تغییر فونت برنامه‌های پرطرفدار مایکروسافت

مایکروسافت فونت پیش‌فرض Calibri خود را با Aptos جایگزین می‌کند. این فونت جدید مبتنی بر sans-serif از تایپوگرافی اواسط قرن بیستم سوئیس الهام گرفته شده است و قبلا با نام Bierstadt شناخته می شد.

به گزارش تکناک، مایکروسافت در چند سال گذشته در جستجوی فونت پیش فرض جدید خود بوده است. این غول نرم افزاری پنج فونت سفارشی جدید را برای آفیس در سال 2021 ارائه کرد و فونت Aptos پس از سال ها بررسی و دریافت بازخورد به عنوان پیش فرض انتخاب شد.

سی دانیلز، مدیر برنامه مایکروسافت، در یک پست طراحی وبلاگ توضیح می‌دهد: «امروز فاز نهایی این تغییر بزرگ آغاز می‌شود و در آن Aptos به عنوان فونت پیش‌فرض جدید در Word، Outlook، PowerPoint و Excel برای صدها میلیون کاربر ظاهر خواهد شد. و طی چند ماه آینده به صورت پیش‌فرض برای همه مشتریان در دسترس خواهد بود.»

 

Aptos توسط استیو متسون، طراح برجسته فونت ایجاد شده‌است. پیش‌تر متسون فونت Segoe را ایجاد و مایکروسافت با دریافت مجوز، از آن به عنوان فونت پیش فرض ویندوز استفاده کرده است. مایکروسافت برای اولین بار استفاده از زیرمجموعه فونت Segoe UI را در ویندوز ویستا آغاز کرد و هنوز هم از آن در ویندوز 11 استفاده می‌کند. متسون همچنین روی توسعه فونت های اصلی ویندوز TrueType کار کرد. نام فونت Bierstadt از شهر مورد علاقه ماتسون در سانتا کروز، کالیفرنیا به Aptos تغییر یافته است.

انتهای حروف در فونت Aptos واضح است، اما برای جلوگیری از ایجاد تایپوگرافی با ظاهر انعطاف ناپذیر و خشک معمولاً موجود در چنین فونت‌هایی، به صورت دقیق تعدیل شده است. Helvetica مشهورترین نمونه از این نوع فونت نامتناسب san-serif است و متسون به مقایسه فونت Arial مایکروسافت با فونت جدید پرداخته است.

در حالی که Aptos جایگزین Calibri به عنوان پیش‌فرض خواهد شد، Calibri همچنان در بالای منوی فونت جدید (در ابتدا فقط موجود در وب) در کنار نسخه‌های قبلی خود، Times New Roman و Arial، پین می‌شود.

فونت Calibri از زمان انتشار آفیس 2007 به عنوان فونت پیش فرض آفیس و جایگزین Times New Roman در آن زمان ارائه شد. استفاده از این فونت به قدری گسترده بود که حتی به عنوان یک مدرک کلیدی در تحقیقات فساد پیرامون نخست وزیر پاکستان در سال 2017 در نظر گرفته شد. با این حال در سالهای اخیر استفاده از آن کاهش یافته است.

همچنین وزارت امور خارجه ایالات متحده در اوایل سال جاری دستور استفاده از Calibri برای تدوین یادداشت را به کارمندان خود داد. وزارت امور خارجه از سال 2004 از Times New Roman بدین منظور استفاده می کرد. با توجه به اینکه این تغییر 16 سال تمام به طول انجامیده است، احتمالاً استفاده از Aptos نیز یک دهه دیگر یا بیشتر طول خواهد کشید.

چهار فونت دیگر مورد بررسی که به‌عنوان پیش‌فرض انتخاب نشدند، Grandview، Seaford، Skeena و Tenorite، همچنان در آفیس در دسترس خواهند بود و مایکروسافت حتی نام فونت Bierstadt را برای کسانی که قبلاً آن را انتخاب کرده‌اند، در فهرست کشویی نگه می‌دارد.

دانیلز توضیح می‌دهد: «Aptos بخشی از موج گسترده‌تری از ویژگی‌هایی است که در مایکروسافت 365 ارائه خواهند شد. ما در تلاشیم تا نرم‌افزار را رساتر و جامع‌تر کنیم. همچنین یک تجربه انتخاب فونت جدید طراحی شده به همراه تم ها، رنگ ها و پس زمینه های جدید ارائه خواهد شد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.