مصرف فست فود می‌تواند کبد را از کار بیندازد

مطالعات دانشکده پزشکی دانشگاه USC نشان می دهد که خوردن فست فود با بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط است.

به گزارش تکناک، بیماری کبد چرب غیر الکلی یک بیماری بسیار خطرناک است که در آن چربی در کبد تجمع می یابد.

محققان کشف کردند که افراد مبتلا به چاقی یا دیابت که 20 درصد یا بیشتر از کالری روزانه خود را از طریق خوردن فست فود به دست می آورند،در مقایسه با افرادی که کمتر یا اصلا فست فود مصرف نمی کنند، سطح چربی کبدشان به شدت افزایش می یابد و زمانی که یک پنجم یا بیشتر از رژیم غذایی آنها فست فود باشد، افزایش متوسطی در چربی کبد دارند.

آنی کارداشیان،پزشک متخصص کبد و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: کبد سالم حاوی مقدار کمی چربی است که معمولاً کمتر از 5درصد است و حتی افزایش متوسط این ​​​​چربی می تواند منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی شود.

افزایش شدید چربی کبد در افراد مبتلا به چاقی یا دیابت بسیار چشمگیر است و این مسئله احتمالاً به دلیل این واقعیت است که این شرایط باعث ایجاد حساسیت بیشتری برای تجمع چربی در کبد می شود.

به گفته کارداشیان،تحقیقات قبلی ارتباط بین فست فود و چاقی و دیابت را نشان داده اند،اما این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که تأثیر منفی فست فود را بر سلامت کبد نشان می دهد.

این یافته ها همچنین نشان می دهد که مقدار نسبتاً زیادی از فست فودها که کربوهیدرات و چربی بالایی دارند، می تواند به کبد آسیب برساند.کارداشیان گفت: اگر مردم یک وعده در روز در یک رستوران فست فود بخورند، ممکن است فکر کنند که این کار ضرری ندارند. با این حال، اگر آن یک وعده حداقل برابر با یک پنجم کالری روزانه آنها باشد،این موضوع آن ها را را در معرض خطر قرار می دهد.

بیماری کبد چرب غیرالکلی که به عنوان “استئاتوز کبد” نیز شناخته می شود، می تواند منجر به سیروز یا زخم کبد شود که این مسئله می تواند باعث سرطان یا نارسایی کبد شود. استئاتوز کبد بیش از 30 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد.

کارداشیان و همکارانش جدیدترین اطلاعات بزرگ‌ترین نظرسنجی تغذیه سالانه کشور، نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه که در سال 2017-2018 انجام شد را برای تعیین تأثیر مصرف فست فود بر استئاتوز کبد، تجزیه و تحلیل کردند.

در این مطالعه فست فودها از جمله پیتزا به عنوان وعده غذایی در نظر گرفته شدند.

محققان کبد چرب را در حدود 4000 بزرگسال که اندازه گیری کبد چرب آنها در نظرسنجی گنجانده شده بود، ارزیابی کردند و این اندازه گیری ها را با مصرف فست فود آنها مقایسه کردند.

از میان افراد مورد بررسی، 52 درصد فست فود مصرف می کردند. از این تعداد، 29 درصد یعنی یک پنجم یا بیشتر، کالری روزانه خود را از خوردن فست فود به دست می آوردند. فقط این 29 درصد از افراد مورد بررسی افزایش سطح چربی کبد را تجربه کردند.

ارتباط بین استئاتوز کبد و 20 درصد مصرف فست فود، هم برای جمعیت عمومی و هم برای افراد مبتلا به چاقی یا دیابت حتی پس از تنظیم داده ها برای عوامل متعدد دیگر مانند سن، جنسیت، نژاد، قومیت، مصرف الکل و میزان فعالیت،ثابت بود.

کارداشیان گفت: یافته های ما خیلی نگران کننده است زیرا مصرف فست فود در 50 سال گذشته بدون توجه به وضعیت اجتماعی-اقتصادی افزایش یافته است. ما همچنین شاهد افزایش قابل توجهی در رشد فست فود ها در طول همه گیری COVID-19 بوده ایم که احتمالاً این موضوع به کاهش غذا خوردن در رستوران های با خدمات کامل مربوط می شود. ما نگران هستیم که تعداد مبتلایان به کبد چرب از زمان بررسی تا به الان بیشتر شده باشد.

او امیدوار است که این مطالعه پزشکان را تشویق کند تا به بیماران آموزش های تغذیه ای بیشتری را ارائه دهند، به ویژه به افراد مبتلا به چاقی یا دیابت که در معرض خطر بیشتر ابتلا به کبد چرب ناشی از فست فود هستند. در حال حاضر، تنها راه برای درمان استئاتوز کبد،اصلاح رژیم غذایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.