رصد یکی از عجیب‌ترین اجرام منظومه شمسی توسط تلسکوپ جیمز وب

دانشمندانی با تلسکوپ جیمز وب ناسا د توانسته‌اند نگاهی دقیق‌ به یک سیارک داشته باشند که میزبان پنجمین حلقه سیاره ای است.

دانشمندانی که از تلسکوپ فضایی جیمز وب جدید ناسا استفاده می‌کنند توانسته‌اند نگاهی دقیق‌تر به یک سیارک داشته باشند که میزبان پنجمین حلقه سیاره ای است.

به گزارش تکناک،این سیارک در حالی در منظومه شمسی کشف شده است که سایر حلقه ها دور زحل، مشتری، اورانوس و نپتون می‌چرخند.

ستاره شناسان در ابتدا این حلقه ها را در سال 2013 در حالی که سیارک چاریکلو را در حال گذر از مقابل ستاره ای دور تماشا می کردند، کشف کردند. در کمال تعجب، دو جسم کوچکتر دیگر نیز برای یک لحظه از مقابل ستاره پس زمینه عبور کردند. اینها دو حلقه نازک در اطراف چاریکلو بودند.

در اکتبر 2022، پابلو سانتوس-سانز، از انستیتو de Astrofísica de Andalucía در اسپانیا، یک بار دیگر زمانی که چاریکلو از مقابل یک ستاره عبور می کرد آن را با تلسکوپ وب رصد کردند.

ویدئوی فوق از مشاهدات، ستاره Gaia DR3 6873519665992128512 را در مرکز و چاریکلو را نشان می‌دهد که به صورت پیکسل‌های محض از مقابل آن می‌گذرد، اما ناسا می‌گوید تجزیه و تحلیل دقیق افت درخشندگی ستاره نشان می‌دهد که حلقه‌ها یک بار دیگر به وضوح شناسایی شده‌اند.

سانتوس-سانز در بیانیه ای توضیح داد: همانطور که ما در داده ها عمیق تر می شویم، ضخامت حلقه ها، اندازه ها و رنگ های ذرات حلقه و موارد دیگر را نیز بررسی خواهیم کرد.

تاکنون، داده‌ها نشان می‌دهند که این حلقه‌ها می‌توانند از یخ و دیگر بقایای اجرام آسمانی، پس از برخورد کیهانی باستانی با سیارک، ممکن است تشکیل شده باشند.

نوئمی پینیلا-آلونسو، سرپرست مشاهدات طیف‌سنجی تلسکوپ وب از چاریکلو، افزود: طیف‌های تلسکوپ‌های زمینی به احتمال وجود این یخ پی برده بودند، اما کیفیت عالی طیف سنجی تلسکوپ وب برای اولین بار نشانه واضحی از یخ کریستالی را نشان داد.

چاریکلو یک سیارک بزرگ است و در حدود 188 مایل (302 کیلومتر) عرض دارد و در منظومه شمسی بیرونی، بین زحل و اورانوس، به دور خورشید می چرخد.

حتی با وجود اندازه‌اش، به واسطه فاصله بسیار زیادی که با جیمز وب دارد این تلسکوپ نمیتواند به راحتی تصویر برداری کند بنابراین در حال حاضر تکنیک اختفا بهترین راه برای مطالعه آنها است.

 

سانتوس-سانز از دیدن توانایی پیشرفته وب برای مطالعه حتی اجسام کوچک و دور با جزئیات هیجان زده است. در مرحله بعد، او امیدوار است که دقیقاً تعیین کند که حلقه ها چقدر بزرگ هستند و از چه چیزی تشکیل شده اند.

او گفت: امیدواریم که بینشی به دست آوریم که چرا این جسم کوچک حتی حلقه دارد و شاید حلقه های کم نورتر جدیدی را نیز تشخیص دهیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.