شرکت OpenAI واترمارک‌های جدید به DALL-E 3 اضافه می‌کند

طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، به‌زودی واترمارک‌ها تصاویر تولید‌شده با هوش مصنوعی را قابل تشخیص خواهند کرد.

به‌گزارش تک‌ناک، هوش مصنوعی تولید‌کننده تصویر OpenAI، یعنی DALL-E 3، به‌زودی قرار است به ابرداده‌های تصویر واترمارک‌‌ اضافه ‌کند؛ زیرا به‌تازگی شرکت‌های بیشتری از استانداردهای ائتلاف برای منشأ و اعتبار محتوا (C2PA) پشتیبانی می‌کنند.

این شرکت می‌گوید واترمارک‌های C2PA در تصاویر ایجاد‌شده در وب‌سایت ChatGPT و API برای مدل DALL-E 3 ظاهر می‌شوند. کاربران موبایل تا 12 فوریه ۲۰۲۴ (23 بهمن ۱۴۰۲) واترمارک‌ها را دریافت خواهند کرد. این واترمارک‌ها شامل یک جزء فراداده نامرئی و یک نماد CR مرئی هستند که در گوشه سمت چپ بالای هر تصویر ظاهر می‌شود.

کاربران می‌توانند منشأ هر تصویر ساخته‌شده با پلتفرم‌های OpenAI را از‌طریق وب‌سایت‌هایی مانند Content Credentials Verify بررسی کنند تا ببینند از کدام ابزار هوش مصنوعی برای ساخت آن محتوا استفاده شده است. درحال‌حاضر، فقط عکس‌ها می‌توانند این واترمارک را داشته باشند.

واترمارک جدید تصاویر تولید شده با DALL-E

OpenAI می‌گوید که افزودن واترمارک به تصاویر بر کیفیت تولید تصویر تأثیری نخواهد گذاشت؛ البته اندازه تصویر را برای برخی کارها کمی افزایش می‌دهد. C2PA که گروهی متشکل از شرکت‌هایی مانند ادوبی و مایکروسافت است، استفاده از واترمارک Content Credentials را برای شناسایی منشأ محتوا و نشان‌دادن اینکه آیا این محتوا را انسان یا هوش مصنوعی تولید کرده، زیر فشار قرار داده است.

ادوبی نماد Content Credentials ایجاد کرد که OpenAI در حال اضافه‌کردن آن به آثار DALL-E 3 است. متا اخیراً اعلام کرده است که برچسب‌هایی را به محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی خود نیز اضافه می‌کند.

شناسایی محتوای تولید‌شده با هوش مصنوعی یکی از دستورالعمل‌های شاخص در دستور اجرایی دولت بایدن درباره هوش مصنوعی است؛ اما واترمارک‌کردن راه مطمئنی برای متوقف‌کردن اطلاعات نادرست نیست. OpenAI اشاره می‌کند که ابرداده‌های C2PA را می‌توان به‌راحتی به‌طور تصادفی یا عمدی حذف کرد؛ به‌ویژه اینکه اکثر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی اغلب ابرداده‌ها را از محتوای آپلود‌شده حذف می‌کنند. برای مثال، گرفتن اسکرین‌شات ابرداده را حذف می‌کند.

OpenAI در وب‌سایت خود می‌گوید:

معتقدیم که اتخاذ این روش‌ها برای ایجاد منشأ و تشویق کاربران به تشخیص این سیگنال‌ها، کلید افزایش قابلیت اعتماد اطلاعات دیجیتال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.