کشف روش جدید برای تشخیص زودهنگام پارکینسون

دانشمندان یک روش سریع و قابل اعتماد برای تشخیص زودهنگام پارکینسون  را در بیماران مبتلا به این بیماری توسعه داده اند.

به گزارش تک ناک، وقتی نوبت به درمان‌های نهایی بیماری‌ها می‌رسد، تشخیص زودهنگام و دقیق یک بیماری بسیار اهمیت دارد.در حال حاضر، هیچ آزمایش قطعی برای تشخیص بیماری پارکینسون وجود ندارد . متخصصان به علائم، سابقه پزشکی، نتایج یک معاینه فیزیکی طولانی و در برخی موارد، اسکن مغزی بیمار برای تشخیص این بیماری اکتفا می کنند.
اما روش جدید می تواند راه حلی قابل اعتمادتر برای تشخیص در اختیار پزشکان قرار دهد.این آزمایش را می توان در کمتر از 3 دقیقه پس از گرفتن سواب پوست انجام داد. این سواب برای تغییرات در ترکیب شیمیایی چربی پوست، یک روغن مومی طبیعی که توسط پوست تولید می‌شود و قبلاً با پارکینسون مرتبط بود، تجزیه و تحلیل می‌شود.
مونتی سیلوردیل، متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه منچستر در بریتانیا، می گوید: این آزمایش پتانسیل بهبود گسترده تشخیص و مدیریت افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را دارد.

آزمایش جدید بر اساس تحقیق بر روی یک زن اسکاتلندی جوی میلن است که هیپراسمی(حساسیت شدید به بوها) ارثی دارد.
پس از اینکه میلن متوجه شد شوهرش سال‌ها قبل از تشخیص رسمی پارکینسون، عطر و بوی بهتری می دهد ، مشخص شد که میلن می‌تواند نشانه‌های این بیماری را در افراد حس کند.
این باعث شد که توجه تیم تحقیقاتی به سمت چربی پوست برود که با سیستم غدد درون ریز مرتبط است و پوست را مرطوب نگه می دارد. در سال 2019، برخی از همان محققان متوجه شدند که چگونه ترکیب شیمیایی چربی پوست در یک فرد پس از شروع بیماری پارکینسون تغییر می کند.

اکنون ما آزمایشی بر اساس آن تغییر در نشانگرهای زیستی داریم. سواب های گرفته شده در یک کلینیک به آزمایشگاه فرستاده می شوند و در آنجا تحت آنالیز طیف سنجی جرمی قرار می گیرند تا ترکیب مولکولی آنها بررسی شود. برای اهداف مطالعه حاضر، نمونه هایی از 79 فرد مبتلا به پارکینسون با نمونه هایی از 71 فرد بدون بیماری مقایسه شد.
دپانجان سارکار شیمیدان از دانشگاه منچستر می‌گوید: وقتی این کار را انجام می‌دهیم، بیش از 4000 ترکیب منحصربه‌فرد پیدا می‌کنیم که 500 مورد از آن‌ها بین افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در مقایسه با شرکت‌کنندگان کنترل متفاوت است.
اینکه آزمایش غیر تهاجمی و از نظر تولید نتایج سرعت بالایی دارد، نشانه‌های مثبتی است، اگرچه دانشمندان هنوز باید نشان دهند که می‌توانند این روش را مقیاس‌پذیر کرده و آن را خارج از شرایط آزمایشگاهی امکان پذیر کنند.
علاوه بر این، محققان می گویند که بیماری ها و شرایط دیگر را می توان از طریق تجزیه و تحلیل چربی پوست تشخیص داد . اما هنوز کاملاً مشخص نیست که چرا شروع پارکینسون این تغییرات را در چربی پوست ایجاد می کند.
پارکینسون در حال حاضر سریعترین بیماری عصبی در حال رشد است و این رشد همچنان ادامه خواهد داشت. در حالی که دانشمندان سخت در تلاش برای یافتن درمانی هستند، راه‌هایی برای کاهش سرعت و مدیریت آن وجود دارد و اینجاست که تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند بسیار مهم باشد.
پردیتا باران، شیمیدان از دانشگاه منچستر، می‌گوید: ما از این نتایج بسیار هیجان‌زده هستیم . این نتایج ما را به ساخت یک آزمایش تشخیصی برای بیماری پارکینسون که می‌تواند در کلینیک استفاده شود، نزدیک‌تر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.