اجرای چراغ خاموش پروژه هوش مصنوعی در توییتر

گفته می شود که ایلان ماسک  در حال پیشبرد پروژه هوش مصنوعی در توییتر با وجود امضای نامه سرگشاده ای مبنی بر توقف چندین ماهه آموزش هوش مصنوعی در سطح صنعت، است.

به گزارش تکناک، صحبتهای دو منبع نزدیک به ماسک حاکی از آن است وی پس از ایجاد تغییرات اساسی در توییتر ، اخیراً 10000 واحد پردازنده گرافیکی برای این پلتفرم خریداری کرده است.. شرکت‌های فناوری با توجه به حجم کاری محاسباتی که فناوری جدیدتر نیاز دارد معمولاً از پردازنده‌های گرافیکی برای کار بر روی مدل‌های هوش مصنوعی بزرگ استفاده می‌کنند.

به گفته این منابع ، پروژه هوش مصنوعی ماسک در مرحله اولیه است، و خرید این حجم از پردازنده نشان می دهد که او به توسعه پروژه هوش مصنوعی توییتر “متعهد” است. با این حال، ماسک از توسعه اخیر هوش مصنوعی مولد انتقاد کرده و گفته است که این فناوری قدرتمند است و برای اطمینان از عملکرد آن در “منافع عمومی” نیاز به مقررات دارد.

بیشتر بخوانید:

 

به گفته یکی از افراد آشنا، پروژه هوش مصنوعی ماسک در توییتر شامل یک مدل زبان بزرگ (LLM) است. مدل زبان بزرگ اساساً هوش مصنوعی است که روی مجموعه‌های بزرگی از داده‌ها آموزش داده می‌شود تا در نهایت بتواند محتوا و متن جدید و به ظاهر پیچیده را به تنهایی ایجاد کند. توییتر مقادیر زیادی داده دارد که می تواند یک LLM را آموزش دهد. برای مثال، OpenAI، خالق ChatGPT، قبلاً برای اهداف آموزشی به داده‌های توییتر دسترسی داشت، اگرچه ماسک گفت که در ماه دسامبر به آن پایان داد.

ماسک همچنین استعدادهای جدید هوش مصنوعی را به توییتر آورده است. در اوایل ماه مارس، او مهندسان ایگور بابوشکین و مانوئل کرویس را از زیرمجموعه تحقیقات هوش مصنوعی آلفابت، DeepMind، به طور رسمی استخدام کرد. The Information گزارش داد که حداقل از ماه فوریه، ماسک با افرادی در زمینه هوش مصنوعی، از جمله بابوشکین، در مورد شروع تلاش هوش مصنوعی خود برای رقابت با ChatGPT تماس گرفته است.

مشخص نیست که توییتر دقیقا برای چه چیزی از هوش مصنوعی مولد استفاده خواهد کرد. یکی از استفاده ها می تواند بهبود جستجو باشد، چیزی که ماسک را از روز اول خرید توییتر کلافه کرده است. او حتی جورج هاتز که یک متخصص امنیت است را برای یک دوره کارآموزی سه ماهه استخدام کرد تا عملکرد جستجو را “بهبود ببخشد. اما هاتز تنها پس از یک ماه توییتر را ترک کرد.

یکی دیگر از کاربردهای احتمالی هوش مصنوعی توییتر تبلیغات ستون فقرات پلتفرم های رسانه های اجتماعی است. توییتر از زمانی که ماسک قدرت را در دست گرفت و سیاست های بسیاری را تغییر داد، برای جذب تبلیغ کنندگان تلاش کرد. هوش مصنوعی مولد این قابلیت را دارد که در صورت آموزش برای استفاده، تصاویر و متن های تبلیغاتی جدیدی را برای هدف قرار دادن مخاطبان خاص ایجاد کند.

پردازنده‌های گرافیکی ممکن است پرهزینه باشند. شرکت انویدیا که تخمین زده می شود 95 درصد بازار  پردازنده های گرافیکی را در اختیار داشته باشد، یک پردازنده گرافیکی برای مدل های بزرگ هوش مصنوعی با قیمت 10000 دلار تولید می کند. ماسک، که بارها گفته است توییتر در وضعیت مالی ناپایدار قرار دارد، به احتمال زیاد ده‌ها میلیون دلار برای خرید این تعداد پردازنده گرافیکی هزینه کرده است.

انتظار می رود پردازنده های جدید گرافیکی در یکی از دو سایت دیتا سنتر توییتر و به احتمال زیاد در آتلانتا، به کارگرفته شوند. دیگر سایت مرکز داده توییتر در اورگان است. سایت مرکز داده اصلی توییتر در ساکرامنتو که توسط NTT اداره می شود، در اواخر دسامبر در تصمیمی یکجانبه توسط ماسک به طور ناگهانی تعطیل شد. بهنام رضایی سرپرست بخش  مهندسی این مرکز داده به دلیل این تصمیم شدید استعفا داد.

ماسک OpenAI را در کنار سام آلتمن و دیگر رهبران فناوری تأسیس کرد.اما او در سال 2018 از این شرکت کناره‌گیری کرد و در سال جاری پس از خبرسازی های مداوم هوش مصنوعی از شرکت انتقاد کرد و گفت که این شرکت به یک شرکت منبع بسته و با حداکثر سود تبدیل شده است که به طور مؤثر توسط مایکروسافت کنترل می‌شود. مایکروسافت در سال 2019 در OpenAI سرمایه گذاری کرد و در ژانویه آن سال اعلام کرد که در حال انجام “سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری” به عنوان بخشی از یک مشارکت گسترده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.