شرکت خودروسازی چینی Xpeng، شاسیبلند الکتریکی جدید خود را با نام G7 با موتور 440 اسب بخاری معرفی کرد.
به گزارش تکناک، این خودرو، ترکیبی از قابلیت پیمایش طولانی و فناوریهای پیشرفته را در اختیار رانندگان قرار میدهد و با بهرهگیری از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری به عنوان بردافزا و سیستم محرکه الکتریکی قدرتمند، میتواند قبل از فعال شدن ژنراتور برای شارژ باتری در حال حرکت، حدود ۲۰۲ مایل پیمایش تمامبرقی را ارائه کند.
طراحی خارجی G7 همان زبان طراحی “Robot Face” مدل تمامبرقی این خودرو را دنبال میکند و با سقف کوپهمانند و ضریب درگ پایین ۰.۲۳۸ به عنوان یک شاسیبلند متوسط مدرن شناخته میشود.

نسخه EREV این خودرو از موتور بنزینی DAM15NTE با حجم ۱.۵ لیتر و یک موتور الکتریکی با توان ۲۱۸ کیلووات (۲۹۲ اسب بخار) بهره میبرد. موتور بنزینی قادر است ۱۱۰ کیلووات (۱۴۸ اسب بخار) تولید کند و انرژی را به باتری ۵۵.۸ کیلوواتساعتی لیتیوم-آهن-فسفات منتقل نماید، که بر اساس استاندارد CLTC امکان رانندگی تا ۳۲۵ کیلومتر را فراهم میسازد. حداکثر سرعت شاسیبلند الکتریکی G7 برابر با ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است، هرچند شرکت Xpeng هنوز میزان برد ترکیبی در حالت استفاده از بردافزا را اعلام نکرده است.
در نسخه تمامبرقی، G7 از یک موتور هممحور دائم با توان ۲۱۸ کیلووات و گشتاور ۴۴۹ نیوتنمتر استفاده میکند. این مدل با باتریهای ۶۸.۵ و ۸۰.۸ کیلوواتساعتی عرضه میشود، که به ترتیب بردی معادل ۶۰۲ و ۷۰۲ کیلومتر طبق استاندارد CLTC فراهم میکنند. همچنین قابلیت شارژ سریع 5C امکان اضافه شدن حدود ۴۳۶ کیلومتر برد تنها در ۱۰ دقیقه را فراهم میسازد.

شرکت Xpeng شاسیبلند الکتریکی G7 را به عنوان اولین خودروی هوشمحور با قابلیت محاسباتی سطح L3 معرفی کرده است. بر اساس توضیحات He Xiaopeng، مدیرعامل شرکت، توان پردازشی مؤثر این خودرو معادل ۹ تراشه NVIDIA Orin-X است و بیش از ۲۲۰۰ TOPS قدرت دارد؛ رقمی که سه تا بیستوهشت برابر قویتر از تراشههای رایج صنعت است.
این توان پردازشی بالا بستری برای سیستمهای پیشرفته کمکراننده و قابلیتهای رانندگی خودکار آینده فراهم میکند و G7 را از سایر شاسیبلندهای الکتریکی متوسط متمایز میسازد. شرکت Xpeng توان محاسباتی عظیم را پایهای برای ارتقای سطوح خودرانندگی، از جمله سطح ۳ و حتی سطح ۴ میداند.

با وجود این، مدیرعامل شرکت تأکید کرده است که اگرچه G7 توانایی پردازش و هوشمندی لازم برای عملکرد سطح ۳ را دارد، اما تنها پس از تکمیل افزونگی سختافزاری و دریافت مجوزهای قانونی میتواند به عنوان یک خودروی سطح ۳ واقعی شناخته شود. او همچنین تصریح کرده است که توان پردازشی بالا نهتنها سقف قابلیتهای هوش مصنوعی خودرو را ارتقا میدهد، بلکه استانداردهای ایمنی پایه را نیز تقویت میکند.