آلودگی ناشی از ترافیک عملکرد مغز را مختل می‌کند

آلودگی هوای ترافیک

محققان کانادایی برای اولین بار نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک می‌تواند فوراً عملکرد مغز انسان را مختل کند و شواهد منحصر به فردی از ارتباط بین کیفیت هوا و شناخت را ارائه کردند.

به گزارش تکناک، بزرگسالان سالم قبل از تصویربرداری از فعالیت مغزشان در دستگاه fMRI در معرض دود گازوئیل قرار گرفتند.

آلودگی هوا در محیط‌های شهری مدت‌هاست که با سلامت ضعیف قلبی عروقی، تنفسی و مغز مرتبط است. اما اتصال نقاط بین کیفیت هوا و سلامت انسان همیشه برای محققان چالش برانگیز بوده است.

تعیین دقیق میزان قرار گرفتن افراد در معرض آلودگی هوا فراتر از ارتباط میزان بیماری های خاص در مناطق جغرافیایی با آلودگی بالا، دشوار است.

مطالعات سلولی و حیوانی فراوان می تواند نشان دهد که آلودگی هوا چگونه بر موجودات زنده تأثیر می گذارد. اما همانطور که می دانیم، اغلب شکاف بزرگی بین تأثیر سموم روی موش آزمایشگاهی و قرار گرفتن انسان ها در معرض همان سموم در دنیای واقعی وجود دارد.

بنابراین شاید آخرین قطعه گمشده در این پازل برای محققان، مطالعات در شرایط واقعی بوده است.البته، کاملاً اخلاقی نیست که داوطلبان را فقط برای تماشای آنچه اتفاق می‌افتد در معرض سطوح بالایی از بخارات سمی قرار دهیم، بنابراین عجیب نیست که این آزمایش ها وجود نداشته باشند.

این تحقیق جدید از قرار گرفتن انسان در معرض دود گازوئیل استفاده کرد. در این آزمایش غلظت‌های کنترل‌شده و رقیق‌شده ذرات اگزوز دیزل را به افراد انسانی در سطوحی ارائه کردند که نشان‌دهنده قرار گرفتن در معرض دنیای واقعی هستند اما ایمن نیز هستند. در یک محیط آزمایشگاهی، 25 بزرگسال سالم به مدت دو ساعت در معرض اگزوز دیزل یا هوای فیلتر شده قرار گرفتند و فعالیت مغز آنها با استفاده از fMRI ، قبل و بعد از هر بار قرار گرفتن در معرض آن اندازه‌گیری شد.

تمرکز اصلی این مطالعه بر تأثیر این نوع آلودگی هوای مرتبط با ترافیک بر آنچه به عنوان شبکه حالت پیش فرض (DMN) شناخته می شود، بود که مجموعه ای از نواحی مغزی به هم پیوسته است که نقش مهمی در شناخت، حافظه و احساسات دارند.

یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن کوتاه مدت تردر معرض اگزوز دیزل در مقایسه با آنچه که افراد در معرض هوای فیلتر شده قرار گرفتند، باعث کاهش فعالیت DMN می‌شود که اساساً این موضوع باعث کاهش اتصال عملکردی بین مناطق مختلف مغز می‌شود،. جودی گاوریلوک ، نویسنده اول این مطالعه، گفت که این نوع تغییرات DMN با افسردگی و زوال عقل مرتبط است.

گاوریلوک گفت: ما می دانیم که اتصال عملکردی تغییر یافته در DMN با کاهش عملکرد شناختی و علائم افسردگی مرتبط است، بنابراین مشاهده آلودگی ناشی از ترافیک که این شبکه ها را قطع می کند، نگران کننده است. در حالی که برای درک کامل تأثیرات عملکردی این تغییرات به تحقیقات بیشتری نیاز است،اما ممکن است این تغییرات تفکر یا توانایی کار افراد را مختل کند.

این یافته های جدید به تنهایی معنی خاصی ندارند. هیچ ارزیابی در این مطالعه انجام نشد تا نشان دهد که تغییرات مشاهده شده DMN بر مغز تأثیر می گذارد یا نه. اما در کنار تعداد فزاینده ای از مطالعات اپیدمیولوژیک و پیش بالینی که آلودگی هوا را با تعدادی از بیماری های عصبی مرتبط می کند، این یافته ها ممکن است بسیار مهم تر باشند. آنها به طور موثر اثرات حاد آلودگی هوا بر مغز انسان را به گونه ای نشان می دهند که قبلا هرگز نشان داده نشده بود.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، کریس کارلستن، مشخص نیست که این نوع قرار گرفتن در معرض آلودگی چه اثرات بلندمدتی بر مغز انسان خواهد داشت. از جنبه مثبت چیزهایی که محققان مشاهده کردند فعالیت DMN نسبتاً بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض دود دیزل به حالت عادی بازگشت. بنابراین کارلستن فقط می تواند فرضیه ای را مطرح کند که قرار گرفتن در معرض مزمن و مداوم چه تاثیری می تواند داشته باشد.

کارلستن گفت: مردم احتمالا دفعه بعدی که در ترافیک قرار می گیرند،احتمالا شیشه ماشین خود را بالا خواهند داد.مهم است که اطمینان حاصل کنید که فیلتر هوای ماشین شما به خوبی کار می کند و اگر در خیابانی شلوغ پیاده روی یا دوچرخه سواری می کنید، به مسیری که کمتر شلوغ است تغییر مسیر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.