پساز حدود ۲/۵ ساعت، قطعی سراسری اینترنت ماهوارهای استارلینک بالاخره رفع شد؛ اما هنوز سؤالهای زیادی درباره دلیل این اختلال بزرگ وجود دارد.
به گزارش تکناک، خدمات اینترنت ماهوارهای شرکت اسپیسایکس دیروز (۲۴ جولای) با قطعی سراسری مواجه شد که میلیونها نفر کاربر در سراسر جهان را از دسترسی به اینترنت محروم کرد. این اختلال چندساعته در نهایت رفع شد؛ اما نگرانیهایی درباره پایداری شبکه ایجاد کرد.
قطعی از حدود ساعت ۲۳:۴۵ به وقت ایران آغاز شد. کاربران در این زمان با پیام خطای «No Healthy Upstream» مواجه شدند که بهمعنی قطع اتصال به سرورهای مرکزی بود. اکانت رسمی استارلینک در ساعت ۰۰:۳۵ بامداد جمعه در شبکه اجتماعی X اعلام کرد:
درحالحاضر، شبکه استارلینک با قطعی مواجه شده است و بهشدت در حال پیادهسازی راهکار برای حل مشکل هستیم. از صبوری شما سپاسگزاریم و بهزودی بهروزرسانی خواهیم داد.

به نقل از ورج، در ساعت ۰۲:۵۳ بامداد جمعه به وقت ایران، مایکل نیکولز، معاون مهندسی استارلینک، اعلام کرد که پساز حدود ۲/۵ ساعت، شبکه تا حد زیادی بازیابی شده است. او در بیانیهای نوشت: «این قطعی ناشی از اختلال در سرویسهای نرمافزاری مهمی بود که شبکه اصلی را مدیریت میکنند.» بااینحال، وی به جزئیات فنی بیشتری اشاره نکرد.
درحالیکه شرکت T-Mobile تنها یک روز پیش سرویس پیامرسانی T-Satellite مبتنیبر استارلینک را برای عموم کاربران فعال کرده بود، هنوز گزارشی درباره تأثیر این قطعی بر سرویس یادشده منتشر نشده است. در جریان این اختلال، گروه نظارت جهانی NetBlocks گزارش داد که اتصال جهانی استارلینک به حدود «۱۶ درصد از سطح معمول» کاهش یافته بود.
قطعی اخیر نخستین اختلال گسترده استارلینک در سال ۲۰۲۵ به شمار میرود و یادآور مشکلات مشابه در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ است. این اتفاق باردیگر اهمیت زیرساختهای پشتیبان برای سرویسهای وابسته به اینترنت ماهوارهای را نشان میدهد.