طرح چین برای مقابله با نفوذ ماهواره های استارلینک

ظاهراً چین قصد دارد انبوهی از ماهواره‌ها را در مدار پایین زمین مستقر کند تا با استارلینک ایلان ماسک رقابت کند

ظاهراً چین قصد دارد انبوهی از ماهواره‌ها را در مدار پایین زمین مستقر کند تا با استارلینک ایلان ماسک رقابت کند و خدمات اینترنتی جایگزینی برای مردم در سراسر جهان، ارائه دهد.

به گزارش تکناک، به گفته محققان مهندسی فضایی ارتش آزادیبخش خلق (PLA)، برنامه ارسال تقریباً 13هزار ماهواره برای مهارکردن اثر Starlink تحت پروژه مرموزی با نام رمز “GW” انجام می شود.

به گزارش روز جمعه South China Morning Post (SCMP) تیم علمی دانشگاه مهندسی فضایی پکن گفت: صورت فلکی “GW” شامل 12،992 ماهواره متعلق به گروه تازه تاسیس شبکه ماهواره ای چین خواهد بود.

اگرچه اسپیس ایکس پیش‌بینی می‌کند تا سال 2027، 12هزار ماهواره و در مجموع 40هزار دستگاه مداری در فضای بالای زمین داشته باشد اما این تلاش اخیر چین می‌تواند تعداد 3500 ماهواره کنونی استارلینک را تحت تأثیر قرار دهد.

چین احساس می کند که مجبور است به سرعت در این پروژه حرکت کند زیرا می خواهد Starlink را از انحصار فضای مدار پایین زمین بازدارد و از استفاده سایر کشورها و مشاغل از این موقعیت جلوگیری کند.

استارلینک چین را نگران می کند

محققان می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که چین در مدار پایین جایگاه دارد و می تواند صورت فلکی استارلینک را از کنترل بیش از حد منابع مدار پایین منع کند. همچنین در ارتفاعات مداری دیگر فرصت ها و مزیت ها را به دست آورد و حتی Starlink را از میدان خارج کند.

در گزارش SCMP اشاره شده است که شرکت گروه شبکه ماهواره ای چین همچنین اعلام کرده است که امیدوار است از صورت فلکی خود برای ردیابی و شاید غیرفعال کردن ماهواره های Starlink استفاده کند.

محققان این گروه نگران مانورپذیری ماهواره‌های استارلینک هستند زیرا معتقدند ماهواره‌های ماسک می‌توانند برای هدف قرار دادن و نابود کردن فضاپیماهای دیگر استفاده شوند.بنابراین، محققان چینی آرزو دارند تا بتوانند با معرفی ناوگان ماهواره‌های خود در فضای نزدیک، به اهداف خود برسند.

چین همچنین می‌خواهد هر ماهواره استارلینک را شناسایی کند و از حرکات آن آگاه باشد، زیرا نگرانی‌ها در مورد استفاده‌های نظامی بالقوه از صورت فلکی ماهواره استارلینک، به‌ویژه با توجه به درگیری‌های جاری در اوکراین، همچنان افزایش می‌یابد.

واکنش ایلان ماسک و آمریکا چگونه خواهد بود؟

اعضای هیات علمی از دانشگاه مهندسی فضایی به چین توصیه کرده اند تا برای حمایت از این هدف، یک ائتلاف بین المللی “ضد استارلینک” راه اندازی کند. این ائتلاف ممکن است از اسپیس ایکس بخواهد که موقعیت دقیق ماهواره های خود را به طور عمومی افشا کند.

با این حال، از آنجایی که این اطلاعات هنوز در دسترس نیست، تنها شانس چین برای نظارت بر استارلینک ممکن است پرتاب ماهواره خود به مدار باشد.

اگرچه تاریخ پرتاب این ماهواره ها هنوز مشخص نشده است، اما جالب است که ببینیم ایلان ماسک و ایالات متحده چگونه به این اطلاعات پاسخ می دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.