پاکسازی کف اقیانوس ها با کمک عروس دریایی رباتیک

عروس دریایی رباتیک جدید مؤسسه سیستم‌های ماکس پلانک به اندازه یک دست هستند و از مجموعه‌ای از ماهیچه‌های مصنوعی HASEL تشکیل شده‌اند.

عروس دریایی به دلیل روش منحصر به فرد خود برای حرکت در آب، اغلب به عنوان الهام بخش ربات های نرم و مبتنی بر آب استفاده می شود.

به گزارش تکناک، محققان کشف کرده‌اند که نیروی محرکه موجی یک عروس دریایی رباتیک نه تنها برای حرکت خوب است، بلکه می‌تواند تکه‌های کوچکی از زباله‌ها را از کف اقیانوس بدون هیچ گونه تماسی به بالا بکشد. چنین رباتی می‌تواند برای حذف زباله‌ها از محیط‌های حساس اقیانوسی مانند صخره‌های مرجانی مفید باشد.

عروس دریایی رباتیک جدید که توسط دانشمندان مؤسسه سیستم‌های هوشمند ماکس پلانک (MPI-IS) اختراع شده‌اند، به اندازه یک دست هستند و از مجموعه‌ای از شش محرک پر از ماهیچه‌های مصنوعی موسوم به HASEL تشکیل شده‌اند.

این ماهیچه ها اساساً کیسه هایی پر از روغن هستند که توسط الکترودها پوشانده شده اند. هنگامی که الکترودها جریانی دریافت می کنند، با بار مثبت پر می شوند. سپس جریان را به آب اقیانوس اطراف با بار منفی تخلیه می کنند. این چرخه روغن موجود در کیسه ها را به سمت عقب و جلو میراند و باعث می شود پیشرانه حرکت موجی خود را انجام دهد.

مهمتر از همه، حرکت موجی جریانی در آب ایجاد می کند که می تواند ذرات را به سمت بالا بکشد.

دو عروس دریایی رباتیک در نمایش یکی از قابلیت های دیگر خود یک ماسک صورت را جابجا میکنند

تیانلو وانگ، نویسنده اول، در بخش هوش فیزیکی در MPI-IS و اولین نویسنده این نشریه، می‌گوید: زمانی که یک عروس دریایی به سمت بالا شنا می‌کند، می‌تواند اشیاء را در طول مسیر خود به دام بیاندازد، زیرا در اطراف بدن خود جریان ایجاد می‌کند. به این ترتیب، می‌تواند مواد مغذی را نیز جمع‌آوری کند. عروس دریایی رباتیک ما نیز آب را در اطراف خود به گردش در می‌آورد. این عملکرد در جمع‌آوری اشیایی مانند ذرات زباله مفید است. سپس می‌تواند زباله‌ها را به سطح منتقل کند، جایی که بعداً می‌توان آن را بازیافت کرد.

عروس های دریایی رباتیک تقریباً بی‌صدا هستند و در ترکیب با رویکرد بدون لمس، آنها به ابزاری حساس از نظر محیطی تبدیل می شوند که می‌تواند در موقعیت‌های مختلف استفاده شوند.

ساختار عروس دریایی رباتیک

وانگ از عروس دریایی رباتیک می گوید: این دستگاه همچنین قادر به جمع آوری نمونه های بیولوژیکی شکننده مانند تخم ماهی است. در ضمن هیچ تاثیر منفی بر محیط اطراف ندارد و تعامل با گونه های آبزی ملایم و تقریباً بدون سر و صدا است.

در حالی که عروس دریایی رباتیک می‌تواند وظایف خود را بدون گرفتن چیزی انجام دهد، محققان در واقع توانستند نشان دهند زمانی که دو پیشرانه به سمت یکدیگر در یک حالت گاز عنبری قرار می گیرند ربات می‌تواند حرکات گرفتن را نیز انجام دهد. آنها همچنین نشان دادند که دو ربات می توانند با هم کار کنند تا یک آیتم پیچیده تر مانند ماسک صورت را از کف اقیانوس بلند کنند، همانطور که در ویدیوی زیر مشاهده می کنید.

در حالی که عملکرد عروس دریایی (Jellyfish : soft-bodied, aquatic invertebrates) رباتیک چشمگیر است، اما در این مرحله یک محدودیت جدی دارد: برای دریافت نیرو باید به یک سیم متصل شود. با این حال، تیم تحقیقاتی در حال کار بر روی حذف این نیاز هستند و در حال حاضر یک ربات نمونه را با یک باتری و سایر تجهیزات مربوطه بارگذاری کرده و آن را در حوضچه پردیس ماکس پلانک اشتوتگارت رها کرده‌اند. در حالی که ربات می‌توانست در جهت رو به جلو حرکت کند، تیم نتوانست آن را وادار کند مسیر خود را تغییر دهد، اما آنها در حال کار بر روی ایجاد این قابلیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.