و موش‌های فاقد سلول‌های MAIT را مقایسه کردند.

در ابتدا، هر دو گروه موش ها یکسان عمل کردند، اما با افزایش سن، موش‌های تغییر ژنتیک یافته در ایجاد خاطرات جدید با مشکل مواجه شدند.

سپس محققان به موش‌های تغییر ژنتیکی یافته، MAIT تزریق کردند و عملکرد آن‌ها در یادگیری و کارهایی که به حافظه زیادی نیاز دارد مانند شنا کردن در یک هزارتوی آبی، به حالت عادی بازگشت.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که این اولین تحقیقی است که MAIT را به عملکرد ذهنی مرتبط می‌کند و آن ها امیدوارند که این مطالعه را با تحقیقاتی که میزان MAIT را در انسان‌های سالم و مبتلایان به بیماری‌های ذهنی مانند آلزایمر مقایسه می‌کند، دنبال کنند.

چی یانگ، نویسنده ارشد این مطالعه و دانشیار موسسه بهداشت کودک نیوجرسی گفت: سلول‌های MAIT که از مغز محافظت می‌کنند در مننژها قرار دارند، اما در خون نیز وجود دارند، بنابراین یک آزمایش خون ساده باید به ما اجازه دهد میزان آن را در افراد سالم و مبتلایان به بیماری آلزایمر و سایر اختلالات مغزی مقایسه کنیم.

سلول‌های MAIT که در دهه 1990 کشف شدند، قبلاً به عنوان فراوان‌ترین سلول‌های T شبه ایمنی ذاتی در انسان شناخته می‌شدند و بطور ویژه ای در کبد و پوست بسیار زیاد بودند. مطالعه دانشگاه راتگرز اولین موردی بود که این سلول‌ها را در مننژها یعنی لایه‌های غشایی که مغز را می‌پوشانند، شناسایی کرد. این در حالی است که  تمامی جنبه های این مسئله در هنگام مبارزه با بیماری کاملاً ناشناخته بود.

به نظر می رسد MAIT های تو در تو در مننژها ، توسط تولید مولکول های آنتی اکسیدانی که با مولکول های سمی حاصل از تولید انرژی، به نام گونه های اکسیداتیو واکنشی، مبارزه می کنند، در برابر زوال عقل محافظتی ایجاد می کنند. بدون MAIT، گونه‌های اکسیداتیو فعال در مننژها تجمع می‌یابند و باعث نشت سد مننژ می‌شوند. هنگامی که سد مننژ نشت می کند، مواد سمی وارد مغز شده و مغز را ملتهب می کند. این تجمع در نهایت باعث اختلال در عملکرد مغز و بیماری های مغزی می شود.

یوانیو ژانگ، نویسنده ارشد این مطالعه و محقق فوق دکترا در موسسه بهداشت کودک گفت: تغییرات ژنتیکی موش های آزمایشگاهی ، از تولید سلول های MAIT جلوگیری کرد، اما انسان ها احتمالاً می توانند با تغییر رژیم غذایی خود یا ایجاد سایر تغییرات در شیوه زندگی، تولید سلول MAIT را افزایش دهند.

ژانگ افزود: تولید سلول MAIT به باکتری موجود در میکروبیوم روده مرتبط است، افرادی که در محیط‌های نسبتاً استریل بزرگ شده‌اند یا به طور مکرر آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که در مناطق روستایی‌تر بزرگ شده‌اند و در معرض باکتری‌های مفید بیشتری قرار دارند، تعداد کمتری MAIT دارند. اما هرکسی ممکن است با تغییر رژیم غذایی یا محیط زندگی، تعداد MAIT های خود را بهبود بخشد. این هم یک دلیل دیگر برای داشتن یک سبک زندگی طبیعی و سالم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.