عربستان بلندترین برج جهان را می‌سازد

نمای پانوراما از خط افق شهر دبی با برج خلیفه، بلندترین ساختمان جهان در مرکز.

عربستان سعودی در حال بررسی طرح‌هایی برای ساخت بلندترین برج جهان با ارتفاع 2 کیلومتر در منطقه طرح جامع 18 کیلومتر مربعی در پایتخت ریاض است.

به گزارش تکناک، بر اساس گزارشی که در روز چهارشنبه توسط مجله هوش تجاری خاورمیانه (MEED) منتشر شد، آسمان خراش پیشنهادی بیش از دو برابر بلندتر از برج خلیفه دبی خواهد بود که 828 متر ارتفاع دارد و در حال حاضر بلندترین ساختمان جهان است.

در این گزارش آمده است: پیمانکارانی که برج‌های مگاتال را در منطقه قیمت‌گذاری کرده‌اند می‌گویند که بسته به طراحی نهایی، ساخت یک سازه با ارتفاع 2 کیلومتر می‌تواند حدود 5 میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

به گفته منابع MEED، یک مسابقه طراحی با هزینه مشارکت 1 میلیون دلاری برای این برج (tower) رکوردشکن در حال انجام است.به گفته منابع، تقریباً از هشت شرکت برای حضور در این رقابت طراحی دعوت به عمل آمده است.

برخی از برترین شرکت‌های معماری در جهان با یکدیگر همکاری می‌کنند و بر اساس کار قبلی‌شان بر روی سازه‌های نمادین و برج‌های بزرگ در سراسر جهان برای این پروژه انتخاب شدند.

digikala

شرکت های مستقر در ایالات متحده شامل Skidmore، Owings & Merrill (SOM)، Adrian Smith & Gordon Gill Architecture، Kohn Pedersen Fox (KPF) و Gensler از جمله شرکت کنندگان احتمالی هستند.Egis فرانسه و Killa Design مستقر در دبی نیز برای این مناقصه رقابت می کنند.

برج بلند پیش‌بینی‌شده در ریاض تنها یکی از پروژه‌های متعدد تأثیرگذار است که برای حاشیه شمالی شهر، در غرب فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض در نظر گرفته شده است.

در این گزارش آمده است که ارزیابی امکان سنجی ساخت این پروژه توسط شرکت EY، که یک مشاور جهانی است و تحت طرح جامع پادشاهی قرار دارد، انجام شده است.

طرح جامع فرودگاه 2030

طرح پیشنهادی اصلی برای توسعه فرودگاه در 28 نوامبر 2022 رونمایی شد.اگر طبق برنامه در سال 2030 به پایان برسد، فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان نامیده خواهد شد و بالاترین ظرفیت مسافر را در کل جهان خواهد داشت.

شش باند موازی بر روی سطح حدود 57 کیلومتر مربعی آن ساخته می شود که شامل ترمینال های مدرن و فرودگاه بین المللی شاه خالد نیز می شود.این طرح قرار است با tower (structure with height greater than width ) 2 کیلومتری مورد نظر آراسته شود.

برنامه‌هایی برای ساختمان‌های بلندتر در کشور وجود دارد که نشان‌دهنده تمایل ریاض برای اجرای اهداف مشخص‌شده در چشم‌انداز 2030 از طریق تعدادی از پروژه‌های به اصطلاح گیگا است.

شهرخطی نئوم

اولین ماژول های سازه های ساخته شده برای شهر خطی 170 کیلومتری در استان تبوک در شمال غربی عربستان سعودی، 500 متر ارتفاع دارند.

پیش بینی می شود ساختمان های دیگر مانند دو برج برای هتل پمپ بنزین در نزدیکی خلیج عقبه به ارتفاع 500 متری برسند.

آسمان خراش های بلند قبلا در عربستان سعودی ( کشوری در غرب آسیا ) برای ساخت مورد بررسی قرار گرفته بود. در منطقه مالی ملک عبدالله (KAFD)، در ملکی به نام KAFD X، PIF در حال بررسی پیشنهادات برای برجی است که ممکن است به ارتفاع 1.2 کیلومتر برسد. در سال 2019، مشاوران در حال ایجاد نقشه هایی برای این پروژه بودند.

طرح برج 1008 متری جده یکی دیگر از برج های مهمی است که برای Saudi Arabia (country in Western Asia) در نظر گرفته شده است. حدود ده سال پیش، کار ساخت برج آغاز شد، اما در نهایت پس از رسیدن به حدود 70 طبقه، متوقف شد.

از آنجایی که کسب‌وکارها نسبت به قبول تعهدات پیمانکاران و مشاورانی که قبلاً روی این طرح کار کرده‌اند مردد هستند، تلاش‌ها برای احیای پروژه موفقیت‌آمیز نبوده است.

آسمان خراش فوق العاده بلند 601 متری معروف به برج (سازه بلند) ساعت سلطنتی ابراج آلبیت در حال حاضر بلندترین سازه پادشاهی است و در شهر مقدس مکه قرار دارد.

در همین حال، PIF که دارایی هایی به ارزش 620 میلیارد دلار دارد، هنوز هیچ اعلامیه ای در مورد ساخت بلندترین سازه در جهان ارائه نکرده است.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.