کارتهای گرافیک زئوس از Bolt Graphics با معماری چند چیپلته RISC‑V و تمرکز بر Path Tracing معرفی شدهاند که تا ۱۳ برابر سریعتر از RTX 5090 عمل میکنند.
به گزارش تکناک، کارتهای گرافیک زئوس از شرکت Bolt Graphics از زمان معرفی نخستین GPUهای مبتنیبر RISC‑V در مارس گذشته، بهتدریج توجه زیادی را جلب کردهاند. اکنون که زمان عرضه سختافزار این شرکت در سال ۲۰۲۶ نزدیک میشود، Bolt Graphics در رویداد Ubuntu Summit 25.10 بهطور غیرمنتظره ظاهر شد تا درباره لایه نرمافزاری صحبت کند که پشت ادعای عملکرد خیرهکننده این کارتها قرار دارد ؛ یعنی تا ۱۳ برابر سریعتر از RTX 5090 انویدیا .
آنتونیو سالومینی، مدیر مهندسی Bolt Graphics، در این رویداد توضیح داد که تمرکز اصلی زئوس بر فناوری Path Tracing است؛ روشی پیشرفتهتر از Ray Tracing که سالها در انیمیشن و جلوههای ویژه سینمایی هالیوود کاربرد داشته و تنها در دهه اخیر وارد حوزه کاربران و بازیها شده است.
به گفته او، کارتهای گرافیک زئوس بهگونهای طراحی شدهاند که هنرمندان VFX بتوانند افکتهای Path Tracing را بهصورت Real‑Time رندر کنند؛ امری که تاکنون فقط در استودیوهای فیلمسازی ممکن بود. این اولین بار نیست که Bolt Graphics دست به معرفی کارتهای گرافیک و تراشههای انقلابی میزند.
سالومینی در توضیح تفاوت دو فناوری گفت:
مشکل Ray Tracing این است که هر موج نوری فقط در یک مسیر بازتاب میشود؛ درحالیکه در Path Tracing این بازتابها میتوانند به هر جهتی بروند و تنها تعدادی از این مسیرها برای نمایش انتخاب میشوند.
در این روش، شبیهسازی نور بهصورت معکوس از دوربین مجازی شروع میشود و پرتو نور تا منبع اصلی خود دنبال میگردد؛ درحالیکه میان اشیای مختلف بازتاب مییابد. نتیجه،نورپردازیای فوقواقعی است که در عین حال بهدلیل محدودبودن به زاویه دید دوربین، بهینهتر پردازش میشود.

او به استفاده تیم زئوس از کتابخانه متنباز Intel Open Image Denoise برای کاهش نویز در تصاویر RayTraced و Path Traced و استاندارد MaterialX برای شیدر و تکسچر اشاره کرد؛ عواملی که به گفته Bolt Graphics نقش مهمی در دستیابی به کارایی ۱۳ برابر بیشتر از RTX 5090 برعهده دارند.
کارتهای گرافیک زئوس با معماری چند چیپلت RISC‑V و پروفایل جدید RVA23 ساخته خواهند شد و از نخستین چیپهای مصرفی در این پروفایل خواهند بود. پیشتر RISC‑V عمدتاً در تراشههای سبکتر مانند میکروکنترلرها استفاده میشد و این ابتکار Bolt Graphics میتواند نقشی پیشگام در ورود آن به دنیای پردازندهها و کارتهای گرافیک مصرفی و حرفهای ایفا کند.
تامزهاردور مینویسد که انتخاب رویداد Ubuntu Summit برای معرفی زئوس نیز بیدلیل نبوده است؛ زیرا این شرکت قصد دارد به بازار انیمیشن و VFX هالیوود نفوذ کند. پیشتر هم آکادمی علوم و هنرهای سینمایی و استودیو دریمورکرز (DreamWorks) جلسات مشابهی در این همایش برگزار کردهاند.
تبلیغات Bolt Graphics نیز در گذشته مستقیماً استودیوهایی همچون دیزنی و Lucasfilm را هدف قرار داده و جالب اینکه در هیچ جای وبسایت این شرکت حتی اشارهای کوچک به عبارت AI دیده نمیشود. این موضوع نشان میدهد که زئوس بهدنبال بازار گیمینگ یا هوش مصنوعی اشباعشده نیست و تمرکز آن بر جلوههای ویژه پیشرفته است.
اگر زئوس بتواند در مأموریت خود موفق شود، ممکن است آینده گرافیک کامپیوتری و معماری RISC‑V را برای همیشه دگرگون کند؛ زیرا شتاببخشیدن به فرایندهای VFX و ارتقای جایگاه جهانی این معماری میتواند دستاوردی بزرگ برای این استارتاپ به شمار آید.

















