ساخت پروتئین مهندسی شده برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های خود ایمنی

پروتئین مهندسی شده

دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز با ساخت پروتئین مهندسی شده که با افزایش تعداد سلول‌های T تنظیم‌کننده (Tregs) از بیماری‌های خودایمنی جلوگیری می کند.

به گزارش تک ناک، سیستم ایمنی بدن ما اولین خط دفاعی در برابر بیماری است، اما متأسفانه می تواند سرکش شود و به بافت های سالم حمله کند.

سیستم ایمنی بدن همیشه با هوشیاری مراقب بدن ماست و پاتوژن‌های خارجی یا سلول‌های مشکل‌زا را علامت‌گذاری کرده و از بین می‌برد تا از ابتلا به بیماری جلوگیری کند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است کمی بیش از حد غیرتمند شود و شروع به حمله به سلول های بدن کند که می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع 1، لوپوس و آرتریت روماتوئید شود.

برای جلوگیری از بروز این مسائل، سلول‌های ایمنی به نام Tregs نقش حیاتی در کنترل واکنش های سیستم ایمنی دارند، اما ممکن است در این کار شکست بخورند. بنابراین، برای مطالعه جدید، محققان تصمیم گرفتند تا تعداد خود را افزایش دهند، به دنبال مطالعات قبلی که در انجام این کار نویدبخش کمک به درمان بیماری‌های خودایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس و بیماری کرون بودند.

digikala

در این مورد، تیم مولکولی ایجاد کرد که سیتوکینی به نام اینترلوکین-2 را با آنتی بادی ضد سیتوکین به نام F5111 ترکیب می کند. این امر باعث ترویج فعال‌سازی و گسترش Tregs شد. محققان این مولکول را روی موش‌هایی که مهندسی شده بودند به‌منظور ابتلا به کولیت و دیابت آزمایش کردند و دریافتند که این پروتئین به حیوانات محافظت قابل توجهی در برابر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مربوطه می‌دهد.

جیمی اسپنگلر، نویسنده مسئول این کار، گفت: ترگ‌ها برای حفظ تعادل سیستم ایمنی ما حیاتی هستند و وقتی از وضعیت تعادل خارج می‌شوند، افراد می‌توانند به بیماری‌های خودایمنی مبتلا شوند .(مطالعه) نشان داد که این مولکول به پیشگیری از بیماری های خود ایمنی کمک می کند.

تیم امیدوار است در گام بعدی بر سر این موضوع که آیا این روش یا تکنیک مشابهی می تواند برای معکوس کردن یک وضعیت خودایمنی که در حال حاضر فعال است توسعه یابد یا خیر تحقیقات خود را ادامه دهد.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.