چین به تازگی پل-تونل دریایی Shenzhen-Zhongshan را در استان گوانگدونگ افتتاح کرد، که رکوردهای جهانی جدیدی را به نام خود ثبت کرده است.
به گزارش تکناک، این مسیر ۲۴ کیلومتری که شامل یک تونل زیر آب و پلهای واصل میان دو جزیرۀ مصنوعی است، زمان سفر بین دو شهر را از دو ساعت به ۳۰ دقیقه کاهش میدهد. این سازه دارای امکانات ایمنی پیشرفتهای مانند: سیستمهای جدید اطفاء حریق و تخلیه دود است.
در آخر هفتۀ گذشته چین پل-تونل Shenzhen-Zhongshan را افتتاح کرد که یک تونل و سیستم پل جدید بین دریایی واقع در استان گوانگدونگ چین جنوبی است. گویا این شگفتی معماری 10 رکورد جهانی را میشکند.
مصب یا دهانۀ رودخانۀ پرل یعنی جایی که این رودخانه به دریای چین جنوبی میپیوندد، یکی از متراکمترین مناطق جهان است و هنگکنگ، ماکائو و 9 شهر در گوانگدونگ را در بر میگیرد، که با آبهای وسیعی از هم جدا شدهاند و همین موضوع باعث میشود اتصال این شهرها به یکدیگر مشکل باشد.
مسیر Shenzhen-Zhongshan برای رفع این مشکل طراحی شده است. این پل به طول 24 کیلومتر ادامه دارد و دو شهر که در سواحل مخالف مصب رودخانۀ پرل واقع شدهاند را به هم متصل میکند. هرچند این یک پل طولانی نیست، بلکه یک تونل زیر آب در وسط دو جزیرۀ مصنوعی میباشد، که با یک سری پل هر جزیره را به شهر آن طرف متصل میکند.
این مسیر با هشت لاین که امکان سرعت 100 کیلومتر در ساعت را فراهم میکنند، مسافتی را که معمولاً با یک رانندگی دو ساعته طی میشود تا 30 دقیقه کاهش میدهد. پس از هفت سال ساخت، این مسیر سرانجام در ساعت 3 بعد از ظهر به وقت محلی در 30 ژوئن مصادف با 10 تیر افتتاح شد.
بر اساس گزارش شبکۀ جهانی تلویزیون چین (CGTN)، مسیر Shenzhen-Zhongshan 10 رکورد جدید جهانی را به ثبت رساند. اگرچه آنها رکوردهای اصلی مانند طولانیترین یا بزرگترین پل نیستند، امّا در واقع بسیار خاص هستند. این رکوردها شامل موارد زیر است:
- بزرگترین دهانه برای پل معلق تیرچۀ فولادی کاملاً فراساحلی (1666 متر)
- بلندترین عرشۀ پل (91 متر)
- بالاترین فاصلۀ ناوبری برای یک پل دریایی
- بزرگترین لنگر پل معلق دریایی (344000 متر)
- بالاترین سرعت تست مقاومت باد برای یک پل معلق (83.7 متر بر ثانیه)
- بزرگترین عرشۀ پل فولادی با روکش آسفالت اپوکسی گرم (378800 متر مربع)
- طولانیترین تونل لوله غوطهور دو طرفۀ هشت بانده (5035 متر)
- عریضترین تونل لوله غوطهور پوسته بتنی زیر آب (تا 55.6 متر)
- بزرگترین ریختهگری تک حجمی برای لوله غوطهور در پوستۀ فولادی با استفاده از بتن خود متراکم (29000 متر مکعب در هر مقطع لوله)
- عریضترین استاپ آب M شکل که بهطور مکرر تاشو استفاده میشود و در اتصال نهایی یک تونل لوله غوطهور (3 متر) قرار دارد.
همچنین این مسیر اولین تبادل بزرگراه زیر آبی و تبادل فرودگاهی در جهان است.
علاوه بر تمام این موارد، بخشی از تونل دارای یک سری ویژگیهای ایمنی جذاب از جمله سیستمهای جدید آتشنشانی و اگزوز دود است. گروهی متشکل از 14 ربات به طور دائم در تونل گشت میزنند و لولهها و کابلهایی را که همه چیز را به خوبی اجرا میکنند، زیر نظر میگیرند و حتی میتوانند مراقب تصادفات رانندگی باشند. وقتی این اتفاق رخ میدهد، میتوانند ترافیک را از طریق بلندگوهای داخلی هدایت کنند و صحنه را فیلمبرداری و به مرکز کنترل از راه دور انتقال دهند.
همچنین چراغهای کنار دیوارها دارای سیستمهای نوری با کد رنگی هستند. وقتی همه چیز خوب است این چراغها سبز میشوند، امّا در مواقع اضطراری قرمز خواهند شد. آنها حتی میتوانند به تدریج در طول تونل از زرد به سبز تبدیل شوند تا به راهنمایی افراد در مسیر صحیح در طول تخلیه کمک کنند.
مسیر Shenzhen-Zhongshan به پل هنگ کنگ-ژوهای-ماکائو که طولانیترین پل گذرگاه دریایی جهان است، میپیوندد و به مردم کمک میکند تا کمی راحتتر در اطراف این مناطق پرجمعیت تردد داشته باشند.