چرخه ارتقای گوشیهای هوشمند نشان میدهد که نیمی از کاربران بهدلیل کاهش نوآوری، گوشیهای خود را حداقل سه سال نگه میدارند.
به گزارش سرویس موبایل تکناک، نظرسنجی گسترده اندروید اتوریتی نشان میدهد که تعداد زیادی از کاربران گوشیهای هوشمند بهدلیل رکود در ارتقای مشخصات فنی و افزایش احتمالی قیمتها ترجیح میدهند که دستگاههای خود را برای مدتزمان طولانیتری نگه دارند. این نظرسنجی با مشارکت ۵,۲۰۳ نفر رأیدهنده یکی از نظرسنجیهای محبوب اخیر این وبسایت بوده است.
نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که نزدیک به نیمی از کاربران (۴۹/۳ درصد معادل ۲,۵۶۰ رأی) گوشیهای خود را هر سه سال یا بیشتر ارتقا میدهند. این آمار نشاندهنده تغییری عمده در الگوهای مصرف و بهوضوح بیانگر تمایل مردم به حفظ دستگاههایشان برای مدتزمان طولانیتر است. این تصمیم با قراردادهای ۳۶ ماهه ارائهشده اپراتورهای بزرگی مانند Verizon و AT&T همخوانی دارد.
یکی از کاربران اندروید اتوریتی این موضوع را مطرح کرده است که مشخصات و تجربیات گوشی واقعاً راکد ماندهاند و دلیل کمی برای ارتقای مکرر وجود دارد. این دیدگاه منعکسکننده احساس عمومی کاربران است که معتقدند نوآوریهای اخیر در گوشیهای هوشمند، توجیهی برای تعویض سالانه یا دوسالانه دستگاه نیست.
دومین گروه بزرگ رأیدهندگان با ۱,۵۵۰ رأی (۲۹/۸ درصد) اعلام کردهاند که گوشی خود را فقط زمانی ارتقا میدهند که دستگاه فعلیشان خراب شود. این رویکرد بر اهمیت بهرهوری حداکثری از سرمایهگذاری و منطق «اگر چیزی خراب نیست، نیازی به تعمیر آن نیست» تأکید میکند. با توجه به بحران رم که میتواند به افزایش قیمتها و کاهش مشخصات گوشیها منجر شود، این گروه احتمالاً در آینده گسترش خواهد یافت.

تنها ۱۵/۵ درصد از رأیدهندگان (۸۰۸ رأی) گوشیهای خود را هر دو سال یک بار ارتقا میدهند. در گذشته، این بازه زمانی برای جمعآوری ارتقاهای مهم و توجیه تعویض گوشی مناسب بود؛ اما در سالهای اخیر، فقدان ارتقاهای کافی در بازار انگیزه این جهش را برای اکثر مردم کاهش داده است. حتی T-Mobile نیز اعلام کرده است که درحال بررسی تغییر چرخه ارتقای ۲۴ ماهه خود به ۳۶ ماهه است. پیشبینی میشود که با افزایش قیمت گوشیها، این گروه در سالهای آینده کوچکتر شود.
اندروید اتوریتی مینویسد که تنها ۲۸۲ رأیدهنده (۵/۴ درصد) از کل آراء گوشی خود را هر سال ارتقا میدهند. این گروه عمدتاً متشکل از علاقهمندان به فناوری و افرادی است که مایلاند هر سال مبلغ زیادی را برای تجربه جدیدترین نوآوریها هزینه کنند، چه ازطریق معاملات عالی و برنامههای اپراتور برای ارتقای زودهنگام یا صرفاً بهدلیل علاقه به فناوریهای پیشرفته. بااینحال، با توجه به چشمانداز فعلی بازار، حتی این گروه نیز ممکن است به ارزیابی مجدد نیاز داشته باشند که آیا ارتقای سالانه واقعاً ارزش افزوده درخورتوجهی بههمراه دارد یا خیر.
با توجه به این روند، به نظر میرسد که تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند باید بهدنبال راههایی برای ارائه نوآوریهای چشمگیرتر باشند تا بتوانند کاربران را به تعویض مکرر دستگاههایشان ترغیب کنند؛ وگرنه چرخه عمر گوشیها در دست مصرفکنندگان طولانیتر خواهد شد.
















