خوردن تخم‌مرغ زیاد تاثیری بر کلسترول خون ندارد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که داشتن یک رژیم غذایی پر از تخم‌مرغ ممکن است آنقدر که قبلا تصور می‌شد بر میزان کلسترول تأثیر نگذارد.

به گزارش تکناک، نتایج اولیه یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که 12 یا بیشتر تخم‌مرغ غنی شده در هفته می‌خورند، میزان کلسترول مشابهی با افرادی دارند که اصلا تخم‌مرغ نمی‌خورند. این مطالعه در نشست علمی سالانه کالج قلب و عروق آمریکا در 6 آوریل در آتلانتا، جورجیا ارائه خواهد شد.

از قدیم به دلیل نگرانی از اینکه ممکن است تخم‌مرغ میزان کلسترول را افزایش دهد یا سلامت قلب را بدتر کنند، دیدگاه منفی راجع به مصرف زیاد تخم‌مرغ وجود داشته است. با این حال، تحقیقات جدید اطمینان خاطری احتمالی می‌دهند که خوردن تخم‌مرغ حتی برای گروهی از افراد در معرض خطر هم مشکلی ندارد.

دکتر فاطیما رودریگز، دانشیار پزشکی قلب و عروق در دانشگاه استنفورد گفت: تاکنون در مورد اینکه چگونه تخم‌مرغ که غذایی غنی از کلسترول و پروتئین است، می‌تواند بر سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارد، بحث‌های زیادی وجود داشته است. سوالات زیادی در مورد اثرات سلامتی خوردن مقادیر زیاد تخم‌مرغ بی پاسخ مانده است و این مطالعه کوچک، بینش‌هایی را ارائه می‌دهد که می‌تواند در یک مطالعه بزرگتر مورد مطالعه قرار گیرد.

تاثیر یک رژیم غذایی پر از تخم‌مرغ بر میزان کلسترول

برای این مطالعه که توسط شرکت  Eggland’s Best که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تخم‌مرغ در ایالات متحده است، تامین مالی شد، محققان اثرات مصرف یک رژیم غذایی سرشار از تخم‌مرغ غنی شده را در مقایسه با رژیم غذایی بدون تخم‌مرغ بر روی نشانگرهای زیستی قلبی عروقی مانند کلسترول، نشانگرهای التهابی، میزان ریز مغذی‌ها و بسیاری از نقاط پایانی دیگر ارزیابی کردند.

تخم‌مرغ غنی شده تخم‌مرغ‌هایی هستند که دارای مواد مغذی مانند ویتامین  D، سلنیوم، ویتامین  B2، 5 و 12 و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. غنی کردن تخم‌مرغ یک روش معمول است که به منظور افزایش ارزش غذایی یک ماده غذایی انجام می‌شود.

140 شرکت‌کننده در این مطالعه ثبت نام کردند و به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: گروهی که 12 تخم‌مرغ غنی شده یا بیشتر در هفته مصرف می‌کردند و گروهی که 2 تخم‌مرغ یا کمتر در هفته مصرف می‌کردند. شرکت‌کنندگان اجازه داشتند تخم‌مرغ‌ها را به هر شکلی که ترجیح می‌دهند، آماده کنند.

همه شرکت‌کنندگان در این مطالعه بالای 50 سال سن داشتند و همگی یک مشکل قلبی عروقی قبلی را تجربه کرده بودند یا حداقل دو عامل خطرناک برای ابتلا به مشکلات قلبی عروقی داشتند. 27 درصد از شرکت‌کنندگان سیاه پوست و 24 درصد دیابت داشتند.

شرکت‌کنندگان در یک ماه و بعد از چهار ماه، قرار ملاقات حضوری داشتند تا علائم حیاتی و میزان کلسترول خون خود را ارزیابی کنند. همچنین محققان در طول مطالعه یک سری بررسی‌های تلفنی را به‌منظور نظارت بر مصرف تخم‌مرغ انجام دادند.

محققان میزان کلسترول HDL (کلسترول خوب) و کلسترول LDL (کلسترول بد) را در شرکت‌کنندگان در ابتدای مطالعه و دوباره پس از چهار ماه به دو گروه تقسیم کردند.

نتایج پس از یک پیگیری چهار ماهه نشان داد که میزان کلسترول HDL و LDL بین هر دو گروه مشابه بود. البته کاهش اندک کلسترول HDL و LDL در گروهی که تخم‌مرغ غنی شده می‌خوردند در مقایسه با گروه بدون تخم‌مرغ می‌خوردند، وجود داشت، اما این تغییرات از نظر آماری معنی دار نبود.

این نتایج نشان می‌دهد که خوردن 12 یا بیشتر تخم‌مرغ غنی شده در هفته هیچ تاثیر منفی بر کلسترول خون ندارد.

این همان چیزی است که به عنوان یک مطالعه خنثی شناخته می‌شود یعنی مطالعه‌ای که نشان می‌دهد از نظر آماری تفاوت معنی‌داری بین گروه‌های مورد مطالعه وجود ندارد. این به این معنی است که در حالی که هیچ شواهدی دال بر ضرر وجود ندارد، هیچ شواهدی مبنی بر منفعت نیز وجود ندارد زیرا نتایج به تغییرات میزان کلسترول HDL و LDL مربوط می‌شود.

