با علائم سرطان مثانه آشنا شوید

مثانه یک اندام توخالی بادکنکی شکل است که در قسمت پایین شکم نزدیک لگن قرار دارد. این اندام به ذخیره و خروج ادرار از بدن کمک می کند.

به گزارش تکناک، سرطان مثانه نوعی سرطان است که زمانی ایجاد می شود که سلول های مثانه شروع به رشد غیرقابل کنترل می کنند و منجر به تشکیل تومور می شود. علائم سرطان مثانه معمولا از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما اغلب شامل مشکلات ادراری می شود.

بیشتر موارد سرطان مثانه از درونی ترین لایه داخلی مثانه شروع می شود که به آن یوروتلیوم می گویند. سرطان با رشد در لایه‌های عمیق‌تر دیواره مثانه پیشرفت می‌کند. با گذشت زمان ممکن است تومور در خارج از مثانه رشد کند و به غدد لنفاوی مجاور یا سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

علائم شایع و اولیه

وجود خون در ادرار که هماچوری نیز نامیده می شود، یکی از علائم شایع سرطان مثانه است. علائم دیگر عبارتند از تکرر ادرار، درد در هنگام ادرار و درد لگن. علائم معمولا گذرا هستند و اغلب شدید نیستند.

شایع ترین علامت سرطان مثانه وجود خون در ادرار یا هماچوری است. این خون می تواند رنگ ادرار را به صورتی، قرمز آجری یا قرمز تیره تغییر دهد. البته این خون موجود در ادرار به طور مداوم قابل مشاهده نیست. ممکن است برای مدتی آن را ببینید و سپس برای مدتی آن را نبینید. هنگامی که شما می توانید خون را در ادرار خود مشاهده کنید، این مشکل هماچوری ناخالص نامیده می شود.

در برخی موارد، مقادیر بسیار کمی خون در ادرار وجود دارد که تنها از طریق آزمایش ادرار یا زیر میکروسکوپ قابل تشخیص است. این مشکل به عنوان هماچوری میکروسکوپی نامیده می شود. هماچوری معمولاً در مراحل اولیه سرطان مثانه باعث درد نمی شود.

بسیاری از بیماری ها می توانند باعث هماچوری شوند، بنابراین وجود خون در ادرار به معنای ابتلا به سرطان مثانه نیست. شایع ترین علت هماچوری، عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) است. علل دیگر عبارتند از ضربه جسمی، فعالیت جنسی شدید، اندومتریوز، سنگ های مجاری ادراری و بزرگ شدن غده پروستات و عفونت های مثانه، کلیه ها، مجرای ادرار یا پروستات و غیره.

ادرار غیر طبیعی

سرطان مثانه اغلب باعث تغییرات کمی در ادرار می شود. این موارد عبارتند از:

  • تکرر ادرار
  • سوزش یا درد در هنگام ادرار
  • مشکل در دفع ادرار؛ داشتن جریان ادرار ضعیف
  • ادرار کردن قبل از رسیدن به دستشویی
  • احساس نیاز به ادرار کردن حتی زمانی که مثانه شما پر نیست

مشابه هماچوری، مشکلات ادرار می تواند به دلیل بیماری هایی غیر از سرطان مثانه باشد. با این حال بسیاری از این علل نیز نیاز به درمان دارند. اگر مشکلات ادرار را تجربه می کنید، برای تشخیص دقیق با پزشک خود مشورت کنید.

درد

درد در یک طرف وسط کمر ( پهلو)، ناحیه لگن بالای استخوان شرمگاهی و در ناحیه پرینه (گوشت بین اندام تناسلی و مقعد) می تواند نشان دهنده سرطان مثانه باشد. این درد می تواند به دلیل انسداد جزئی یا کامل لوله ای که ادرار را از کلیه به مثانه می برد، رخ دهد. همچنین این درد می تواند در حین ادرار رخ دهد که به سوزش ادرار معروف است.

علائم مرحله پیشرفته

سرطان مثانه که رشد می‌کند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد، می‌تواند چندین علامت دیگر ایجاد کند. این موارد عبارتند از:

  • ناتوانی در دفع ادرار: انسداد لوله ای که ادرار را از کلیه به مثانه می رساند می تواند ادرار را دشوار کند.
  • درد در ناحیه شکم یا کمر: درد می تواند به دلیل فشار ادرار ذخیره شده ایجاد شود که نمی تواند آزاد شود.
  • خستگی : اکثر افراد در مراحل پیشرفته سرطان مثانه، خستگی قابل توجهی را تجربه می کنند. این خستگی می تواند ناشی از استرس بیش از حد ناشی از سرطان، تغییرات در سطوح هورمونی، عدم فعالیت بدنی و اختلال در خواب باشد.
  • کاهش وزن و از دست دادن اشتها: سرطان مثانه می تواند به دلیل درد و استرس مرتبط با سرطان، باعث تغییر در عادات غذایی شود. از دست دادن اشتها که چند روز طول می کشد می تواند منجر به کاهش وزن و احساس ضعف در شما شود.
  • تورم پا : موارد پیشرفته سرطان مثانه که در خارج از مثانه به گره های مجاور گسترش یافته است، می تواند به دلیل تخلیه نامناسب مایع لنفاوی باعث تورم در پاها شود.
  • درد یا حساسیت در استخوان‌ها: تومورهای سرطان مثانه که به استخوان‌ها فشار می‌آورند، می‌توانند باعث درد یا حساسیت در آن‌ها شوند. در موارد معدودی، سرطان مثانه می‌تواند به استخوان‌های مجاور سرایت کند که می‌تواند منجر به درد استخوان شود.

علائم سرطان مثانه در کودکان

بروز سرطان مثانه در کودکان بسیار نادر است. کودکانی که از قبل برای نوع دیگری از سرطان با داروهای ضد سرطانی به نام عوامل آلکیله کننده درمان شده اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مثانه هستند. این داروها عبارتند از Busulfex (بوسولفان)، Ifex (ایفوسفامید) یا Cytoxan (سیکلوفسفامید).

علائم سرطان مثانه در کودکان مشابه علائم در بزرگسالان است. آنها معمولا هماچوری را همراه با علائم دیگری تجربه می کنند، مانند:

  • افزایش دفعات ادرار
  • درد در ناحیه شکم یا کمر
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • احساس داشتن ادرار حتی زمانی که مثانه پر نیست

اگر کودک شما هر یک از این علائم را داشت، باید به پزشک خود مراجعه کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علائم سرطان مثانه، خیلی مهم است که در اسرع وقت با یک متخصص ملاقات کنید. حتی اگر سرطان مثانه ندارید، سایر علل شایع این علائم مانند عفونت ادراری، نیاز به درمان فوری دارند.

پزشک در ابتدا از شما می پرسد که چه مدت علائم را تجربه کرده اید و تاکنون چند بار آنها را تجربه کرده اید. همچنین آنها یک معاینه فیزیکی برای تعیین علائم احتمالی سرطان مثانه انجام می دهند و در مورد سابقه خانوادگی شما سؤال می کنند. آنها ممکن است چندین آزمایش و تصویربرداری را برای تأیید تشخیص قطعی به شما توصیه کنند، به خصوص اگر مشکوک به سرطان مثانه باشند.

سرطان مثانه می تواند با بیماری های دیگری مانند عفونت ادراری، سنگ مثانه یا کلیه یا سایر بیماری های کلیوی اشتباه گرفته شود. اگر فکر می کنید تشخیص نادرست به شما داده شده است، می توانید نظر پزشک دیگری را هم بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.