پل اسپنسر، دوچرخهسوار بریتانیایی قصد دارد با ترکیبی از دوچرخهسواری زمینی و پدال زدن روی آب، رکورد تازهای در سفر به دور دنیا با نیروی انسانی ثبت کند.
به گزارش سرویس فناوری تکناک، او که پیشتر سه رکورد گینس را شکسته است، در این پروژه با قایق پدالی سهبدنهای به نام «پدال بیست» از مسیرهای اقیانوسی عبور خواهد کرد. اسپنسر در این سفر برای بنیاد لوپوس کمک مالی جمعآوری میکند و میخواهد رکورد فعلی پنجساله گینس را به حدود سه سال کاهش دهد. آغاز این سفر برای اوایل ۲۰۲۷ برنامهریزی شده است.
این پروژه که «پدال به دور جهان» نام دارد، یکی از بلندپروازانهترین تلاشهای فردی در حوزه سفرهای ماجراجویانه با نیروی انسانی به حساب میآید. اسپنسر در این سفر، علاوه بر عبور از مسیرهای زمینی در قارههای مختلف با دوچرخه، بخشهای اقیانوسی مسیر را نیز با یک قایق پدالی ویژه طی خواهد کرد. او امیدوار است بتواند رکورد «سریعترین دور زدن کره زمین با نیروی انسانی» را که هماکنون بیش از پنج سال طول میکشد، به حدود سه سال کاهش دهد.
بخوانید: این کشتی هوایی شما را به سفر دور دنیا می برد

ریشه ایده سفر به دور دنیا با نیروی انسانی به بیش از یک دهه پیش بازمیگردد. در سال ۲۰۰۹، یکی از دوستان اسپنسر با او شرط بست که نمیتواند طول جزایر بریتانیا را در کمتر از یک هفته با دوچرخه طی کند. اسپنسر این چالش را پذیرفت و مسیر میان لندز اند در جنوب انگلستان تا روستای جان اگروتس در شمال اسکاتلند را تنها در چهار روز به پایان رساند. این موفقیت، نقطه آغاز مجموعهای از سفرهای طولانی و رکوردشکنانه برای او بود.
پس از آن، اسپنسر در سالهای مختلف، مسیرهای طولانی متعددی را در اروپا، آمریکای شمالی و آفریقا با دوچرخه پیمود. او در جریان این سفرها، سه رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرد و بهتدریج به یکی از چهرههای شناختهشده در حوزه ماجراجوییهای ورزشی تبدیل شد. هرچند، این دستاوردها نهتنها او را متوقف نکردند، بلکه انگیزه او را برای پروژهای بزرگتر افزایش دادند.
اسپنسر در توضیح انگیزه خود بیان کرد که دوچرخهسواری به او امکان میدهد جهان را از فاصلهای بسیار نزدیک ببیند. به گفته او، این شیوه سفر باعث میشود انسانها، لحظهها و جزئیات کوچکی دیده شوند که در سفرهای سریع و ماشینی معمولاً از چشم پنهان میمانند. همین نگاه نزدیک و انسانی، اساس پروژه جدید او را شکل داده است.

با وجود این، چالش اصلی این سفر به دور دنیا، عبور از اقیانوسها است. قوانین برخی رکوردهای جهانی اجازه میدهند که شرکتکنندگان برای عبور از آبهای آزاد از هواپیما استفاده کنند، اما اسپنسر این روش را نپذیرفت. او معتقد است کسی که بخش بزرگی از مسیر را پرواز میکند، نمیتواند ادعا کند با نیروی انسانی دور جهان را طی کرده است. به همین دلیل، او تصمیم گرفت راهحل متفاوتی پیدا کند و اقیانوسها را نیز با نیروی پدال پشت سر بگذارد.
بخوانید: سریعترین قایق جنگی جهان ساخت کدام کشور است؟
اسپنسر برای تحقق این هدف، به سراغ یک شناور منحصربهفرد رفت. این قایق سهبدنه که اکنون «پدال بیست» نام دارد، در اصل یک قایق پارویی با نام «تازمن روور» بود. این شناور ۳۸ فوتی با بدنه فیبر کربنی، در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت نیوزیلندی LOMOcean طراحی و توسط شرکت Pachoud Yachts ساخته شد. هدف اولیه از طراحی آن، عبور رکوردشکنانه از دریای تاسمان میان استرالیا و نیوزیلند بود، اما این پروژه به دلیل آسیبدیدگی پاروزن هرگز اجرا نشد.

