آغاز دوباره ماموریت کاوشگر ماه ژاپن

فضاپیمای SLIM روی ماه. LEV-2 اولین ربات جهان است که اکتشاف کاملاً مستقلی در سطح ماه انجام می دهد

در یک چرخش قابل توجه، کاوشگر ماه ژاپن که SLIM نام دارد،‌ پس از برخورد غیر متعارف خود طی هفته گذشته، دوباره قدرتش را به دست آورده است و ماموریت خود را از سر گرفته است.

به گزارش تکناک، آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) ارتباط خود را با SLIM دوباره برقرار کرده و لحظه‌ای مهم در اکتشاف ماه را رقم زد.

فضاپیمای SLIM که ژاپن را به پنجمین کشوری که بر ماه فرود آمده، تبدیل کرد، به فرود دقیق و بی‌سابقه‌ای در فاصله 100 متری هدف خود دست یافت. علیرغم عوارض اولیه با باتری‌های خورشیدی، SLIM  بین دو دهانه در منطقه‌ای پوشیده از سنگ‌های آتشفشانی فرود آمد.

شینی چیرو ساکای، مدیر پروژه این فرودگر، در یک کنفرانس مطبوعاتی بر اهمیت این فرود دقیق تاکید کرد و گفت: ما ثابت کردیم که می‌توانید هر کجا که بخواهید فرود بیایید، نه فقط جایی که قادر به فرود باشید. این فرود دقیق درهایی را برای ماموریت‌های آینده به مکان‌های ناشناخته ماه باز می کند.

با این حال، زمانی که تصاویر ارسال شده از سطح ماه نشان داد که این فضاپیما ممکن است وارونه باشد، داستان موفقیت SLIM پیچیدگی شگفت انگیزی به خود گرفت. مریخ نورد مستقلی که توسط SLIM مستقر شده است، عکس‌های فوری گرفته است که نشان می‌دهد این کاوشگر ممکن است از شیب دهانه سقوط کرده باشد و پنل‌های خورشیدی خود را در جهت اشتباه رها کرده باشد.

این موقعیت غیرمنتظره باعث قطع برق شد و مانع از توانایی دوربین طیفی چند باندی SLIM برای تولید تصاویر با وضوح بالا برای مطالعه سنگ‌های ماه شد. علیرغم این شکست، JAXA همچنان خوش بین است و بیان می‌کند که تغییر جهت نور خورشید می تواند SLIM را قبل از غروب بعدی قمری در 1 فوریه مصادف با 12 بهمن تقویت کند.

این ماموریت که اغلب از آن به عنوان تک تیرانداز ماه یاد می‌شود، در مرحله نهایی با یک نقص موتور مواجه شد که باعث انحراف جزئی شد. ساکای رانش از هدف را به توقف یکی از دو موتور اصلی فرودگر در حین تاچ داون نسبت داد. با این وجود، SLIM هدفی به عرض 100 متر را هدف قرار داد و پتانسیل سیستم ناوبری مبتنی بر دید خود را به نمایش گذاشت.

منحصر به فرد بودن ماموریت SLIM فراتر از دقت فرود آن است. هدف این فضاپیما تجزیه و تحلیل صخره‌های ماه و ارائه بینشی در مورد منابع آبی ماه است. این دانش برای تلاش‌های آینده از جمله ساخت پایگاه‌هایی روی ماه به عنوان توقفگاه‌های احتمالی در مسیر مریخ، بسیار حائز اهمیت است.

در پستی در شبکه‌ اجتماعی X که توسط موسسه فضایی و علوم فضانوردی JAXA منتشر شد، برقراری مجدد ارتباط در 29 ژانویه 2024 مصادف با 9 بهمن،‌ انجام شد. مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) بر فراز فرودگر هوشمند JAXA برای بررسی ماه (SLIM)  پرواز کرد و تصاویر به دست آمده از محل فرود ارتباط با SLIM با موفقیت برقرار شد و عملیات از سر گرفته شد.

مشاهدات علمی بلافاصله با MBC آغاز شد و آنها اولین نور را برای رصد 10 باند به دست آوردند.

موفقیت JAXA با SLIM در زمان حیاتی برنامه فضایی ژاپن رخ می‌دهد که با مشکلاتی از جمله شکست پرتاب موشک H3 خود در ماه مارس مواجه شد. این پیروزی، آرزوهای ژاپن را برای فرستادن فضانورد به ماه به عنوان بخشی از ماموریت آرتمیس ناسا در سال های آینده تقویت می‌کند.

برقراری مجدد ارتباط اخیر با SLIM گواهی بر انعطاف‌پذیری و نوآوری در تلاش‌های اکتشاف فضایی ژاپن است. همانطور که SLIM فعالیت خود را از سر می‌گیرد، جهان منتظر اکتشافات بیشتری است که می‌تواند درک ما از ماه را تغییر دهد و راه را برای ماموریت‌های اکتشاف ماه در آینده هموار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.