قابلیت AI Mode در موتور جستوجوی گوگل که پیشتر فقط برای کاربران پریمیوم در دسترس بود، برای تمامی کاربران رایگان نیز گسترش داده شد.
به گزارش تکناک، گوگل قابلیت حالت هوش مصنوعی (AI Mode) را برای همه کاربران دارای حساب گوگل در ایالات متحده فعال کرد. حالت هوش مصنوعی پیشتر فقط برای مشترکان سرویس پریمیوم در دسترس بود. قابلیت AI Mode در کنار تب «All» در صفحه نتایج جستوجو قرار گرفته است و به کاربران اجازه میدهد تا بدون نیاز به مراجعه به وبسایتها، اطلاعات دقیقتری مستقیماً ازطریق نتایج جستوجو دریافت کنند.
قابلیت AI Mode در موتور جستوجوی گوگل که اوایل ماه مارس با تکیه بر نسخه ۲.۰ مدل جمنای معرفی شد، قابلیتهای پیشرفتهای مانند استدلال پیچیده و پشتیبانی از ورودیهای چندرسانهای و امکان پرسشوپاسخ در قالب مکالمه را ارائه میدهد. در ابتدا، تنها مشترکان طرح AI Premium در سرویس Google One به این قابلیت دسترسی داشتند و باید ازطریق بخش Labs آن را بهصورت دستی فعال میکردند.
به نقل از اندرویدپلیس، اکنون گوگل دسترسی به قابلیت AI Mode در موتور جستوجوی خود را برای کاربران رایگان در آمریکا نیز امکانپذیر کرده است. حالت AI در صفحه جستوجوی گوگل تجربهای تازه از جستوجو فراهم میکند که فراتر از خلاصههای مبتنیبر هوش مصنوعی است و با تحلیل عمیقتر، اطلاعات کاملتری ارائه میدهد. مدل جمنای وظیفه یافتن و پردازش و خلاصهسازی اطلاعات را برعهده دارد و بدینترتیب کاربران را از مراجعه به منابع مختلف بینیاز میکند.
این قابلیت ابتدا در ۵ مارس و فقط برای کاربران پولی فعال شده بود؛ اما پساز گذشت حدود سه هفته، گوگل دامنه دسترسی به آن را افزایش داده است. رابی استاین، معاون بخش محصول جستوجوی گوگل، با انتشار پستی در پلتفرم X از آغاز عرضه گستردهتر این ویژگی خبر داده است.

بااینحال، هنوز مشخص نیست که این قابلیت چه زمانی در سایر کشورها در دسترس قرار میگیرد. گوگل توصیه کرده است کاربرانی که هنوز ثبتنام نکردهاند، ازطریق بخش Labs در Google Labs برای استفاده از این قابلیت ثبتنام کنند. کسانی که قبلاً در فهرست انتظار قرار گرفتهاند، بهزودی دسترسی دریافت خواهند کرد و ازطریق ایمیل نیز از این موضوع مطلع میشوند.
به گفته استاین، گوگل در آینده قابلیتهایی مانند پاسخهای تصویری و قالببندی بهتر و روشهای جدید برای نمایش محتوای مفید وب را به این حالت اضافه خواهد کرد. درحالحاضر، حالت هوش مصنوعی گوگل هنوز در مرحله آزمایش عمومی قرار دارد و تا عرضه نهایی آن زمان باقی مانده است؛ اما درصورت راهاندازی رسمی، این ویژگی میتواند نحوه تعامل روزانه میلیاردها نفر کاربر با موتور جستوجوی گوگل را بهطور کامل متحول کند.