هوش مصنوعی متا در فیسبوک امکان ساخت کلاژهای خلاقانه و ویرایش تصاویر را فراهم میکند و تجربه اشتراکگذاری را ارتقا میدهد.
به گزارش تکناک، متا امروز ابزار جدید ویرایش عکس و کلاژ مبتنیبر هوش مصنوعی برای فیسبوک را رونمایی کرد. این قابلیت از امروز برای کاربران در آمریکا و کانادا منتشر میشود و به کاربران اجازه میدهد تا با استفاده از هوش مصنوعی، کلاژهای جذاب از تصاویر خود بسازند. بااینحال، این ویژگی با شرط مهمی درزمینه حریم خصوصی همراه است: تصاویری که با این ابزار به اشتراک گذاشته میشوند، برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی متا استفاده خواهند شد.
پساز فعالسازی این قابلیت اختیاری، فیسبوک گالری تصاویر (Camera Roll) گوشی کاربر را اسکن و بهترین عکسها و ویدئوها را شناسایی و برای پردازش در فضای ابری خود بارگذاری میکند. سپس هوش مصنوعی متا براساس مناسبتهایی مانند تولد و فارغالتحصیلی یا سفر، پیشنهادهایی برای ساخت کلاژ و خلاصههای ویدئویی یا بازطراحی تصاویر ارائه میدهد.
مکرومرز مینویسد که این سیستم بهطور مداوم در پسزمینه فعال است و پیشنهادهای خود را در بخش استوریها و فید به کاربر نمایش میدهد. متا تأکید میکند که پیشنهادهای یادشده تا زمانی کاملاً خصوصی باقی میمانند که کاربر تصمیم بگیرد آنها را به اشتراک بگذارد.

هشدار اصلی حریم خصوصی دقیقاً در همین نقطه نهفته است. طبق اعلام متا، اگر کاربر محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی را به اشتراک بگذارد، فیسبوک نهتنها آن را به دوستان نمایش میدهد؛ بلکه از تصاویر اصلی بهکاررفته در آن برای آموزش و بهبود مدلهای هوش مصنوعی خود استفاده خواهد کرد. این شرکت ادعا میکند که تا قبلاز اشتراکگذاری، به محتوای گالری تصاویر برای این منظور دسترسی نخواهد داشت.
کاربرانی که نمیخواهند تصاویرشان به دادههای آموزشی برای هوش مصنوعی متا تبدیل شود، باید از فعالسازی این قابلیت خودداری کنند. برای غیرفعالکردن آن، کاربران میتوانند به این مسیر در اپلیکیشن فیسبوک مراجعه کنند: تنظیمات و حریم خصوصی –> تنظیمات –> ترجیحات –> پیشنهادهای اشتراکگذاری رول دوربین.
برای محافظت بیشتر، کارشناسان حریم خصوصی توصیه میکنند که کاربران دسترسی فیسبوک به گالری تصاویر را بهطور کامل ازطریق تنظیمات سیستمعامل گوشی خود (در بخش تنظیمات اپلیکیشنها) محدود کنند.
این اقدام جدید با هدف سیاستهای گستردهتر متا برای استفاده از دادههای کاربران بهمنظور توسعه هوش مصنوعی صورت میگیرد. این شرکت پیشتر نیز اعلام کرده بود که قصد دارد از ماه دسامبر، از مکالمات متنی و صوتی کاربران با هوش مصنوعی مولد خود برای شخصیسازی محتوا و توصیههای تبلیغاتی استفاده کند؛ سیاستی که طبق اعلام متا، راهی برای انصراف از آن وجود نخواهد داشت.