گزارشی تازه نشان میدهد که اکوسیستم خلاق یوتیوب در سال ۲۰۲۴ سهم چشمگیری در اشتغال و رشد اقتصاد ایالات متحده آمریکا داشته است.
به گزارش تکناک، یوتیوب روز سهشنبه این گزارش را منتشر کرد که نشان میدهد اکوسیستم خلاق دیجیتال، بهویژه در بستر این پلتفرم، تا چه اندازه گسترش یافته و اثرگذار شده است.
بر اساس پژوهشی که مؤسسه آکسفورد اکونومیکس انجام داده، اکوسیستم خلاق یوتیوب در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۵ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده کمک کرده و بیش از ۴۹۰ هزار شغل تماموقت ایجاد کرده است.
در تعریف یوتیوب، «اکوسیستم خلاق» تنها شامل تولیدکنندگان محتوای ویدیویی نیست. این اصطلاح شامل تمام افرادی میشود که با خالقان محتوا همکاری میکنند —از تدوینگران و دستیاران گرفته تا روابطعمومیها— و کارکنان شرکتهایی مانند: Patreon، Spotter و Linktree که خدماتی به خالقان ارائه میدهند.
آمار اشتغال و اقتصاد توسط یوتیوب در حالی رشد داشتهاند که سرمایهگذاری خطرپذیر (VC) در این حوزه مانند چهار سال پیش پررونق نیست. با وجود این، تأثیر اقتصادی خالقان محتوا همچنان رو به افزایش است.
در مقایسه، یوتیوب و آکسفورد اکونومیکس در سال ۲۰۲۲ گزارش داده بودند که این اکوسیستم ۳۹۰ هزار شغل ایجاد کرده و بیش از ۳۵ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا افزوده است. به این ترتیب، طی دو سال، افزایشی ۱۰۰ هزار شغلی و ۲۰ میلیارد دلاری به ثبت رسیده است.

یکی از دلایل اصلی این رشد چشمگیر در اشتغال و اقتصاد، فرصتهای مالی به نسبت پایدار و سودآوری است که یوتیوب برای خالقان فراهم میکند. افرادی که واجد شرایط برنامه شراکت یوتیوب هستند، میتوانند ۵۵ درصد از درآمد حاصل از تبلیغات را دریافت کنند؛ رقمی که حتی برای تولیدکنندگان متوسط (نه لزوماً چهرههای بزرگی چون MrBeast) نیز ماهانه به چند هزار دلار میرسد.
در حالی که پلتفرمهایی مانند TikTok و یوتیوب شورتس نیز در تلاش برای درآمدزایی از محتوای کوتاه هستند، هنوز سازوکاری قابل اطمینان برای توزیع عادلانه درآمد تبلیغاتی در این قالبها ایجاد نشده است.
اقتصاد خلاق، بهرغم رشد سریع خود، همچنان بخشی ناشناخته یا کمتر درکشده از اقتصاد است. بسیاری از خالقان محتوا با چالشهایی نظیر دشواری دریافت کارتهای اعتباری تجاری یا وامهای مخصوص کسبوکار مواجه هستند، حتی اگر از نظر مالی، توانمندی خود را ثابت کرده باشند.
این مشکلات چنان گسترده شدهاند که توجه نهادهای رسمی را به خود جلب کردهاند. هفته گذشته، ایوت کلارک (دموکرات از نیویورک) و بث وندواین (جمهوریخواه از تگزاس)، دو نماینده کنگره آمریکا اعلام کردند که با تشکیل فراکسیون دوحزبی خالقان محتوا (Congressional Creators Caucus) قصد دارند از این بخش حمایت کنند و پتانسیلهای آن را به رسمیت بشناسند.