شرکت اپل در سال ۲۰۲۵ بیشترین میزان هزینه تاریخ خود را برای لابیگری با سیاستمداران اتحادیه اروپا صرف کرده است.
به گزارش تکناک، طبق گزارش تازهای از دو نهاد Corporate Europe Observatory و LobbyControl هزینهکرد این شرکت برای تأثیرگذاری بر تصمیمات سیاستگذاران اروپایی به ۷ میلیون یورو در سال رسیده است، که آن را در کنار مایکروسافت و آمازون در رتبه دوم لابیگران بزرگ صنعت دیجیتال قرار میدهد. با وجود این، متا همچنان با ۱۰ میلیون یورو در صدر این فهرست قرار دارد.
این گزارش نشان میدهد که در مجموع، لابیگری شرکتهای حوزه فناوری دیجیتال در اتحادیه اروپا از ۱۳۱ میلیون یورو در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۱ میلیون یورو در سال ۲۰۲۵ افزایش یافته است؛ یعنی رشدی معادل ۳۳.۶ درصد طی دو سال داشته است. در این میان، ده شرکت بزرگ از جمله اپل، مایکروسافت، آمازون، متا، کوالکام و گوگل تقریباً ۴۹ میلیون یورو از این مبلغ را به خود اختصاص دادهاند.
شرکت اپل در مقایسه با سال ۲۰۲۱، حدود دو برابر بیشتر هزینه کرده است. در آن زمان هزینه سالانه این شرکت بین ۳.۵ تا ۳.۷۵ میلیون یورو برآورد میشد. در مقابل، رقبایی مانند: مایکروسافت، آمازون و متا بودجههای خود را با رشد بیشتری افزایش دادهاند؛ آمازون حدود ۴.۲۷۵ میلیون یورو و مایکروسافت و متا هر یک حدود ۲ میلیون یورو بیشتر از گذشته برای لابیگری اختصاص دادهاند.
اما این هزینهها تنها به پرداخت پول ختم نمیشود. در نیمه نخست سال ۲۰۲۵، شرکت اپل در ۲۹ جلسه رسمی با مقامات کمیسیون اروپا حضور داشته است. این عدد در مقایسه با دیگر غولهای فناوری کمتر از آمازون با ۴۳ جلسه، مایکروسافت با ۳۶ جلسه و گوگل با ۳۵ جلسه است. با وجود این، اپل در گفتوگو با اعضای پارلمان اروپا فعالتر ظاهر شده و در ۴۷ جلسه شرکت کرده، که تقریباً برابر با گوگل و تنها کمی پایینتر از آمازون با ۴۹ و متا با ۶۳ جلسه است.
موضوعات اصلی این دیدارها عمدتاً بر حوزههایی مانند: هوش مصنوعی، مراکز داده و خدمات ابری، قانون خدمات دیجیتال (Digital Services Act)، قانون بازارهای دیجیتال (Digital Markets Act) و قانون عدالت دیجیتال (Digital Fairness Act) متمرکز بودهاند. بر اساس آمار گزارش، در مجموع ۵۸ جلسه به هوش مصنوعی، ۲۳ جلسه به مراکز داده، ۱۷ جلسه به خدمات دیجیتال و ۱۶ جلسه به دو قانون اخیر اختصاص داشته است.
شرکت اپل علاوه بر هزینههای مستقیم برای لابیگری با سیاستمداران اتحادیه اروپا، ۲.۳ میلیون یورو نیز برای همکاری با شرکتهای مشاوره و روابط عمومی صرف کرده است تا پیامها و دیدگاههای شرکت در خصوص سیاستهای دیجیتال در نهادهای اروپایی تکرار شود. این رقم تنها کمی پایینتر از آمازون است که ۲.۸۴ میلیون یورو برای این بخش هزینه کرده است.

منتقدان این نوع لابیگری را نشانهای از تلاش شرکتهای بزرگ فناوری برای حفظ یا تقویت موقعیت انحصاری خود میدانند. در گزارش آمده که فشارهای مداوم این شرکتها باعث شده است برخی نهادهای اروپایی در اجرای قوانین محدودکننده علیه غولهای آمریکایی محتاطتر عمل کنند. برای نمونه، اشاره شده است که در دوره ریاستجمهوری دونالد ترامپ، تهدیدهای تعرفهای آمریکا و فشارهای سیاسی باعث شد که اتحادیه اروپا در برخی موارد جریمههای سنگین علیه اپل و دیگر شرکتها را کاهش دهد.
در پایان، نویسندگان گزارش هشدار دادهاند که لابیگری گسترده شرکتهای فناوری، بهویژه اپل و دیگر بازیگران بزرگ، «ترکیبی سمی» از نفوذ سیاسی و اقتصادی ایجاد کرده است که میتواند سالها تلاش برای تنظیمگری قانون در حوزه دیجیتال را تضعیف کند. آنها از کمیسیون اروپا خواستهاند برای مقابله با این نفوذ، قوانین دیجیتال خود را تقویت و از منافع عمومی در برابر سلطه شرکتهای فناوری محافظت کند.

















