ساخت رایانه با قارچ!

دانشمندان موفق به ساخت رایانه ای با استفاده از قارچ به عنوان جایگزین CPU و RAM شدند. این دستگاه ها در کنار محدودیت های خود، قابلیت های منحصر به فردی دارد.

به گزارش تکناک، آزمایشگاه (UCL) در دانشگاه غرب انگلستان (UWE Bristol) ، مادربرد قارچی خود را در مجله Popular Science به نمایش گذاشته است.این آزمایشگاه به رهبری پروفسور اندرو آداماتزکی ، از روش های عجیب و غریب در علوم رایانه، مانند wetware که به کاربرد مفاهیم سخت افزار و نرم افزار برای موجودات زنده تمرکز دارد، استفاده می کند.

قارچ ها با استفاده از میسلیوم که رشته های باریکی به اندازه یک نخ هستند، به یک شبکه ریشه ای در زیر زمین متصل می شوند. مادربرد قارچی از میسلیوم به عنوان رسانا و جایگزینی برای سایر اجزای الکترونیکی مانند پردازنده یا حافظه استفاده می کند. در مطالعه قبلی، آداماتزکی نشان داد که قارچ ها می توانند از طریق سیگنال های الکتریکی و با استفاده از میسلیوم با یک دیگر ارتباط برقرار کنند . بنابراین میسلیوم قادر به ارسال و دریافت سیگنال های الکتریکی و حفظ حافظه است.

ثبت فعالیت الکتریکی قارچ های آبشش شکافته Schizophyllum commune

نورون‌ های مغز انسان از فعالیت های جهشی برای ارتباط استفاده می‌ کنند و تحقیقات آداماتزکی نشان می ‌دهد که میسلیوم از چنین مدل مشابه استفاده می ‌کند. در نتیجه، دانشمندان می توانند از وجود یا عدم وجود یک جهش به عنوان مبنای صفر یا یک استفاده کنند، دقیقا شبیه به زبانی که رایانه معمولی از آن استفاده می کند. علاوه بر این، آداماتزکی تأکید کرد که اگر محققان، میسلیوم را در دو نقطه جداگانه تحریک کنند تا رسانایی را افزایش دهند، می توانند سرعت و اطمینان از ارتباطات را افزایش دهند. این فرآیند به رشد حافظه کمک می کند.

کامپیوترهای قارچی از نظر عملکرد نمی توانند با کامپیوترهای معمولی با CPU های فوق العاده، رقابت کنند. با این حال، این کامپیوترهای قارچی مزایایی دارند. مثلا آن ها می توانند خطاهای پیشرفته را به دلیل قابلیت خود مولدی و قابلیت پیکربندی مجدد، به میزان بیشتری تحمل کنند. علاوه بر این، رایانه های قارچی حداقل انرژی را مصرف می کنند، بنابراین راندمان انرژی بالایی دارند.

آماده سازی برای ثبت پویایی مقاومت الکتریکی قارچ های صدفی

آداماتزکی در مصاحبه ای به مجله Popular Science گفت: درحال حاضر فقط انجام مطالعات قابل اجرا ممکن است. ما فقط نشان می ‌دهیم که امکان پیاده‌ سازی این مسئله وجود دارد، و می ‌توان مدارهای منطقی پایه و مدارهای الکترونیکی پایه را توسط میسلیوم پیاده‌ سازی کرد.

مسلماً هنوز نیاز به کار و تحقیق بیشتری در مورد این موضوع وجود دارد. بعید است تا چند سال دیگر ما بتوانیم اولین مادربرد قارچی را ببینیم. این مدل مفهومی خیلی جالب است. برخلاف همه ی بزرگ نمایی ها در مورد هوش مصنوعی، تصور کنید که با قارچ مورد علاقه خود صحبت کنید و از او بخواهید که چیزی را برای شما از گوکل پیدا کند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.