شرکت BMW دو موتورسیکلت جدید با نامهای R 1300 RS و R 1300 RT را به عنوان تازهترین اعضای خانواده موتورهای باکسر دوقلو معرفی کرد.
به گزارش تکناک، این دو مدل جایگزین نسخههای پیشین R 1250 RS و R 1250 RT شرکت BMW شدهاند و به عنوان موتورسیکلتهای مخصوص سفرهای طولانی با طیف وسیعی از فناوریها و امکانات روز به بازار عرضه میشوند.
موتور جدید این دو مدل، همان پیشرانه دوقلوی ۱۳۰۰ سیسی است، که پیشتر در مدل R 1300 R بهکار گرفته شده بود. این پیشرانه میتواند ۱۴۳.۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۷۷۵۰ و گشتاور ۱۴۹ نیوتنمتر در دور ۶۵۰۰ تولید کند، که ۹ اسب بخار افزایش قدرت نسبت به نسل قبل داشته است. نسبت قطر به کورس سیلندر نیز از ۱۰۲.۵×۷۶ میلیمتر به ۱۰۶.۵×۷۳ میلیمتر تغییر یافته، که نقشی کلیدی در افزایش توان خروجی داشته است.

قدرت تولید شده از طریق گیربکس ۶ سرعته و سیستم انتقال قدرت شفت به چرخها منتقل میشود. حداکثر سرعت مدل R 1300 RS برابر با ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت و مدل R 1300 RT برابر با ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
شاسی این موتورها نیز به طور کامل بازطراحی شده است و از ساختار فولاد ورقی در بخش اصلی و آلومینیوم مشبک در زیرشاسی بهره میبرد. این تغییر نسبت به شاسی لولهای مدلهای قبلی باعث کاهش وزن و افزایش استحکام شده است. چرخهای آلومینیومی ۱۷ اینچی با طراحی توخالی نیز حدود ۱.۴ کیلوگرم نسبت به نسل قبل سبکتر شدهاند.

در بخش وزن، موتورسیکلت R 1300 RS شرکت BMW حدود ۲۴۵ کیلوگرم و مدل R 1300 RT نزدیک به ۲۸۱ کیلوگرم وزن دارند. با توجه به کلاس تورینگ این موتورها، چنین وزنی قابل انتظار است.
هر دو مدل به صورت استاندارد با سه حالت رانندگی Rain، Road و Eco عرضه میشوند. همچنین بسته سفارشی Riding Modes Pro شامل دو حالت اضافی Dynamic و Dynamic Pro است، که برای تجربهای اسپرتتر در نظر گرفته شدهاند. سیستم MSR یا کنترل گشتاور موتور نیز برای جلوگیری از لغزش چرخ عقب هنگام کاهش دنده ناگهانی به صورت پیشفرض فعال است. همچنین امکان سفارش سیستم Automated Shift Assistant (ASA) برای تعویض خودکار دنده و کلاچ وجود دارد.
مدل R 1300 RS در بخش تجهیزات دیجیتال، به نمایشگر رنگی ۶.۵ اینچی با کنترلر مرکزی BMW Motorrad مجهز شده است، در حالی که مدل RT از نمایشگر بزرگتر ۱۰.۲۵ اینچی بهره میبرد. سیستم نورپردازی تمام LED با چراغ دوگانه مستقل و نور تطبیقی در پیچها، ایمنی و دید در شب را بهبود دادهاند.

همچنین مدل RT به صورت استاندارد دارای دو جعبه جانبی با ظرفیت ۲۷ لیتر است، که امکان ارتقای آنها به جعبههای Vario با ظرفیت ۳۳ لیتر برای هر طرف وجود دارد. جعبههای بالایی با ظرفیتهای ۳۹ و ۵۴ لیتری نیز قابل سفارش هستند و نسخه بزرگتر، دارای پد پشتی گرمشونده برای سرنشین عقب است.
سیستمهای کمکراننده نیز در این موتورها کمنظیر هستند. از جمله این امکانات میتوان به کروز کنترل دینامیک (DCC)، کروز کنترل فعال (ACC)، هشدار برخورد از جلو (FCW)، هشدار تغییر مسیر (LCW) و هشدار برخورد از عقب (RECW) اشاره کرد. سیستم رادار در بالای چراغ جلو و زیر شیشه جلو نصب شده است.
سیستم تعلیق هر دو مدل، از فناوری Telelever Evo بهره میبرد، که پیشتر در مدلهای ماجراجویانه R 1300 GS بهکار رفته بود.

از نظر رنگبندی، مدل R 1300 RS در چهار تریم Triple Black، Racing Blue متالیک، Lightwhite Uni و Brooklyn Grey متالیک (نسخه Option 719 Cuyamaca) عرضه میشود. مدل R 1300 RT نیز در چهار نسخه Basic، Impulse، Triple Black و Option 719 Camargue در دسترس خواهد بود.
قیمت پایه برای مدل R 1300 RS برابر با ۱۷٬۶۹۰ دلار است و برای مدل R 1300 RT با امکانات بیشتر از ۲۳٬۱۹۰ دلار آغاز میشود. این دو موتورسیکلت شرکت BMW با ترکیب قدرت، فناوری و راحتی، گزینههایی جذاب برای علاقهمندان به موتورسیکلتهای سفرهای طولانی محسوب میشوند.