شرکت تویوتا در همکاری با شرکت ispace مسئول ارزیابی فنی و بهبود طراحی ماهنورد نسل جدید شده که قرار است در مأموریت سوم این شرکت در سال ۲۰۲۷ به ماه اعزام شود.
به گزارش تکناک، اکتشاف فضا شاید تنها فعالیت انسانی باشد که در آن شکست نهتنها پذیرفته میشود، بلکه حتی توصیه میگردد. شرکتهای فضایی از انفجارهای سکوی پرتاب گرفته تا پرتابهای ناموفق یا فرودهای خراب، از این خطاها میآموزند تا طراحی سختافزارهای خود را اصلاح کنند و نسلهای بعدی را برای استفاده ایمنتر انسان توسعه دهند.
اگر بخواهیم از میان شرکتهای فعال در حوزه اکتشاف فضا، شرکتی را نام ببریم که تاکنون تنها طعم شکست را چشیده است، آن شرکت بدون تردید ispace خواهد بود. این شرکت که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شده است، هدف خود را تبدیل شدن به یکی از پایههای اقتصاد آینده ماه تعیین کرده است و قصد دارد با اعزام ناوگانی از ماهنوردهای کوچک، سطح ماه را کاوش کند و در بهرهبرداری از منابع آن به انسانها یاری رساند.

اما پیش از آن، ispace باید بتواند به ماه برسد. این شرکت تاکنون دو بار در سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۲۵ تلاش کرده است تا به ماه فرود آید، اما در هر دو مأموریت شکست خورده است. در هر دو مأموریت، ماهنوردهایی برای آزمایش عملکرد طراحیشده بودند، اما از آنجا که فضاپیماهای حامل آنها نتوانستند به سطح ماه برسند، هنوز مشخص نیست که این ماهنوردها تا چه اندازه در انجام مأموریت خود مؤثر هستند.
با وجود این شکستها و نبود داده واقعی از سطح ماه، شرکت ispace تسلیم نشد و اکنون در حال توسعه ماهنوردهای جدیدی، از جمله کوچکترین نمونههای جهان است. آخرین باری که خبر تازهای از این شرکت منتشر شد، به ماه ژوئیه بازمیگردد، زمانی که ispace از همکاری خود با بریجستون خبر داد تا چرخهای ماهنوردهای آینده توسط این شرکت ژاپنی ساخته شوند.
شرکت بریجستون نخستینبار در سال ۲۰۱۹ به عرصه تحقیق درباره تایرهای قابل استفاده در ماه وارد شد. اوایل سال جاری نیز این شرکت نخستین طرح خود را برای چرخهایی ویژه ماهنوردهای کوچک و متوسط معرفی کرد. این تایرها از پرههای فلزی نازک ساخته شدهاند که ضمن حفظ دوام، انعطافپذیری بالایی دارند. در این چرخها از هیچگونه لاستیک یا هوایی استفاده نشده، بلکه بخش آجدار آنها با پرههای نگهدارنده در جهت چرخش، تقسیمبندی شده است.

توافق با ispace به بریجستون اجازه میدهد امکان انجام آزمایشهای فنی آینده بر سطح ماه را ارزیابی کند، در حالی که تاریخ پرتاب اولیه این مأموریت برای سال ۲۰۲۹ تعیین شده است. اما این هفته، ispace همکاری برجستهتری را با شرکت خودروسازی تویوتا اعلام کرد.
بزرگترین خودروساز جهان قصد دارد نخستین شرکتی باشد که یک وسیله نقلیه را به سیارهای دیگر میفرستد و در عین حال، اولین شرکتی است که یک ماهنورد دارای کابین تحت فشار برای استفاده انسان طراحی میکند. این وسیله که برای سازمان فضایی ژاپن (JAXA) توسعه یافته است، Lunar Cruiser نام دارد، که برگرفته از یکی از قدرتمندترین SUVهای زمینی، یعنی Land Cruiser است.
ماهنورد Lunar Cruiser طراحیشده توسط تویوتا که نام رسمی آن «Rover دارای فشار برای اکتشاف قمری» است، تقریباً به اندازه دو مینیبوس در کنار هم خواهد بود، اما تنها قادر به حمل دو نفر بهطور همزمان است (یا حداکثر چهار نفر برای مدت کوتاه در مواقع اضطراری). ویژگی قابل توجه آن وجود سامانه پشتیبانی از حیات است، که به سرنشینان اجازه میدهد بدون لباس فضایی در داخل آن سفر کنند. این وسیله قادر است مسافتی حدود ۱۰٬۰۰۰ کیلومتر را با سامانه پیشرانه هیدروژنی پیمایش کند، سامانهای که از خودروی سلول سوختی Mirai گرفته شده است.

این سوابق نشان میدهد که تویوتا پیشتر تجربه لازم در زمینه ماهنورد را دارد و همین تجربه همان چیزی است که ispace روی آن حساب باز کرده است. بر اساس توافق دو شرکت، تویوتا مسئول «ارزیابی فنی و پشتیبانی در بهبود کیفیت طراحی مفهومی ماهنورد نسل بعدی کوچک» خواهد بود.
هرچند جزئیات این همکاری دقیقاً مشخص نشده است، اما بهطور کلی تویوتا به ispace در طراحی کمک فنی میدهد، بدون آنکه به صورت مستقیم در توسعه سختافزار دخالت کند. در مقابل، خودروساز ژاپنی به دادههایی دسترسی پیدا خواهد کرد که ispace از طریق ماهنورد خود تولید میکند — دادههایی که میتوانند در توسعه Lunar Cruiser نیز مورد استفاده قرار گیرند.
علاوه بر این، تویوتا به پروژه مفهومی Cislunar Concept نیز پیوسته است، طرحی که هدف آن ایجاد چارچوب همکاری میان شرکتهای خصوصی برای توسعه زیرساختهای قمری و مداری توسط بخش خصوصی است. جزئیات بیشتری در اینباره ارائه نشده است.

ماهنورد جدید قرار است در مأموریت سوم ispace به فضا پرتاب شود، مأموریتی که هدف آن سمت پنهان ماه است و پرتاب آن که ابتدا برای سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده بود، اکنون به سال ۲۰۲۷ موکول شده است.
ماهنوردهای جدید ispace همانند بسیاری از پروژههای مشابه جهانی برای جابهجایی انسان طراحی نشدهاند. در حال حاضر، بهجز Lunar Cruiser، تنها وسیله انسانی در حال توسعه، Lunar Terrain Vehicle (LTV) ناسا است. سه شرکت Lunar Outpost، Intuitive Machines و Venturi Astrolab در حال رقابت برای کسب قرارداد ساخت آن هستند و انتظار میرود که ناسا تا پایان سال جاری شرکت برگزیده را اعلام کند. این وسیله از مأموریت Artemis V در سال ۲۰۳۰ به بعد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

















