گوگل یا بینگ، کدام موتور جستجوی بهتری است ؟

هرچند که بینگ اخیرا با ربات چت خود قابلیت های بیشتری را برای کاربران فراهم کرده اما موتور جستجوی شرکت گوگل سهم بسیار بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده است .

به گزارش تکناک، گوگل برای بسیاری از افراد اولین و آخرین گزینه برای جستجو در اینترنت است اما بینگ، موتور جستجوی مایکروسافت، با وجود این که آنقدرها محبوب یا رایج نیست، قابلیت های انحصاری خوبی در اختیار کاربران می گذارد. بینگ شامل یک ربات چت جدید شبیه ChatGPT است که می تواند به کاربران در جستجوهای پیچیده کمک کند. در اینجا می خوانیم که چه چیز دیگری گوگل و بینگ را از هم متمایز می کند و کدام موتور جستجو در صدر قرار دارد؟

مقایسه میزان استفاده گوگل و بینگ
هرچند، تعداد دقیق جستجوها یا کاربران فعال روزانه در هر دو موتور جستجوی گوگل و بینگ مشخص نیست، اما برنامه‌های متفرقه نشان می‌دهند که حدود ۹۰ درصد از جستجوها در گوگل انجام می‌شود.


به گفته آمار Statista، در بازار موتورهای جستجوی دسکتاپ، Google (American multinational technology company) سهم 84 درصدی را در اختیار دارد و در بازار موبایل نیز 95 درصد از بازار را به خود اختصاص می‌دهد. در عوض، بینگ با سهم بازار 9 درصدی در جستجوهای دسکتاپ و کمتر از ۱ درصدی در جستجوهای موبایل، با توجه به رقابتی که با گوگل دارد، قابل تحسین است. با وجود تفاوت قابل توجه در این اعداد، هرماه بیش از 12 میلیارد جستجو در بینگ انجام می‌شود.

این موتور جستجو در برخی کشورها محبوبیت بیشتری دارد
به طور خلاصه، سهم گوگل در بازار جهانی بین ۸۵ تا ۹۵ درصد است. هرچند که سهم Microsoft Bing (web search engine from Microsoft) که از سال ۲۰۰۹ وجود دارد، کمتر است ولی به تنهایی توانسته نزدیک به ۱۰ درصد از سهم بازار موتورهای جستجوی دسکتاپ را به خود اختصاص دهد. علاوه بر این، بسیاری از موتورهای جستجوی کوچک تر مانند یاهو و DuckDuckGo نیز به نتایج بینگ متکی هستند که نشان می‌دهد بینگ در زمینه جستجو به خوبی جای خود را پیدا کرده است.
علاوه بر این، بینگ در مناطق خاصی مانند ایالات متحده با ادعای انجام بیش از 30٪ از کل جستجو‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین دستیارهای دیجیتالی الکسای آمازون و سیری اپل در پشت صحنه از خدمات بینگ استفاده می‌کنند.
با وجود راه طولانی پیش رو، مایکروسافت همچنان در حال توسعه بینگ است و فهمیدن دلیل آن سخت نیست. براساس گفته این شرکت به تحلیلگران، تنها یک درصد افزایش سهم بازار بینگ، 2 میلیارد دلار درآمد اضافی به همراه می‌رود چراکه با وجود حضور کم رنگ بینگ، بخش تبلیغات آن در حال حاضر تقریباً 18 میلیارد دلار درآمد سالانه دارد.

digikala

مقایسه عملکرد و کیفیت نتایج گوگل و بینگ
سنجش کیفیت نتایج میلیاردها عبارت جستجو شده و مقایسه آنها امری دشوار است. با این حال، به طور کلی، گوگل و بینگ هر دو نیازهای کاربر معمولی را برآورده می کنند. هر دو موتور جستجو، امکان جستجوی متن، فیلم، تصاویر، اخبار و حتی وب سایت های خرید محبوب را برای کاربر فراهم می‌کنند.

همانطور که از یک موتور جستجو انتظار می رود، هر دو موتور جستجو گوگل و بینگ نتایج نسبتاً دقیقی به همراه لیستی از پیوندها به صفحات وب مرتبط ارائه می دهند. در واقع، صفحات نتیجه نیز تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. هردو در برخی مواقع تکه هایی از متن را از منابع قابل اعتمادی مانند ویکی پدیا جدا کرده و به نمایش می‌گذارند.

بینگ طبق تصویر بالا اغلب شامل یک اینفوگرافیک بصری غنی در کنارسایر نتایج جستجو می‌شود.در ادامه، در صورت مطرح کردن سوالی با جواب بله یا خیر توسط کاربر، بینگ اغلب متن را از چندین منبع خلاصه می کند. گوگل نیز در تلاش برای انجام همین کار است، اما پاسخ آن تنها از یک منبع واحد ارائه می شود. این قابلیت لزوماً نشان‌دهنده عملکرد بهتر بینگ نیست، زیرا حتی با ذکر منابع صحیح در برخی مواقع پاسخ اشتباهی ارائه می‌دهد.

