ایرباس با ابررسانایی هواپیماهای خود را کربن زدایی می‌کند

ایرباس ابررسانایی کربن زدایی

ایرباس با همکاری آزمایشگاه اروپایی فیزیک ذرات(CERN) قصد دارد از فناوری ابررسانایی برای کربن زدایی هواپیماهای آینده خود استفاده کند.ایرباس ابررسانایی کربن زدایی

به گزارش تکناک، این پروژه با عنوان Airbus UpNext شامل یک سوپر هادی برای هوانوردی با انتشار کربن کم (SCALE) است که هدف آن ارتقای انطباق و پذیرش فناوری‌های ابررسانا در سیستم‌های توزیع برق در هوا است.ایرباس ابررسانایی کربن زدایی

رافائل بلو، مدیر امور مالی و منابع انسانی سرن گفت: این شرکت در تحقیقات خود، محدودیت های علم و مهندسی را پیش می برد و با صنعت همکاری می کند تا نوآوری را با تأثیرات زیست محیطی مثبت امکان پذیر کند.ایرباس ابررسانایی کربن زدایی

همانطور که در این توافقنامه با ایرباس نشان داده شده است فناوری‌های ما این پتانسیل را دارند که با نیازهای حمل و نقل پاک و راه‌حل‌های جابجایی آینده سازگار شوند. این مشارکت تنها اولین قدم در مسیر ما با پیشگام و پیشرو صنعت هوانودی اروپا یعنی ایرباس است و نشان می‌دهد که چقدر برای برتری صنعت هوانوردی کشورهای عضو ارزش قائل هستیم.ایرباس ابررسانایی کربن زدایی

ما در حال حاضر در حال توسعه یک نمونه ابررسانایی به نام ASCEND (نمونه ابررسانایی پیشرفته و آزمایشی برودتی نیروزا) برای مطالعه امکان‌سنجی استفاده از  این فناوری برای هواپیماهای الکتریکی و هیبریدی هستیم. ترکیب دانش به‌دست‌آمده از نمونه ما و قابلیت‌های منحصربه‌فرد CERN در زمینه ابررساناها، یک مشارکت طبیعی را ایجاد می‌کند.

با ترکیب تجربه CERN در فناوری‌های ابررسانا و با قابلیت‌های Airbus UpNext در طراحی و ساخت هواپیماهای نوآورانه، انتظار می‌رود اولین نتایج نمونه SCALE در پایان سال 2023  به دست آید. امید این آزمایش این است که راه را برای توزیع نیروی ابررسانا برای هواپیماها هموار کند.

در صورت موفقیت آمیز بودن این ابتکار، تا پایان سال 2025 یک پیشرانه برودتی ابررسانای عمومی بهینه شده (~500 کیلووات) تولید خواهد شد که از یک اتصال DC (کابل و کرایوستات) با دو سیم جریان تشکیل شده است. همچنین این موتور دارای سیستم خنک کننده ای است که بر پایه هلیوم گازی است.

هفته گذشته گزارش دادیم که ایرباس در حال توسعه یک موتور پیل سوختی با نیروی هیدروژن به عنوان یکی از راه حل های بالقوه برای تجهیز هواپیمای بدون آلایندگی خود است که تا سال 2035 وارد آسمان خواهد شد.

ایرباس برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد تا به زودی آزمایش‌های زمینی و پروازی این معماری موتور پیل سوختی را در هواپیمای نمایشگر ZERO خود آغاز کند. این شرکت همچنین فاش کرد که هواپیمای آزمایشی پرواز A380 MSN1 در حال حاضر در حال تغییر است تا ظرفیت حمل مخازن هیدروژن مایع و سیستم های توزیع آنها را به آن بدهد.

اینکه ابررسانایی چه نقشی در توسعه این موتور ایفا خواهد کرد هنوز مشخص نیست، اما شکی نیست که ایرباس در راه توسعه برخی فناوری‌های پیشرفته مرتبط با انرژی پایدار است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.