ساخت بزرگترین نقشه سه بعدی کیهان به زودی آغاز می‌شود

نقشه سه بعدی کیهان

داوطلبان از یک برنامه مشابه شبکه اجتماعی Tinder برای کمک به ساخت بزرگترین نقشه سه بعدی کیهان استفاده می کنند.

به گزارش تکناک، گروهی متشکل از بیش از 10هزار ستاره شناس تازه کار در 85 کشور جهان در دو سال گذشته تقریباً 240هزار کهکشان را شناسایی کرده اند.

اکنون، طبق یک بیانیه مطبوعاتی گروه کاوش‌گران انرژی تاریک قصد دارند که داوطلبان بیشتری را استخدام کنند و کار خود را با پروژه‌ای که می‌تواند ماهیت مرموز انرژی تاریک را روشن کند، به سطح بعدی برسانند.

برای انجام این کار،این گروه کاوشگر باید با استفاده از برنامه ای که بطرز خارق العاده ای مانند شبکه اجتماعی Tinder عمل می کند، به ساخت گسترده ترین نقشه سه بعدی کیهان کمک کنند.

این پروژه تحقیقاتی که تلسکوپ هابی-ابرلی (HETDEX) نام دارد، در رصدخانه مک‌دونالد آستین در دانشگاه تگزاس مستقر است. داوطلبان می توانند در Dark Energy Explorers ثبت نام کنند و از طریق موبایل یا رایانه به HETDEX کمک کنند.

گروه کاوشگران انرژی تاریک در فوریه 2021 تشکیل شد. از آن زمان، آنها ناحیه ای از آسمان را که بیشتر دب اکبر را شامل می شود و تقریباً به اندازه 2000 ماه کامل است بررسی می کنند. 10هزار داوطلب این گروه تقریباً 240هزار کهکشان را شناسایی کرده اند، اما این عدد تنها یک دهم تعداد کل کهکشان هایی است که آنها انتظار دارند در نهایت پیدا شوند.

کارل گبهارت، استاد نجوم دانشگاه تگزاس و دانشمند این پروژه و محقق اصلی HETDEX گفت:به همین دلیل است که ما به افراد بیشتری نیاز داریم.وی افزود:اگر بتوانیم به 100هزار داوطلب برسیم، که فکر می‌کنم در سرتاسر جهان قابل انجام است، در سال آینده به نتیجه  مطلوب خواهیم رسید.

دانشمندان دخیل در این ابتکار، به رهبری لیندسی هاوس، دانشجوی فارغ التحصیل از دانشگاه آستین، می گویند که کمک داوطلبان به آنها این امکان را می دهد که زمان صرف شده برای شناسایی کهکشان ها را تا نود درصد کاهش دهند و وقت آنها را آزاد کند تا زمان بیشتری را صرف کهکشان های چالش برانگیز کنند.

هدف والای این پروژه ساختن بزرگترین نقشه سه بعدی کیهان است. بیشتر تمرکز بر کهکشان‌های جهان های اولیه خواهد بود تا به آشکار شدن سرنخ‌های مهم در مورد انرژی تاریک کمک کند.

گبهارت افزود:ما تلاش کردیم برای انجام این کار کدهای رایانه ای بنویسیم و حتی از ماشین های مخصوص برای یادگیری استفاده کنیم، اما به این نتیجه رسیدیم که چشم انسان به طور قابل توجهی برتری دارد.ما بطرز غریزی دچار شک شده بودیم،اما از این میزان دقت غافلگیر شدیم.

چگونه به یک کاوشگر انرژی تاریک تبدیل شویم؟

کاوشگران انرژی های تاریک از پلتفرمی به نام زونیورس که بزرگترین سازمان علمی تازه کاران در جهان است،استفاده می کنند.هر شرکت کننده می تواند یک حساب کاربری رایگان ایجاد کند و کاوشگران انرژی تاریک را از یک لیست انتخاب کند.

پس از یک آموزش کوتاه، داوطلبان با تصاویر نجومی شامل بیش از یک میلیون کهکشان دور که توسط تلسکوپ 11 متری Hobby-Eberly در رصدخانه مک دونالد در غرب تگزاس گرفته شده آشنا می شوند.

بعد از آن داوطلبان باید تصمیم بگیرند که آیا اجسامی که می بینند کهکشان هستند یا فقط صداهای تصادفی. همانند برنامه Tinder، داوطلبان با چپ یا راست کردن انگشت خود روی صفحه، گزینه مورد نظر خود را انتخاب می کنند.

لیندسی هاوس،فارغ التحصیل دانشگاه آستین که این پروژه را رهبری می کند، گفت:دیدن اینکه مردم چقدر مشتاق به طبقه بندی این کهکشان ها هستند واقعاً هیجان انگیز است.

هدف این پروژه عظیم تعیین این مسئله است که آیا تاثیر انرژی تاریک ثابت است یا در طول زمان تغییر می کند.اعتقاد بر این است که تقریباً دو سوم کهکشان از انرژی تاریک تشکیل شده است، اما جامعه علمی اطلاعات کمی در مورد بستر آن دارد.انرژی تاریک به طور غیرمستقیم از طریق تأثیری که بر اجسام فضایی بزرگ در مناطق عظیم فضا دارد اندازه گیری می شود.چنین مناطق وسیعی نمونه های عظیمی را تولید می کند، جایی که داوطلبان در سراسر جهان می توانند کمک کنند. در این مورد،فقط با کشیدن انگشت به چپ یا راست برای کمک به علم این اتفاق رخ می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.