استفاده از کامپوزیت قابل کاشت برای التیام استخوان های شکسته

پزشکان هنگام درمان استخوان‌های به شدت شکسته، تمایل دارند بافت استخوانی جدید با بیشترین سرعت ممکن رشد کند، همچنین می‌خواهند جلوی عفونی شدن محل زخم را بگیرند.

به گزارش تکناک، به تازگی دانشمندان یک ماده کامپوزیتی (composite material : material made from a combination of two or more unlike substances) قابل کاشت ابداع کرده‌اند که طبق گزارش‌ها در هر دو مورد بالا قابل استفاده است.

این ماده از طریق پروژه تحقیقاتی مشترک SCABAEGO (Scaffold Bioactive Glass-Enhanced Osteogenesis) توسط دولت آلمان ساخته شده است.

وقتی یک شکستگی استخوانی مشکل ساز رخ می دهد، کادر پزشکی با گرفتن سی تی اسکن از محل شکستگی روند درمان را آغاز می کنند. بر اساس آن اسکن، یک قالب سه بعدی سفارشی از کامپوزیت جدید چاپ خواهد شد.

سپس آن ساختار با جراحی روی محل شکستگی اعمال می شود، به طوری که ناحیه ای را که بافت استخوانی از بین رفته است پر می کند. در نهایت، قالب با مغز استخوان برداشت شده از لگن بیمار یا استخوان بزرگ دیگری پر می شود.

این کامپوزیت ترکیبی از شیشه زیست فعال و یک پلیمر زیست تخریب پذیر به نام پلی کاپرولاکتون است که استحکام ساختاری قالب را افزایش می دهد. به گفته Fraunhofer، شیشه زیست فعال pH محل شکستگی را تا سطح قلیایی بالا می برد که ممکن است رشد باکتری را مهار کند. علاوه بر این، تماس شیشه با مایعات بدن، به یک ترکیب شیمیایی استخوان مانند به نام هیدروکسیل آپاتیت تبدیل می شود.

دکتر توبیاس گروسنر، جراح تروما و رئیس جراحی تروما تجربی در بیمارستان دانشگاه هایدلبرگ می گوید: بعد از شش تا هفت سال، قالب به طور کامل تجزیه شده و به استخوان تبدیل می شود.

دانشمندان قبلاً آزمایش این فناوری را در آزمایش‌های بالینی آغاز کرده‌اند. همچنین آنها فرمول کامپوزیت را تغییر می دهند تا محتوای شیشه ای زیست فعال آن را به حداکثر برسانند و در عین حال آن را به اندازه کافی قوی نگه دارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.