همچنین نتایج مطالعه نشان داد که سطوح خونی تروپونین با حساسیت بالا (نشانگر آسیب قلبی) در گروهی که تخم‌مرغ غنی شده مصرف می‌کردند اندکی کاهش یافت و میزان ویتامین B کمی افزایش یافت.

رودریگز گفت: در این مطالعه کوچک، مشخص شد که خوردن بیش از 12 تخم‌مرغ غنی شده در هفته، میزان کلسترول خون را پس از 4 ماه به‌طور معناداری از نظر بالینی تغییر نداد. به عنوان پزشک، بیماران ممکن است از ما بپرسند که آیا خوردن تخم‌مرغ اشکالی دارد یا خیر و این مطالعه شواهدی ارائه می‌دهد که این میزان مصرف تخم‌مرغ ممکن است خوب باشد.

آیا این بدان معنی است که تخم‌مرغ واقعاً برای قلب سالم است؟

در حالی که داده‌ها شواهدی را ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد مصرف 12 یا بیشتر تخم‌مرغ اثرات منفی بر کلسترول خون ندارد، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که نتیجه‌گیری باید با احتیاط انجام شود.

مطالعه انجام شده یک آزمایش تک مرکزی بود، به این معنی که طبق یک پروتکل واحد در یک مکان واحد انجام شد. همچنین این مطالعه کوچک بود و به بیمارانی که مصرف تخم‌مرغ و سایر الگوهای غذایی خود را گزارش می‌کردند، تکیه داشت. علاوه بر این، بیماران می‌دانستند که در کدام گروه هستند (گروهی که تخم‌مرغ‌ می‌خوردند یا کسانی که تخم‌مرغ نمی‌خوردند) که همین مسئله می‌توانست بر رفتارهای سلامتی آنها تأثیر بگذارد.

همه این عوامل نتیجه‌گیری قوی از این مطالعه را دشوار می‌کنند.

در حالی که محققان معتقدند که داده‌های به اشتراک‌گذاشته‌شده شواهدی مبنی بر ضرر خوردن تخم‌مرغ زیاد ارائه نمی‌دهد، از استناد به مطالعه حاضر به‌عنوان مطالعه‌ای اطمینان‌بخش، اجتناب می‌کنند.

به گفته پزشکی به نام مارتا گولاتی، اطلاعات ارائه شده در مورد این مطالعه به جزئیات مربوط به رژیم غذایی شرکت‌کنندگان خارج از مصرف تخم‌مرغ نمی‌پردازد، از جمله اینکه آیا آنها کالری کلی کمتر یا چربی اشباع کمتری مصرف کرده‌اند یا اینکه آیا این نتایج در مورد تخم‌مرغ‌های غیر غنی شده صدق می‌کند.

همچنین کارشناسان علاقه‌مند هستند تا در مورد اثرات طولانی مدت مصرف تخم‌مرغ غنی شده بر قلب و عروق بیشتر بدانند.

چگونه تخم‌مرغ را در یک رژیم غذایی سالم بگنجانیم؟

اگرچه نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف تخم‌مرغ آنقدر که قبلاً فکر می‌کردیم روی کلسترول تأثیر نمی‌گذارد، اما وقتی صحبت از رژیم غذایی و کلسترول می‌شود، این کل رژیم غذایی است که در نهایت سلامت قلب را تعیین می‌کند.

تامی می‌گوید: تغذیه پیچیده است و ما باید مراقب باشیم که هر غذا را جداگانه بررسی کنیم. تاثیر رژیم غذایی بر سلامت ما محصول کل انتخاب‌های غذایی ماست. وقتی از یک غذا اجتناب می کنیم، این سوال پیش می‌آید که چگونه آن را در رژیم غذایی خود جایگزین کنیم؟

گولاتی افزود: من فکر می‌کنم راهنمایی‌های غذایی همیشه کمی دشوار است. هرگز یک غذا نیست که باعث بیماری قلبی می‌شود، بلکه کل رژیم غذایی و کل چربی اشباع شده است که به قلب آسیب می‌رساند.

در مورد اینکه آیا تخم‌مرغ غذایی ایمن در رژیم غذایی روزانه است، پاسخ کارشناسان مثبت است و آنها عقیده دارند که مصرف تخم‌مرغ در حد اعتدال و تا زمانی که رژیم غذایی به‌طور کلی متعادل باشد، مانعی ندارد.

تخم‌مرغ معمولا بخشی از رژیم غذایی آمریکایی است و مردم می‌خواهند بدانند که آیا مصرف آن ایمن است یا خیر. گولاتی گفت: این یک سؤال بالینی رایج برای من است. پاسخ من همیشه این است: شما می‌توانید تخم مرغ را در حد اعتدال مصرف کنید، اما من باید در مورد رژیم غذایی شما و اینکه آیا از منابع دیگر چربی‌های اشباع شده استفاده می‌کنید یا خیر بیشتر بدانم چون در نهایت این مصرف کل چربی اشباع است که بر LDL شما تأثیر می‌گذارد و خطر تصلب شرایین را افزایش می‌دهد.

برای افرادی که به دنبال ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود هستند، مهم‌تر است که به جای تمرکز بر روی یک ماده، به کل رژیم غذایی خود نگاه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.