ادامه ماجرای پرواز اشیاء ناشناخته بر فراز آمریکای شمالی

نخست‌وزیر کانادا روز شنبه در پی سومین حمله هوایی از این دست دستور سرنگونی یک شی ناشناخته هوایی را بر فراز آسمان کانادا صادر کرد.

نخست‌وزیر کانادا روز شنبه دستور سرنگونی یک شی ناشناخته هوایی را بر فراز کانادا صادر کرد.این سومین حمله هوایی از این دست به حریم هوایی آمریکای شمالی در این ماه بود و هشداری را در سراسر این قاره ایجاد کرد.

به گزارش تکناک، پنتاگون می گوید، این شی ناشناخته هوایی در ارتفاع بالا در اواخر عصر جمعه بر فراز آسمان آلاسکا شناسایی شد و توسط هواپیماهای ارتش ایالات متحده در هنگام عبور از کانادا تحت نظر بود.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، که پاسخ را با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هماهنگ کرده بود، گفت که هواپیماهای کانادایی و آمریکایی با هم تلاش کردند و یک جت جنگنده F-22 ایالات متحده با موفقیت آن را بر فراز یوکان سرنگون کرد. این شی توسط یک موشک AIM 9X سرنگون شد.

این ماجرا در اوایل این ماه زمانی آغاز شد که یک بالن از آمریکای شمالی عبور کرد و توجه جهانی را به خود جلب کرد و جرقه‌ای برانگیخت که منجر به ایجاد به یک بن بست دیپلماتیک بین ایالات متحده و چین شد.

ایالات متحده گفته است که این بالون عمداً توسط چین برای نظارت فرستاده شده است، در حالی که پکن پاسخ داده است که این یک دستگاه نظارت بر آب و هوا بی ضرر بوده که از مسیر خارج شده است. ارتش ایالات متحده آن را در 4 فوریه در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون کرد.

مشخص نیست دو شیء آخر چه بوده اند یا از کجا سرچشمه گرفته اند. هنوز هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط این سه قسمت منتشر نشده است. تماس با وزارت خارجه چین در روز یکشنبه برای اظهار نظر در مورد آخرین حوادث نیز بی پاسخ ماند.

پیش از این بایدن دستور داد یک شی ناشناخته کوچکتر که در ارتفاع 40،000 فوتی بر فراز آلاسکا دیده شده بود، سرنگون شود. در همان روز، سومین شی در ارتفاعی مشابه توسط فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی، یک فرماندهی نظامی مشترک ایالات متحده و کانادا که مسئول هشدارهای هوافضا و دریایی است، مشاهده شد.

آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا، درباره آخرین شی گفت: به نظر می‌رسد این یک شی کوچک و استوانه‌ای شکل است  کوچک‌تر از بالون اول و یک تهدید معقول برای ایمنی پروازهای غیرنظامی است.

آناند از گمانه زنی در مورد منشاء آخرین شی خودداری کرد و گفت که هنوز خیلی زود است، اما افزود که به طور کلی، ما باید چشمان خود را به چین باز کنیم.

به منظور تعیین جزئیات بیشتر در مورد هدف و منشاء این دستگاه ها، نیروهای کانادایی لاشه آخرین شی را بازیابی و تجزیه و تحلیل خواهند کرد، در حالی که خدمه ایالات متحده برای بازیابی بقایای بالون و شی دوم کار می کنند.

در نشانه ای از تشدید نگرانی ها در مورد تهاجمات، ایالات متحده روز شنبه دستور بسته شدن موقت حریم هوایی بر فراز مونتانا را پس از شناسایی “ناهنجاری راداری” صادر کرد. نوراد (فرمان مشترک دفاع هوایی آمریکای شمالی) گفت که هواپیمای جنگنده ای که برای تحقیق فرستاده شده بود، هیچ شیئی را که با اصابت رادار مرتبط باشد شناسایی نکرده و افزود که به نظارت بر وضعیت ادامه خواهد داد.

این حوادث بر برنامه‌های نظارتی احتمالی چین متمرکز شده است. ایالات متحده ادعا می کند که این بالون بخشی از یک برنامه جاسوسی طولانی مدت و تحت رهبری ارتش چین بوده است که بیش از 40 کشور را در بر می گیرد، ادعایی که پکن آن را رد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.