عرضه نسخه مدرن بمب افکن بی-2 اسپریت

ناوگان بمب‌افکن‌های بی-2 اسپریت رادارگریز با قابلیت حمل سلاح اتمی ایالات متحده آمریکا به‌روزرسانی قابل‌توجهی را دریافت خواهند کرد.

به گزارش تکناک، این هواپیماهای زیبا اما مرگبار که در پایان جنگ سرد طراحی و ساخته شدند، از برخی جهات برای هواپیماهای مدرن بسیار قدیمی هستند. نقص عمده آنها عدم ارتباط بی سیم است که ارتقاء جدیدی برای رفع این مشکل طراحی شده است.

مدرن کردن یک افسانه

برای این منظور، نورثروپ گرومن و نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) به تازگی آزمایشی را تکمیل کرده اند که انتقال داده های بی سیم را بین تاسیسات زمینی و B-2 در حال پرواز امکان پذیر می کند.

این عملکرد در نبردهای مدرن حیاتی است زیرا باعث می شود به‌روزرسانی داده‌های ماموریت حین پرواز ها امکان پذیر باشد و خطاهای انسانی کاهش یابد. این امر مخصوصاً برای هواپیمای مانند بی-2 بسیار مهم است، زیرا برد 11112 کیلومتری دارد و با توانایی سوخت‌گیری در هوا می‌تواند برای ساعت‌ها در ارتفاع باقی بماند. نبردها می توانند در لحظه تغییر کنند، بنابراین تطبیق سریع با شرایط جدید برای اثربخشی مبارزه حیاتی است.

برای مقابله با این موضوع، نورثروپ گرومن یک فناوری جدید به نام “انتقال ماموریت هوایی یکپارچه” توسعه داده است. این فناوری به هواپیمای بی-2  اجازه می دهد تا ماموریت های جدیدی را در حین پرواز دریافت کند و انتقال دیجیتالی ماشین به ماشین را مستقیماً در داخل هواپیما انجام دهد.

انتقال داده‌ها بین ماشین‌ها بسیار مهم است، به‌ویژه وقتی صحبت از ایمن بودن فرآیند می‌شود. بی-2  می تواند هر دو سلاح متعارف و هسته ای را حمل کند و هنگامی که تقریباً با نیمی از بمب افکن های بی-52   ترکیب شود، بخش بمب افکن های “سه گانه هسته ای” را تشکیل می دهد. این سه گانه سیستمی برای توزیع قابلیت های پرتاب هسته ای بین موشک های بالستیک قاره پیمای زمینی (ICBM)، موشک های زیردریایی و بمب های پرتاب شده یا موشک های پرتاب شده توسط هواپیماها است.

حمل و نقل تسلیحات هسته ای یک مسئولیت بزرگ است و سیستم دستی بی-2 برای وارد کردن داده های میان ماموریت منسوخ شده است. در شرایط پر استرس، مثلاً یک حمله هسته‌ای بالقوه، خطای انسانی یک خطر همیشگی است. به‌روزرسانی ماشین به ماشین داده‌های ماموریت، این خطر را از بین می‌برد و به خلبان‌ها این امکان را می‌دهد که به طور کامل روی وظایف خلبانی و سایر مسئولیت‌های خود تمرکز کنند.

بر اساس بیانیه نورثروپ گرومن آپلود اطلاعات ماموریت در بمب افکن باعث ایجاد اختلال در سایر فرآیندهای رایانه ای نمی شود و ایمنی عملیات پرواز و سایر سیستم های حیاتی را تضمین می کند. با این حال، آنها اشاره می کنند که معرفی هر گونه اتصال، مشکل جدیدی مانند قرار گرفتن در معرض حملات سایبری بالقوه را ایجاد می کند. با وجود این، دانستن این موضوع که خطرات امنیتی جدی گرفته می شود، اطمینان بخش است.

نیکی کوداما، معاون مدیر برنامه بی-2 در نورثروپ گرومن در یک انتشار گفت: ما به B-2 قابلیت‌هایی برای برقراری ارتباط و عملیات در سیستم‌های مدیریت نبرد پیشرفته و محیط فرماندهی و کنترل همه دامنه‌ای مشترک ارائه می‌کنیم و بی-2 را جلوتر از تهدیدات در حال تکامل نگه می‌داریم.

کاهش خطای انسانی

کوداما افزود: ادغام این نرم‌افزار دیجیتال با سیستم تسلیحاتی، به‌عنوان بخشی از تلاش‌های مدرن‌سازی مداوم ما، اتصال و بقا را در محیط‌های دشوار افزایش می‌دهد.

اگرچه ناوگان بی-2 کوچک است (در حال حاضر 19 فروند هواپیما)، ارتقاهایی مانند این می تواند تضمین کند که بمب افکن های رادارگریز برای سال ها در زرادخانه ایالات متحده گنجانده می شوند، حتی اگر بی-21 رایدر جدید در راه باشد. تاریخ بازنشستگی خاصی برای بی-2 وجود ندارد، زیرا تنها زمانی بازنشسته می شود که جایگزین برنامه ریزی شده آن آماده شود. اما، با استفاده از این ابزارهای جدید، ایالات متحده ناوگان بمب افکن های رادارگریزی خواهد داشت که برای ارسال سلاح های متعارف یا هسته ای در سراسر جهان کارایی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.