اینتل نسخه بعدی فناوری ارتقای مقیاس خود، یعنی XeSS 1.3 را رونمایی کرد که بهگفته این شرکت، به افزایش نرخ فریم در بسیاری از بازیهای کامپیوتری کمک میکند.
بهگزارش تکناک، کارت گرافیک Arc اینتل از فناوری ارتقای مقیاس اختصاصی خود به نام XeSS استفاده میکند که رقیب فناوریهای DLSS کارتهای گرافیک جیفورس انویدیا و FSR کارتهای گرافیک رادئون ایامدی است. بهتازگی اینتل نسخه بعدی فناوری ارتقای مقیاس خود، XeSS 1.3 را رونمایی کرده است. طبق ادعای تیم آبی، این فناوری جدید افزایش نرخ فریم در بسیاری از بازیهای کامپیوتری را در پی دارد.
نئووین بهنقل از اینتل مینویسد که هماکنون بیش از ۱۰۰ بازی کامپیوتری از فناوری XeSS استفاده میکنند. این شرکت با انتشار پستی، نتایج بنچمارکهایی را منتشر کرد که از نسخهای اصلاحشده از XeSS و بازیهای محبوب برای اعتبارسنجی بهبودها استفاده میکردند تا نشان دهد وقتی XeSS 1.3 در آن بازیها ادغام شود، چه عملکردی خواهد داشت.
براساس بنچمارکهای اینتل، XeSS 1.3 میتواند درمقایسهبا نسخه قبلی این فناوری گرافیکی، بهطور متوسط ۱۰ درصد نرخ فریم بیشتری را در کامپیوترهای مجهز به کارت گرافیک Intel Arc A750 در رزولوشن 1440p ارائه دهد.
همچنین، اینتل همین نسخه پیشنمایش XeSS 1.3 را با پردازنده مرکزی Core Ultra مجهز به کارت گرافیک مجتمع Arc روی همان بازیها آزمایش کرد. نتایج نشان داد که این نسخه در آن بازیها در رزولوشن 1080p بهطور متوسط ۸ درصد افزایش عملکرد را تجربه کرده است.
اینتل میافزاید که با استفاده از نسخه جدید XeSS 1.3 روی کارتهای گرافیک Arc، بازیهای کامپیوتری ازلحاظ بصری بهتر بهنظر خواهند رسید. تیم آبی میگوید:
بهلطف بهبود مدلسازی و آموزش اضافی و بهویژه تمرکز روی عناصر بصری دشوار، نسخه جدید XeSS بازسازی دقیقتر جزئیات، فیلترگذاری (Anti-Aliasing) بهتر، سایهزنی (Ghosting) کمتر و پایداری زمانی بیشتری را ارائه میدهد.
اینتل کیت توسعه نرمافزار (SDK) نسخه ۱.۳ از XeSS را ازطریق گیتهاب منتشر کرده است تا توسعهدهندگان بتوانند از این فناوری گرافیک جدید در بازیهایشان استفاده کنند. ناگفته نماند که تیم آبی این نتایج بنچمارک را با استفاده از نسخه اصلاحشدهای از فناوری فعلی ارائه داده است تا نشان دهد که نسخه ۱.۳ از XeSS چه بهبودهایی را در نرخ فریم و کیفیت بصری ارائه خواهد داد.