بیل گیتس مشکل خطوط فشار قوی برق را حل می‌کند

خطوط برق فشار قوی

بیل گیتس طرفدار ساخت خطوط برق فشار قوی است. او می گوید که این بهترین راه برای حمایت از افزایش 40 تا 60 درصدی تقاضای برق است با این حال، ساخت خطوط انتقال به راحتی امکانپذیر نیست.

به گزارش تکناک، استفاده از انرژی سبز مانند مزارع بادی و خورشیدی چالش های مربوط به خود را دارد. به عنوان مثال برای ذخیره این انرژی به باتری‌هایی نیاز دارید، به‌خصوص زمانی که باد نمی‌وزد و خورشید نمی‌تابد، همچنین خطوط انتقال برای عبور انرژی از نقطه A به نقطه B.

آن دو دسته اول به خوبی در حال پیشرفت هستند. پروژه‌های بادی و خورشیدی به سرعت جایگزین منابع انرژی کثیف می‌شوند و بسیاری از شرکت‌ها در حال توسعه سیستم‌های ذخیره‌سازی، اعم از گرانشی یا باتری‌های فلز-هوا هستند تا مطمئن شوند که انرژی آماده و در دسترس است. اما خطوط انتقال همچنان یک مشکل رو به جلو است و مشکلی است که یکی از ثروتمندترین مردان جهان می خواهد آن را حل کند.

بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل سابق مایکروسافت، تقریباً در تمام جنبه های آینده انرژی سبز مشارکت دارد. او به طور فعال در حال توسعه راکتورهای هسته ای برای جایگزینی نیروگاه های زغال سنگ است و بر روی راه حل های ذخیره انرژی نسل بعدی سرمایه گذاری می کند. اکنون او نگاه خود را به مشکل خطوط انتقال معطوف کرده است. با این وجود، شما می توانید تمام انرژی را که می خواهید تولید و ذخیره کنید. اما اگر راهی برای انتقال آن به خانه یا مشاغل مردم نداشته باشید، فایده چندانی ندارد.

گیتس در وبلاگ خود به نام GatesNotes می نویسد: از زمان شروع شبکه برق، شرکت های برق بیشتر نیروگاه ها را نزدیک به شهرها قرار داده اند. این مدل با خورشید و باد کار نمی‌کند، زیرا بسیاری از بهترین مکان‌ها برای تولید برق زیاد از مراکز شهری دور هستند.

گیتس توضیح می دهد که اگر ایالات متحده بخواهد به هدف انتشار خالص کربن صفر خود در سال 2050 برسد، این کشور به یک شبکه انرژی ارتقا یافته نیاز خواهد داشت که بتواند افزایش 40 تا 60 درصدی تقاضای برق را به دلیل گسترش وسایل نقلیه الکتریکی، سایر وسایل برقی و زیرساخت‌ها تامین کند. این بدان معناست که خطوط برق فشار قوی بیشتری بسازیم، مخصوصاً در جاهایی که باد می وزد (غرب میانه) و خورشید می تابد (جنوب غربی)، و همچنین طولانی تر کردن آنها برای رسیدن به مراکز متراکم جمعیت.

گیتس اولین کسی نیست که متوجه وضعیت وخیم آمریکا در مورد خطوط انتقال می شود. بر اساس یک برآورد، اگر ایالات متحده امیدوار است ظرف 30 سال آینده به اهداف خود در انتشار کربن صفر برسد، باید ظرفیت انتقال فعلی خود را سه برابر کند.

گیتس در وبلاگ خود خاطرنشان می کند که زیرساخت های انتقال تا حد زیادی یک مشکل سیاسی هستند (برنامه ریزی، پرداخت و مجوز). همچنین، نوآوری شامل طراحی خطوط پویا و کنترل های جریان برق جایگاه خود را دارند.

با این حال، ساخت خطوط انتقال مانند یک میدان مین مملو از چالش ها است و به همین دلیل گسترش آن چندین دهه است که متوقف شده است. در سال 2021، محققان مخالفت شدید با زیرساخت خط انتقال را تجزیه و تحلیل کردند و متوجه شدند که ترکیبی از مخالفت های مالکین اراضی، نگرانی‌های ایمنی، حمایت از مناطق حافظت شده و حیات وحش، استفاده جایگزین از اراضی و معاهده حمایت از سرزمین های بومی به عنوان دلایل اصلی این مخالفت به شمار می آیند.

گیتس دقیقاً توضیح نمی دهد که چگونه به رفع کمبود خط انتقال کمک می کند (اگرچه سازمان او Breakthrough Energy تلاش هایی را برای به روز رسانی شبکه برق تامین کرده است)، اما واضح است که او برای مبارزه آماده می شود.

تغییر اقلیم سخت ترین مشکلی است که بشریت تا به حال با آن روبرو بوده است، اما ما معتقدیم که نبوغ انسانی لازم را برای حل آن داریم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.