پس از لغو این برنامه، قایق بدون استفاده باقی ماند تا اینکه اسپنسر آن را در وبسایت شرکت سازنده مشاهده کرد. او در سال ۲۰۱۹ به نیوزیلند سفر کرد و با کریگ لومز، مدیر و طراح این شناور دیدار داشت. در این دیدار مشخص شد که تازمن روور گزینهای بسیار مناسب برای تبدیل شدن به یک قایق پدالی اقیانوسپیما است.
لومز به اسپنسر توضیح داد که پدال زدن نسبت به پاروزنی سنتی برای سفرهای بسیار طولانی بازدهی بالاتری دارد. به گفته او، حرکت پدال زدن پیوسته است و انرژی کمتری هدر میرود، در حالی که پاروزنی دارای چرخه رفتوبرگشتی است و بخش زیادی از انرژی در حرکت بازگشت تلف میشود. علاوه بر این، کنترل پاروها در شرایط دریای متلاطم و مقاومت باد بر تیغههای پارو نیز از دیگر عوامل اتلاف انرژی هستند که در سامانه پدالی وجود ندارند.
سامانه پدالی نصبشده روی پدال بیست، از نظر فنی نیز ویژگیهای خاصی دارد. این سامانه به یک فلایویل با اینرسی بالا مجهز است که نواحی کمگشتاور در هر دور پدال زدن را جبران میکند و حرکت یکنواختتری به شناور میدهد. همچنین دو پروانه با چرخش مخالف در این قایق بهگونهای طراحی شدهاند که محورهای آنها بالاتر از سطح آب قرار دارد. این طراحی غیرمعمول، مقاومت هیدرودینامیکی را کاهش میدهد و امکان استفاده از پروانههای بزرگ و کارآمد را فراهم میکند.

اسپنسر پس از خرید این قایق، تغییرات گستردهای را برای آمادهسازی آن آغاز کرد. او کابین عقب را با پنلهای جانبی و پنجرههای بازشو پوشاند، یک سکان عمودی قابل تنظیم در بخش جلو نصب کرد و پنلهای خورشیدی را روی عرشه قرار داد. همچنین این قایق به دکل ارتباطی، سامانه کامل ناوبری و ارتباطات ماهوارهای، صندلی پدالی خوابیده سفارشی و یک قایق نجات جداگانه مجهز شده است.
بر اساس برنامهریزی انجامشده اسپنسر، طول کل سفر به دور دنیا حدود ۵۰ هزار مایل خواهد بود. از این مقدار، حدود ۱۰ هزار مایل به مسیرهای دریایی اختصاص دارد، که با پدال بیست طی میشوند. در فاصله میان بخشهای دریایی، قایق در یک کانتینر ۴۰ فوتی قرار داده میشود و از طریق زمینی به بندر بعدی منتقل خواهد شد. در همین زمان، اسپنسر مسیر میان بنادر را با دوچرخه طی میکند.
قرار بود این سفر در سال ۲۰۲۱ آغاز شود، اما همهگیری جهانی باعث تعویق آن شد. اکنون برنامهریزی جدید نشان میدهد که آغاز رسمی پروژه برای اوایل سال ۲۰۲۷ در نظر گرفته شده است. نقطه شروع سفر، ایالت کلرادو خواهد بود؛ جایی که اسپنسر در حال حاضر در آن زندگی میکند و به عنوان مربی اسکی و سازنده خانه فعالیت دارد.

این پروژه در کنار تلاش برای ثبت رکورد جهانی، جنبه خیریه نیز دارد. اسپنسر قصد دارد در طول سفر خود، کمکهای مالی قابل توجهی را برای بنیاد لوپوس جمعآوری کند. او هماکنون نیز با انجام سفرهای کوچکتر و آزمایشی، از جمله برنامه عبور از دریای تاسمان با همین قایق، در حال جذب حمایت مالی از طریق پلتفرمهای جمعسپاری است.
پروژه «پدال به دور جهان» در صورت موفقیت، میتواند به یکی از شاخصترین نمونههای سفر پایدار و ماجراجویی با نیروی انسانی تبدیل شود. این سفر، نهتنها مرزهای توان فیزیکی انسان را به چالش میکشد، بلکه پیام روشنی درباره امکان ماجراجویی بدون وابستگی به سوختهای فسیلی و وسایل موتوری ارائه میدهد؛ پیامی که اسپنسر امیدوار است الهامبخش نسل جدیدی از ماجراجویان باشد.

















