کمتر نمک بخورید تا قلب سالم‌تری داشته باشید

طبق تحقیقات جدید، استفاده کمتر از نمک در رژیم غذایی با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) مرتبط است.

طبق تحقیقات جدید، استفاده کمتر از نمک در رژیم غذایی با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) مرتبط است.

به گزارش تکناک، مطالعه جدیدی که در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شده است نشان می دهد که افزودن کمتر نمک به غذاها با کاهش خطر بیماری قلبی، نارسایی قلبی و بیماری ایسکمیک قلبی مرتبط است.

این مطالعه نشان می دهد که حتی در بین افرادی که از رژیم غذایی به سبک DASH(که رویکردی مادام العمر از سالم خوری است)پیروی می کنند،کاهش مصرف نمک می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که سطوح بالای سدیم در رژیم غذایی می تواند به ایجاد فشار خون بالا که یک عامل اصلی خطرناک برای بیماری های قلبی عروقی است،کمک کند.با این حال، مطالعات قبلی که این ارتباط را بررسی کرده‌اند،به دلیل فقدان روش‌های عملی برای ارزیابی مصرف طولانی‌مدت سدیم در رژیم غذایی،نتایج متناقضی را بدست آورده اند.

دکتر لو چی رئیس موسسه HCA Regents و استاد دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه تولان در نیواورلئان گفت: به طور کلی،ما متوجه شدیم افرادی که نمک اضافی به غذای خود نمی زنند، بدون در نظر گرفتن عواملی مثل سبک زندگی و بیماری های قبلی، اغلب کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند.ما همچنین دریافتیم که وقتی بیماران رژیم DASH را با میزان بسیار کم نمک استفاده می کنند،کمترین خطر بیماری قلبی را داشتند.این مسئله خیلی مهم است زیرا کم کردن نمک اضافی به غذا البته نه حذف نمک به طور کامل،یک عامل قابل تغییر بسیار خطرناک است که امیدواریم بتوانیم بیماران خود را بدون هیچ تلفاتی تشویق به استفاده کمتر از آن کنیم.

digikala

در مطالعه حاضر،نویسندگان بررسی کردند که آیا افزودن نمک به غذاها با خطر ابتلا به بیماری قلبی در 176570 شرکت‌کننده از Biobank بریتانیا مرتبط است یا خیر.این مطالعه همچنین ارتباط بین دفعات افزودن نمک به غذاها و رژیم غذایی DASH را به دلیل ارتباط آن با خطر بیماری قلبی بررسی کرد.

این مطالعه در ابتدا از یک پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات در مورد دفعات افزودن نمک به غذاها، بجز نمک مورد استفاده در پخت و پز استفاده کرد.همچنین از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا در 5 سال گذشته تغییرات عمده ای در رژیم غذایی خود ایجاد کرده اند یا خیر.همچنین از آنها خواسته شد 1 تا 5 دور کامل 24 ساعته از رژیم غذایی خود در یک دوره سه ساله را به یاد آورند.

رژیم غذایی به سبک DASH برای جلوگیری از فشار خون بالا با محدود کردن مصرف گوشت های قرمز و فرآوری شده و تمرکز بر سبزیجات،میوه ها،غلات کامل،لبنیات کم چرب،آجیل و حبوبات به وجود آمد.

در حالی که رژیم DASH مزایایی در رابطه با کاهش خطر بیماری قلبی عروقی به همراه داشته است،یک آزمایش اخیرا  نشان داد که ترکیب رژیم غذایی DASH با کاهش سدیم برای نشانگرهای زیستی خاص قلبی از جمله آسیب قلبی، فشار و التهاب مفیدتر است.محققان یک امتیاز اصلاح شده برای رژیم ذایی DASH را محاسبه کردند که دریافت سدیم را بر اساس هفت غذا و مواد مغذی که در رژیم غذایی به سبک DASH مورد تاکید قرار نگرفتند و یا در نظر گرفته نشدند را بررسی کنند.

تاکنون اطلاعات مربوط به رویدادهای بیماری های قلبی از طریق تاریخچه پزشکی و داده‌های مربوط به پذیرش در بیمارستان، پرسشنامه و داده‌های ثبت مرگ جمع‌آوری شده است.

به طور کلی،شرکت کنندگان در مطالعه با میزان کمتر افزودن نمک به غذاها،بیشتر زنان سفید پوست بودند که شاخص توده بدنی کمتری داشتند و احتمال مصرف متوسط ​​الکل در آنها بیشتر بود و احتمال کمتری برای سیگاری بودن و فعالیت بدنی بالایی داشتند.آنها همچنین شیوع بیشتری از فشار خون بالا و بیماری های مزمن کلیوی داشتند، اما شیوع سرطان در انها کمتر به نظر می رسید.

این شرکت‌کنندگان همچنین به احتمال زیاد از رژیم غذایی به سبک DASH پیروی می‌کردند و میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات، غلات کامل، نوشیدنی‌های رژیمی کم‌چرب کم شیرین یا گوشت‌های قرمز فرآوری‌شده بیشتری مصرف کردند.

محققان متوجه شدند که ارتباط افزودن نمک به غذاها با خطر ابتلا به بیماری قلبی در شرکت‌کنندگانی که وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تری دارند و همچنین در افراد سیگاری،قوی‌تر است.نمره بالاتر رژیم غذایی اصلاح شده  DASH با خطر کمتر بیماری قلبی مرتبط بود.

دکتر سارا گونیم در مقاله ای مرتبط با این تحقیق نوشت که این مطالعه به نسبت گزارش‌های قبلی امیدوارکننده تر است و به تأثیر بالقوه استفاده طولانی‌مدت نمک بر خطر کلی قلبی عروقی اشاره می‌کند.

گونیم گفت:یکی از محدودیت‌های اصلی این مطالعه،فراوانی افزودن نمک به غذاها و فقط استفاده از شرکت‌کنندگان بریتانیایی است که تعمیم‌پذیری را به سایر جمعیت‌ها با رفتارهای غذایی متفاوت محدود می‌کند.یافته‌های مطالعه حاضر دلگرم‌کننده هستند و می‌خواهند درک ما را از مداخلات رفتاری مرتبط با نمک بر سلامت قلب و عروق گسترش دهند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.