تجهیز زیردریایی های پیشرفته روسیه به موشک مافوق صوت

رویترز گزارش داد روسیه قصد دارد زیردریایی کلاس یاسن را به موشک مافوق صوت صوت زیرکن (Zircon) مجهز کند.

به گزارش تکناک، زیردریایی کلاس یاسن که با نام پروژه 885M نیز شناخته می‌شود، پیشرفته‌ترین زیردریایی روسی است که از انرژی هسته‌ای نیرو می‌گیرد و افزودن موشک‌های مافوق صوت، توانایی‌های آن را تقویت می‌کند.

روسیه یکی از معدود کشورهایی است که نه تنها بر روی توسعه موشک های مافوق صوت کار می کند، بلکه این توسعه را به دفعات با موفقیت نشان داده است. این موشک‌ها می‌توانند با سرعتی پنج برابر سرعت صوت حرکت کنند و از آنجایی که نمی‌توان با سیستم‌های دفاع موشکی متعارف با آنها مقابله کرد، مرز بعدی فناوری تسلیحات محسوب می‌شوند.

موشک مافوق صوت روسیه

روسیه برای اولین بار در سال 2021 زیرکن (به صورت Tsirkon نیز نوشته می شود) را آزمایش کرد. این سلاح با حرکت با سرعت 7 ماخ و سپس اصابت به هدفی در فاصله 200 مایلی، توانایی های مافوق صوت خود را نشان داد.

روسیه برای اولین نمایش، زیرکن را از ناوچه چند منظوره خود آدمیرال گورشکوف شلیک کرد. با این حال، در اواخر همان سال، موشک را از یک زیردریایی نیز در دو نوبت شلیک کرد و یکی از این شلیک ها در عمق 40 متری انجام شد.

در آن زمان، Interesting Engineering گزارش داده بود که شلیک آزمایشی از زیردریایی هسته‌ای کلاس سوردووینسک که نام ناتو برای زیردریایی‌های کلاس یاسن است، انجام شده است. اکنون موشک زیرکن بیشتر توسعه یافته است و بردی معادل 560 مایل (900 کیلومتر) دارد.

الکسی رحمانوف، مدیر اجرایی شرکت کشتی‌سازی یونایتد (USC) در تعامل اخیر با رسانه‌های دولتی افزود که موشک‌های زیرکن یکی از ویژگی‌های معمول زیردریایی‌های کلاس یاسن-ام (Yasen-M) خواهند بود و کار در این راستا در حال انجام است.

زیردریایی های یاسن-ام (Yasen-M) چیست؟

زیردریایی های کلاس یاسن با وزن 13800 تن در کارخانه کشتی سازی Sevmash در سوردووینسک ساخته می شوند و به همین دلیل نام ناتو به آن داده شده است. این زیردریایی ها به عنوان جواهرات تاج نیروی دریایی روسیه در نظر گرفته می شوند و با فناوری پیشرفته کاهش نویز و یک راکتور هسته ای در مدل یاسن-ام  ارتقا یافته اند.

این کلاس از زیردریایی ها مجهز به موشک های اونیکس (3M55) است که می تواند اهدافی را در فاصله 320 مایل دریایی (593 کیلومتر) در دریا مورد اصابت قرار دهد. برای حملات زمینی، از موشک های کالیبر (3M14K) استفاده می کند که بردی معادل 1600 مایل دریایی (2963 کیلومتر) دارند. یک زیردریایی یاسن-ام در میانه اقیانوس اطلس به طور بالقوه می تواند هدفی را در سواحل شرقی ایالات متحده هدف قرار دهد.

اگرچه زیرکون برد نسبتاً کوتاه‌تری نسبت به موشک‌های کالیبر دارد، اما توانایی آن در فرار از سامانه‌های دفاع موشکی، آن را به تهدید بزرگ‌تری برای ایالات متحده تبدیل می‌کند. در حال حاضر، روسیه تنها یک کشتی 885 و دو زیردریایی دیگر از نوع 885M دارد، اگرچه گزارش ها حاکی از آن است که شش کشتی دیگر در مراحل مختلف تولید هستند.

روسیه با وارد کردن فناوری موشک های مافوق صوت به این شناورهای آینده، قصد دارد پیشرفته ترین زیردریایی های خود را از نظر تاکتیکی برای استفاده در آینده چابک نگه دارد. اوراسیا تایمز گزارش داد که اولین زیردریایی 885M با موشک های زیرکن تا سال 2026 می تواند شناور شود.

تلاش های ایالات متحده برای توسعه فناوری مشابه تاکنون با موفقیت محدودی روبرو شده است، حتی در شرایطی که دشمنانی مانند چین و کره شمالی به تولید موشک های مافوق صوت خود می بالند.

در اوایل سال جاری، روسیه موشک‌های مافوق صوت را بر روی یک ناو به مأموریت‌هایی در اقیانوس‌های هند و اطلس فرستاد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.