سقوط ارزش سهام تسلا در سال 2022

از ابتدای سال، در نتیجه تصمیمات اتخاذ شده اخیر ایلان ماسک مدیر عامل تسلا ارزش سهام این شرکت به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. با این حال، خرید توییتر نمی تواند دلیلی برای چنین کاهشی در ارزش سرمایه باشد.

از ابتدای سال، در نتیجه تصمیمات اتخاذ شده اخیر ایلان ماسک مدیر عامل تسلا ارزش سهام این شرکت به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. با این حال، خرید توییتر نمی تواند دلیلی برای چنین کاهشی در ارزش سرمایه باشد.

به گزارش تکناک، با وجود اوج ارزش سهام تسلا در ابتدای سال(حدود 400 دلار به ازای هر سهم) این ارزش، امروز به پایین ترین حد خود در 52 هفته اخیر یعنی حدود 121 دلار به ازای هر سهم رسیده است.

در نتیجه، در سال گذشته، ارزش بازار تسلا بیش از 70درصد کاهش یافته است. از زمانی که برنارد آرنو فرانسوی، مدیر عامل LVMH، در پاییز امسال مسئولیت ایلان ماسک را بر عهده گرفت، وی برای لحظه ای عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از دست داد. بنابراین دلیل این کاهش ارزش شرکت چیست؟

خرید توییتر، باب میل سرمایه گذاران تسلا نبود

از زمان اعلام تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک ارزش بازار تسلا کاهش یافته است. ماسک برای پرداخت هزینه خرید توییتر، میلیاردها دلار سهام تسلا را فروخت. و این مساله، به ویژه انتشار مکرر توییت های هیجان انگیز ماسک از زمان تصاحب وی، باب میل سرمایه گذاران تسلا نبوده است.

digikala

با رویکرد مدیریتی بی‌نظم ماسک می توان گفت این مساله بر سایر شرکت‌هایش نیز تاثیر گذاشته است. بسیاری از کارمندان تسلا ادعا کرده‌اند رهبری غیرقابل پیش بینی فزاینده ایلان ماسک در توییتر به آمار فروش آنها لطمه زده‌است.

فروش ناامید کننده در سال 2022

سرمایه گذاران نگران افت فروش و سود تسلا در چند هفته اخیر و آینده آن هستند. مشخصا فروش این خودروساز در پایان سال در حال کاهش است.

اما کسب و کار ایلان ماسک در تلاش است که اوضاع را، به ویژه با اعمال تخفیف های متعدد به تحویل وسیله نقلیه خریداری‌شده قبل از سال جدید، تغییر دهد. تسلا همچنین عرضه خودروهای مدل 3 و مدل Y خود را در اروپا آغاز کرده است .این مدل‌ها در حال حاضر در انبار و آماده ارسال هستند. تحویل آنها با 10هزار مایل شارژ رایگان در سوپرشارژرها به مشتریان جدید همراه است، این کسب‌وکار در تلاش برای افزایش فروش و تحویل نیز می‌باشد.

انتظار اعلام اطلاعات فصل چهارم این تولیدکننده خودروهای الکتریکی درست پس از سال نو میلادی می‌رود. و امانوئل روسنر، تحلیلگر دویچه بانک قبلاً در باره احتمال میزان فروش پایین آن هشدار داده است.

تسلا در سال 2023

علاوه بر عوامل ذکر شده، وضعیت اقتصاد جهان عامل اصلی کاهش ارزش سهام تسلا است. خودروسازان به طور نامتناسبی از افزایش نرخ فدرال آسیب دیده‌اند، زیرا اکثر مشتریان وسایل نقلیه خود را با وام تهیه یا اجاره می کنند. بنابراین، به دلیل تابعیت از نرخ های بانک مرکزی، پرداخت های ماهیانه افزایش می یابد.

قیمت خودرو همراه با هزینه وام افزایش می یابد در نتیجه خودروسازان برای حفظ یا جلب مشتریان جدید باید قیمت ها را کاهش دهند. بنابراین افزایش نرخ اغلب منجر به کاهش تقاضا و کاهش درآمد خودروسازان می شود و این مساله بر ارزش سهام آنها تأثیر می‌گذارد. بنابراین مردم ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری در سهام پرخطر، در دارایی‌های مطمئنی مانند حساب‌های پس‌انداز و اوراق قرضه دولتی سرمایه‌گذاری کنند.

اقتصاد ایالات متحده ممکن است سال آینده پس از چندین سال تورم دچار رکود شود و این مساله نیز بر فروش خودرو تأثیر می‌گذارد. ماسک روز پنجشنبه در کنفرانسی در توییتر پیش بینی کرد اقتصاد در سال 2023 با یک “رکود جدی” مواجه خواهدشد.

او افزود خانه ها و خودروها به طور نامتناسبی تحت تاثیر شرایط قرار خواهند گرفت و یک درام اقتصادی کلان بزرگتر از آنچه مردم اکنون پیش بینی می کنند وجود خواهد داشت. علاوه بر این، او گفت هیچ سهام دیگری از تسلا در دو سال آینده نخواهد فروخت.

با این حال، ما روند رویدادها را پیگیری خواهیم کرد. البته ایلان ماسک قصد کناره گیری از مدیرعاملی توییتر به منظور تمرکز بیشتر روی برندهای دیگرش را دارد. پس منتظر اخبار بیشتر در این زمینه باشید.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.