در صورت ترجیح بر استفاده از محصولات Google مانند Maps، ممکن است موتور جستجو آن نیز برای شما در اولویت باشد. برای مثال، داده‌های ترافیکی و کسب‌ وکار نقشه ‌های بینگ، به اندازه خدمات نقشه ‌برداری گوگل عمیق نیست. از طرف دیگر، بینگ در جستجوی ویدیوها دست بالاتر را دارد و شامل یک رابط بصری می‌شود و پخش مستقیم ویدیو را در وب سایت ممکن می کند. این تفاوت‌ها جزئی هستند، اما تأثیر قابل توجهی بر قابلیت‌های استفاده از هر موتور جستجو دارند.

مقایسه ربات چت هوش مصنوعی بینگ و گوگل


در سال 2023، مایکروسافت Bing Chat را معرفی کرد. این ربات چت مبتنی بر فناوری مشابه ChatGPT است و انجام جستجو‌های شخصی‌ تر و تعاملی ‌تر را امکان ‌پذیر می‌کند. مایکروسافت تاکنون بیش از ده میلیارد دلار برای آن سرمایه گذاری کرده است.
ربات‌های چت هوش مصنوعی مانند بینگ، هنگام پاسخ به سؤالات پیچیده عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. به عنوان مثال برای برنامه ‌ریزی یک تعطیلات یا انتخاب یک هدیه بسیار کاربردی هستند. در اینجا نمونه ای از پاسخ‌ های چت بینگ در تلفن همراه نشان داده‌شده است.

تفاوت بین ChatGPT و Bing Chat در این است که ChatGPT دارای مجوز مایکروسافت برای استفاده از ربات چت خود و جستجوی اطلاعات در اینترنت است. این امکان باعث عملکرد فوق العاده قدرتمند آن می شود و می توان از آن برای پیدا کردن مبلمان مورد نظر یا مقایسه محصولات مختلف از نقطه نظر خاصی استفاده کرد. در حالی که در جستجوی سنتی، باید چندین جستجوی جداگانه انجام داد و درباره هر مورد تحقیق کرد.

ربات چت هوش مصنوعی Bard از گوگل هنوز به بازار عرضه نشده است، اگرچه شرکت قبلا این فناوری را به نمایش گذاشته است، اما هنوز عموم مردم قادر به دسترسی به آن نیستند. در حالی که چت بینگ با استفاده از زیرساخت GPT-3 و سال ها تجربه در تنظیم دقیق، هم در پشت صحنه و هم به صورت عمومی موفق به جایگزینی مناسبی برای Bard شده است. با این وجود، نحوه رقابت Bard با چت بینگ یا ChatGPT هنوز مشخص نیست.

آیا بینگ می تواند از گوگل پیشی بگیرد؟

احتمال تبدیل بینگ به برترین موتور جستجوی جهانی در رقابت با گوگل کم است. دلیل اصلی این امر، میلیاردها دلاری است که گوگل برای حفظ وضعیت پیش فرض خود به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در بسیاری از دستگاه‌ها پرداخت می‌کند. بر اساس گزارش تحلیلگران، تقریباً 15 میلیارد دلاراز پول گوگل برای حفظ وضعیت پیش فرض خود در آیفون، آی پد و مک بوک به اپل پرداخت می‌شود. همچنین، گوگل کاربران را به نصب سرویس ‌های موبایل GMS، کروم و برنامه‌های دیگر بر روی همه تلفن‌های اندرویدی خود ملزم می‌کند. در مقابل، مایکروسافت از Bing به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در ویندوز و مرورگر وب Edge استفاده می‌کند. با این حال، در طول یک و نیم دهه گذشته، مایکروسافت تلاش نکرده است تا Bing را به موتور جستجوی پیش فرض برای سیستم عامل‌ ها و مرورگرهای وب رقیب تبدیل کند. به نظر می‌رسد که در حال حاضر هم این امر بعید است.

به طور خلاصه، برنامه Microsoft Rewards به کاربران انگیزه می‌دهد تا از بینگ استفاده کنند و با تبدیل شدن به موتور جستجوی پیش فرض، شانس رقابت با گوگل را داشته باشد. با این حال، شرکت مایکروسافت اعلام کرده است که بینگ چت باعث شده است که تعداد کاربران فعال روزانه موتور جستجو برای اولین بار از مرز ۱۰۰ میلیون کاربر عبور کند. هرچند با اعتراف خود شرکت، بینگ هنوز یک بازیکن نوپا، مبتدی و با سهم کم از بازار در مقابل گوگل است اما این احتمال وجود دارد که در آینده این موضوع تغییر کند.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.