کشف 5 هزار گونه جدید در اقیانوس آرام

منطقه کلاریون-کلیپرتون (CCZ)، منطقه ای عظیم در اقیانوس آرام است که دو برابر هند وسعت دارد و سرشار از مواد معدنی است و به شرکت های مختلف برای استخراج قریب الوقوع در اعماق دریا واگذار شده است.

به گزارش تکناک، گروهی از زیست شناسان برای به دست آوردن بینش در مورد آنچه که پس از شروع عملیات معدنکاری می تواند به خطر بیفتد، اولین “چک لیست CCZ” را ساخته اند. این چک لیست شامل تمام سوابق گونه های جمع آوری شده از سفرهای تحقیقاتی گذشته به این منطقه است.

تحقیقات آنها که اخیراً در مجله Current Biology منتشر شده است، در مجموع 5578 گونه منحصر به فرد را در CCZ شناسایی کرده است. نکته قابل توجه این است که محققان تخمین می زنند که بین 88٪ تا 92٪ از این گونه ها کاملاً جدید هستند.

CCZ که شش میلیون کیلومتر مربع از هاوایی تا مکزیک را در بر می گیرد، یکی از بکرترین مناطق اقیانوسی در جهانی است. رابون و همکارانش با تجزیه و تحلیل بیش از 100هزار رکورد از جانداران موجود در چک لیست CCZ که در طول این سفرهای اعماق دریا به ثبت رسیده بودند، متوجه شدند که تنها شش گونه از گونه های جدید موجود در CCZ پیدا شده است که سه نمونه از آنها شامل خیار دریایی، کرم دریایی و یک نوع اسفنج گوشتخوار است. همچنین آنها متوجه شدند که رایج ترین انواع حیوانات در CCZ، بندپایان (بی مهرگان با مفاصل تقسیم شده)، کرم ها، خارپوستان (بی مهرگان خاردار مانند خارپشت دریایی) و اسفنج ها هستند.

رابون گفت: برخی از گونه های جانوری قابل توجه در اعماق اقیانوس ها وجود دارند. برخی از اسفنج ها شبیه اسفنج های حمام هستند و برخی شبیه گلدان هستند. آنها واقعا زیبا هستند. یکی از موارد مورد علاقه من اسفنج های شیشه ای هستند. آنها خارهای کوچکی دارند و در زیر میکروسکوپ شبیه لوسترهای کوچک یا مجسمه های کوچک به نظر می رسند.

در ادامه، این تیم تحقیقاتی بر اهمیت افزایش تلاش‌های تحقیقاتی منسجم، مشارکتی و چند رشته‌ای در CCZ برای دستیابی به درک عمیق‌تری از تنوع زیستی این منطقه تأکید می‌کند. آنها بر اهمیت یادگیری بیشتر در مورد گونه های تازه کشف شده و نحوه ارتباط آنها با محیط اطرافشان تأکید می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.