چگونه سرور DNS در ویندوز را تغییر دهیم؟

با تغییر زمان، باید مطمئن شویم که در فضای آنلاین ایمن باقی می‌مانیم و بهترین عملکرد ممکن را از تجهیزات خود دریافت می‌کنیم.

به گزارش تکناک،سوال اینجاست که چگونه تغییر DNS (سرور نام دامنه) در این امر نقش دارد؟

با تغییر سرور DNS ارائه‌شده توسط ISP، می‌توانیم ویژگی‌های اضافی مانند حفاظت از فیشینگ، جلوگیری از DDoS و در بسیاری از موارد، سرعت بالا را به دست آوریم.

در این مقاله ما شما را راهنمایی می کنیم که سرور DNS خود را در ویندوز 10 یا 11 تغییر دهید و فهرستی از ارائه دهندگان DNS جایگزین را برای امتحان کردن در اختیار شما قرار می دهیم.

DNS چیست؟

DNS (سرور نام دامنه) نام دامنه ها را به آدرس های IP ترجمه می کند. برای مثال، وقتی مرورگر خود را به technoc.ir  هدایت می‌کنید، درخواست شما به یک سرور DNS ارسال می‌شود که به رایانه شما می‌گوید داده‌ها را از 199.232.194.114 بگیرد. سرورهای DNS مختلفی وجود دارد، و به‌طور پیش‌فرض، احتمالاً شما هم  از یکی ازDNS  های  ارائه‌شده توسط ISP خود استفاده می‌کنید. با این حال، تغییر سرور DNS که استفاده می کنید ساده است و می تواند خدمات اضافی مانند امنیت و سرعت را فراهم کند. بسیاری از سرورهای DNS شخص ثالث برای استفاده رایگان هستند.

 

سرورهای DNS جایگزین

اکثر کاربران فقط از سرور DNS ارائه شده توسط ISP (پیدا کردن نام ISP)خود استفاده می کنند. این ممکن است برای شما مناسب باشد، اما بسیاری خدمات جایگزین سرور DNS نیز وجود دارد. بهترین روش این است که چند مورد را امتحان کنید که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. نیاز شما به امنیت آنلاین گاهی بر سرعت ارجحیت دارد.

 

  • سرور DNS عمومی گوگل شاید معروف ترین آن باشد. گوگل ادعا می‌کند که تجربه مرور سریع‌تری را ارائه می‌کند، امنیت را بهبود می‌بخشد و نتایج جستجو را بدون تغییر مسیر ارائه می‌کند.
  • OpenDNS سیسکو بیشتر بر ایمنی آنلاین متمرکز است. OpenDNS ابزارهایی برای ارائه فیلتر محتوا و کنترل‌های والدین برای دستگاه‌های موجود در شبکه شما فراهم می‌کند.
  • DNS Cloudflare دارای حفاظت DDoS یکپارچه و ویژگی DNSSEC با یک-کلیک برای محافظت در برابر حملات مبتنی بر DNS است. Cloudflare ادعا می‌کند که این سرویس سریع‌ترین سرویس در جهان است و میانگین سرعت جستجوی آن ۱۱ میلی‌ثانیه است.
  • Comodo Secure DNS یک سرویس هدفمند با توجه به امنیت آنلاین شما ارائه می دهد. می تواند حملات فیشینگ و اشکال مختلف بدافزار را مسدود کند.
DNS Service Provider Primary DNS Alternative DNS Best For
Google 8.8.8.8 8.8.4.4 Overall performance
Cisco OpenDNS 208.67.222.222 208.67.220.220 General online protection
Cloudflare 1.1.1.1 1.0.0.1 Speed / Performance
Comodo Secure DNS 8.26.56.26 8.20.247.20 Security

نحوه تغییر سرور DNS در ویندوز

  1. روی نماد Network (آیکونی که نوارهای Wi-Fi یا نماد اترنت شما را نشان می دهد) کلیک چپ کرده و Network and Internet Settings را انتخاب کنید. صفحه نمایش در ویندوز 11 کمی متفاوت از ویندوز 10 به نظر می رسد.
  2. روی Change adapter options کلیک کنید
  3. روی رابط Wi-Fi / Ethernet دوبار کلیک کنید. در مثال ما فقط یک اتصال اترنت داریم، اما شما ممکن است اتصال Wi-Fi نیز داشته باشد.
  4. Properties را انتخاب کنید.
  5. روی خط TCP/IPv4 دوبار کلیک کنید تا Properties آن را ویرایش کنید.
  6. آدرس سرور DNS ترجیحی و جایگزین را تنظیم کنید و روی OK کلیک کنید تا پنجره بسته شود. یکی از خدمات جدول بالا را امتحان کنید.
  7. برای بستن پنجره های باز شده قبلی روی Ok و Close کلیک کنید. سرور DNS شما با موفقیت تغییر کرده است

نحوه تغییر DNS از طریق خط فرمان

گاهی اوقات تغییر تنظیمات از Command Prompt ضروری یا راحت تر است. DNS را می توان به راحتی از طریق اعلان netsh (شبکه شل) تغییر داد که یک پوسته تعاملی برای ایجاد تغییرات در رابط های سیمی و بی سیم فراهم می کند. ما از netsh برای تغییر DNS رابط اترنت خود استفاده می کنیم تا از DNS عمومی گوگل استفاده کند.

  1. خط فرمان را به عنوان administrator باز کنید. می‌توانید با جستجوی خط فرمان، کلیک راست و انتخاب «Run as administrator» به آنجا برسید.
  2. از دستور Network Shell، netsh برای وارد کردن اعلان استفاده کنید که در آن می توان DNS را تغییر داد.
  3. تمام اینترفیس های موجود را با وارد کردن دستور زیر فهرست کنید.
  4. از این دستور برای تنظیم سرور DNS اولیه برای رابط استفاده کنید. برای ایجاد تغییر، Enter را فشار دهید. در مثال ما رابط اترنت را برای استفاده از Google Public DNS تنظیم می کنیم.

interface ip set dns name=”Ethernet” source=”static” address=”8.8.8.8″

 

5. exit را تایپ کرده و Enter را فشار دهید تا session در netsh بسته شود. سرور DNS جایگزین اکنون با موفقیت به روز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.