چرا بچه‌ها باهوش‌تر از بزرگسالان هستند؟

اگر تا به حال فکر کرده‌اید که کودکان شما در دوره ابتدایی «باهوش تر» از شما هستند،تحقیقات جدید Current Biology تأیید می‌کند که شما درست فکر می کنید.

اگر تا به حال فکر کرده‌اید که کودکان شما در دوره ابتدایی «باهوش تر» از شما هستند،یا حداقل در کسب مهارت‌ها و دانش‌های جدید سریع‌تر هستند،تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Current Biology تأیید می‌کند که شما کاملا درست فکر می کنید.

به گزارش تک ناک، بر اساس یک مطالعه جدید،تفاوت هایی در پیام رسان مغزی GABA بین کودکان و بزرگسالان وجود دارد،که ممکن است توضیح دهد که چرا بچه ها اغلب به نظر می رسد توانایی بیشتری در یادگیری و حفظ اطلاعات جدید دارند.

تاکئو واتانابه از دانشگاه براون گفت: نتایج ما نشان می‌دهد که کودکان در سنین دبستان می‌توانند موارد بیشتری را در یک بازه زمانی معین نسبت به بزرگسالان یاد بگیرند و یادگیری را در کودکان کارآمدتر می‌کند.

بر اساس این مطالعه،کودکان در طول یک تمرین بصری افزایش سریع GABA را تجربه کردند که حتی پس از پایان آموزش نیز ادامه یافت.در مقابل، غلظت GABA در بزرگسالان در طول تمرین ثابت باقی ماند.این یافته‌ها نشان می‌دهد که مغز کودکان به آموزش پاسخ‌دهی بیشتری دارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا یادگیری چیزهای جدید را  به شکلی سریع و کارآمد،تثبیت کنند.

واتانابه گفت: اغلب فرض بر این است که کودکان از بزرگسالان باهوش تر هستند و بهتر یاد می‌گیرند،اگرچه پشتیبانی علمی برای این فرض در بهترین حالت،ضعیف بوده است و حتی اگر این موضوع درست باشد، مکانیسم‌های عصبی مسئول یادگیری کارآمدتر،در کودکان نامشخص هستند.

تفاوت در GABA یکی از نکات آشکار برای یافتن پاسخ برای این مسئله بود.در حالی که در مطالعات قبلی که قبلا انجام شده بود،محققان خاطرنشان کردند که GABA در کودکان فقط در یک بازه زمانی اندازه گیری شده است. این مطالعه در زمانی که اهمیت خاصی از نظر یادگیری داشت، اندازه گیری نشد.

تغییرات GABA در مغز کودکان و بزرگسالان
تغییرات GABA در مغز کودکان و بزرگسالان

بنابراین،آنها مطالعه جدیدی را شروع کردند تا ببینند چگونه سطوح GABA قبل،در طول و بعد از یادگیری تغییر می کند.آنها همچنین می خواستند ببینند که کودکان و بزرگسالان چه تفاوت هایی دارند.

این مطالعه یادگیری بصری را در کودکان و بزرگسالان دبستانی با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری عصبی رفتاری و پیشرفته مورد بررسی قرار داد.این مطالعه نشان داد که یادگیری بصری باعث افزایش GABA در قشر بینایی کودکان که ناحیه مغزی است که اطلاعات بصری را پردازش می کند، می شود. این افزایش GABA هنوز تا چند دقیقه پس از پایان تمرین ادامه داشت.

آنچه آنها در بزرگسالانی که آموزش بصری یکسانی به آنها ارائه شده بود دیدند،خیلی متفاوت بود.در بزرگسالان، هیچ تغییری در میزان GABA وجود نداشت.

این کشف جدید پیش بینی می کند که آموزش در مورد موارد جدید،به سرعت غلظت GABA را در کودکان افزایش می دهد و اجازه می دهد تا یادگیری به سرعت تثبیت شود.آزمایش‌های بیشتر هم دقیقا این موضوع را ثابت کرد.

سباستین ام. فرانک،در دانشگاه رگنسبورگ آلمان می گوید:در آزمایش‌های رفتاری بعدی،متوجه شدیم که کودکان در واقع یادگیری جدید را بسیار سریع‌تر از بزرگسالان تثبیت می‌کنند،که مهر تائیدی بر این باور رایج که کودکان در توانایی‌های یادگیری خود از بزرگسالان بهتر عمل می‌کنند،می زند.بنابراین، نتایج ما به GABA به عنوان یک نقش آفرین کلیدی در کارآمد کردن یادگیری در کودکان اشاره می‌کند.

آنها می گویند که این یافته ها نشان می دهد که کودکان به احتمال زیاد دانش و مهارت های جدید را سریعتر از بزرگسالان به دست می آورند.این مسئله باید تشویق بیشتری برای معلمان و والدین ایجاد کند که به کودکان فرصت‌های زیادی برای کسب مهارت‌های جدید بدهند.

این یافته ها همچنین ممکن است تصور دانشمندان علوم اعصاب را از بلوغ مغز در کودکان تغییر دهد.

فرانک گفت:نتایج ما حاکی از آن است که کودکان با وجود نارسایی‌های بازدارنده‌ای که در حوزه‌های دیگر مانند کنترل های شناختی یا مشکلات مربوط به توجه،وجود دارد،پردازش GABAergic و بازدارندگی بسیار کارآمدی از خود نشان می‌دهند.این بدان معناست که پردازش GABAergic درگیر در جنبه های مختلف عملکرد شناختی ممکن است با سرعت های مختلف به بلوغ برسند.

واتانابه افزود:مغز کودکان هنوز به بلوغ کامل نرسیده است و بسیاری از عملکردهای رفتاری و شناختی آنها به اندازه بزرگسالان کارآمد نیست،در حقیقت کودکان به طور کلی در توانایی های خود نسبت به بزرگسالان بهتر عمل نمی کنند.در واقع،کودکان،حداقل در برخی از حوزه‌ها مانند یادگیری های بصری، از نظر عملکردی نسبت به بزرگسالان برتری دارند.

آنها می گویند که چنین تفاوت هایی در میزان رشد بین مناطق و عملکردهای مغز باید در مطالعات آینده بطور مفصل مورد بررسی قرار گیرد.آنها همچنین می خواهند پاسخ های GABA را در انواع دیگر یادگیری، مانند خواندن و نوشتن نیز بررسی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.