گاف بزرگ گوگل برای معرفی دستاوردهای هوش مصنوعی

رویداد پاریس با هدف معرفی مدل هوش مصنوعی Bard توسط گوگل ، با ذکر مشخصات برخی از محصولات که در این رویداد رونمایی نشدند برگزار شد

گوگل در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه خود در پاریس، برخلاف انتظار بسیاری از کارشناسان، عملکرد تعیین کننده‌ای بر علیه ChatGPT و مشارکت مایکروسافت با OpenAI از خود نشان نداد.

به گزارش تکناک، این شرکت طی یک اجرای ساده مجموعه‌ای از فناوری‌های اعلام‌شده قبلی خود را بازگو کرد ، همچنین نتوانست نسخه نمایشی ویژگی‌های مورد نظر را به نمایش بگذارد.

این رویداد با هدف معرفی مدل بزرگ زبان Bard پس از شناسایی خطای مربوط به تلسکوپ فضایی جیمز وب در آن ، با ذکر برخی از محصولات ارائه نشده برگزار شد. پس از گزارش این خطا توسط رویترز، فوربس متوجه کاهش نزدیک به 7 درصدی قیمت سهام گوگل، به ارزش حدود 100 میلیارد دلار شد.

پرابهاکار راغاوان، معاون ارشد گوگل و لیز رید، معاون جستجوی گوگل، برای تعداد کمی افراد  حاضر در پاریس، به نوبت مجموعه‌ای از محصولات شامل قابلیت”Multisearch”، ویژگی جستجوی بصری مبتنی بر هوش مصنوعی در Google Lens با امکان  جستجو بر اساس عکس و توصیف مطلب مورد نظر، ویژگی «Immersive View» در Google Maps با امکان نمایش شهرها به صورت سه بعدی از بالا و نسخه جدیدی از Google Translate، همراه با تعداد کمی اطلاعیه های جزئی را به نمایش گذاشتند.

رید هنگام معرفی ویژگی “Multisearch”، نتوانست نسخه نمایشی زنده را به نمایش بگذارد. بعد از سکوت و قهقهه ای عصبی، گفت: نمی‌توانم آن را پیدا نمی کنم و این اتفاق باعث سردرگمی برخی حاضران در جریان رویداد مطبوعاتی این شرکت تریلیون دلاری شد.

Mobile phone showing a Search query for "is piano or guitar easier to learn and how much practice does each need?" The search result page displays an answer to the question, powered by AI

روزنامه نگاران انتظار خبر بزرگی از Bard در این رویداد معرفی اعلام‌شده در روز دوشنبه، را داشتند. در این روز ، گوگل معرفی مدل هوش مصنوعی مکالمه ای خود برای مقابله با ChatGPT OpenAI و “New Bing” مایکروسافت را قول داده بود. با وجود عجیب بودن انتشار این اعلامیه در روز دوشنبه، به نظر می‌رسد این اقدام حرکتی پیش‌دستانه برای جلوگیری از پیشگامی مایکروسافت در استفاده از هوش مصنوعی بود. این اعلامیه‌های پشت‌سرهم تصور یک جنگ رقابتی میان این دو شرکت بر سر هوش مصنوعی را به وجود آورده است، اما در حال حاضر، این جنگ بیشتر به یک رقص انفرادی تبدیل شده است و بسیاری از منتقدان از عدم تمایل گوگل برای ارائه محصولات هوش مصنوعی مولد خود علیرغم پیشرو بودن آن در بسیاری از فناوری های اخیر انتقاد کرده اند.

راغوان در طول کنفرانس  پاریس ویژگی‌های Bard را معرفی کرد، اما به مورد جدیدی اشاره نکرد. مشخصات Bard به طور ایمن پشت درهای گوگل همچنان محفوظ است. رغوان گفت: در همین هفته با فراهم کردن دسترسی به Bard برای آزمایش کنندگان قابل اعتماد قدم بزرگ بعدی خود را برداشتیم. همچنان با ادامه آزمایش‌های داخلی و خارجی و استفاده از بازخوردها پیش از راه‌اندازی گسترده‌، از کیفیت، ایمنی و پایداری لازم آن اطمینان حاصل خواهیم کرد.

علیرغم کندی گوگل در ارائه یک محصول جدید هوش مصنوعی (در اختیار عموم)، داستان هنوز به پایان نرسیده است. مسائل مربوط به مالکیت معنوی و پاسخ‌های تخیلی ایجاد‌شده توسط مدل‌های زبانی بزرگ و ایجاد اطلاعات غلط، ممکن است برای مایکروسافت که پیشگامانه با استفاده از فناوری OpenAI وارد عمل شده‌است، مشکل ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.