اپل در حال برنامهریزی برای عرضه نخستین آیفون تاشو در پاییز ۲۰۲۶ است و قصد دارد آن را بهعنوان مدل پریمیوم درکنار نسخههای آیفون ۱۸ پرو و مدل ایر معرفی کند.
به گزارش تکناک، درحالیکه بازار گوشیهای تاشو همچنان با مشکلات متعددی روبهروست، گزارشها حاکی از آن است که اپل قصد دارد به مناسبت بیستمین سالگرد عرضه آیفون، از گوشی هوشمند تاشو پردهبرداری کند. این محصول برخلاف رقبای خود، با رویکردی متفاوت روانه بازار خواهد شد.
فونآرنا مینویسد که مارک گرمن، خبرنگار باسابقه بلومبرگ، در خبرنامه Power On فاش کرده است که اپل برای آیفون تاشو خود تاکتیک بازاریابی متفاوتd در نظر گرفته است. به گفته گرمن، آیفون تاشو قرار نیست مانند گوشیهای گلکسی زد فولد ۷ سامسونگ یا پیکسل ۹ پرو فولد گوگل محصولی محدود و مختص قشری خاص باشد. اپل قصد دارد این دستگاه را بهعنوان نسخهای پیشرفتهتر از پرچمدارهای سالانهاش معرفی کند؛ مشابه کاری که هماکنون با مدلهای پرو مکس انجام میدهد.
یکی از دلایل تأخیر چندساله اپل در ورود به بازار گوشیهای تاشو، تلاش این شرکت برای دستیابی به طراحی بینقص بوده است. اپل میخواهد آیفون تاشو خط تای تقریباً نامرئی داشته باشد و ازنظر کیفیت ساخت، با هیچیک از نمونههای موجود مقایسهشدنی نباشد. بااینهمه، این دقت فراوان در طراحی و فناوری بهکاررفته به قیمتی منجر خواهد شد که احتمالاً از تمام آیفونهای قبلی گرانتر خواهد بود.
این در حالی است که رقیب اصلی اپل، سامسونگ، بهتازگی پیشبینی فروش مدلهای تاشو آینده خود را کاهش داده و تولید گوشی سه بار تاشو این شرکت نیز به حدود ۲۰۰ هزار دستگاه محدود خواهد بود. دلیل این تصمیم قیمت گران دستگاه و پیشبینی کمبودن تقاضا عنوان شده است. همچنین، سامسونگ قصد دارد این مدل خاص را فقط در چند منطقه محدود با قدرت خرید زیاد عرضه کند.

با توجه به عملکرد ضعیف سایر گوشیهای تاشو در بازار، به نظر میرسد استراتژی اپل در معرفی آیفون بسیار گرانقیمت با طراحی تاشو ریسکپذیر باشد. منتقدان یادآور شدهاند که تجربه ناموفق اپل در عرضه هدست Vision Pro با قیمت ۳,۴۹۹ دلار، میتواند زنگخطری برای آیفون تاشو باشد؛ محصولی که ممکن است به سرنوشتی مشابه دچار شود.
بااینحال، آیفون بهعنوان برند جاافتاده و پرطرفدار، از جایگاهی کاملاً متفاوت با محصولات نوظهوری مانند هدستهای واقعیت ترکیبی برخوردار است. همین موضوع ممکن است باعث شود آیفون تاشو با وجود قیمت گران، بتواند توجه طیف گستردهتری از کاربران را جلب کند.
باید منتظر ماند و دید که استراتژی متفاوت اپل در عرضه آیفون تاشو میتواند بازار را متحول کند یا سرنوشتی مشابه دیگر محصولات گرانقیمت و خاص در انتظار آن خواهد بود.